• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

جزییاتی درباره اولین و قدیمی‌ترین نشریه انار

  • 01 دی 1392 - 0:01
جزییاتی درباره اولین و قدیمی‌ترین نشریه انار

هفته‌نامه ولایت، اولین و قدیمی‌ترین نشریه‌ای بوده که در شهرستان انار چاپ می‌شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی انار گفت: انتشار این هفته‌نامه از تاریخ ششم دی ۱۳۵۹ آغاز شد و به مدت چهار سال  هم ادامه یافت.

حجت‌الاسلام و المسلیمن منتظری، محمدعلی صالحی، مهدی منتظری، حسین استادی، شهید محمدرضایی، شهید حسین قدیری و شهید غلامرضا ارجمندی از اعضای تحریریه و دست‌اندرکاران این هفته‌نامه بودند.

IMG_20131219_084958

وی افزود: در این هفته‌نامه مطالب مذهبی، سیاسی و فرهنگی و اخبار انار چاپ می‌شد.

حجت‌الاسلام منتظری گفت: صفحات سیاه و سفید این نشریه را در انار چاپ می‌کردیم ولی صفحاتی را که غیر از رنگ سیاه و سفید داشتند، پنجشنبه‌ها به رفسنجان می‌بردیم و آنجا چاپ می‌کردیم. در ضمن آن زمان اتوبوس نبود و ناچار بودیم پس از ساعت‌ها معطلی سر جاده با کامیون‌ها به رفسنجان برویم.

وی افزود: قیمت این نشریه در ابتدا ۱۰ ریال بود که در سال چهارم انتشار به ۲۰ ریال رسید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی انار گفت: “حسن حسینی‌نوه (کارمند فعلی دادگاه انار) و مجید رزاقیان (نیروی خدماتی مرکز اورژانس ولیعصر انار)” که آن زمان نوجوان بودند، در فروش و توزیع این نشریه به ما کمک می‌کردند.

حجت‌الاسلام منتظری گفت: این نشریه در انار خیلی مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت.

وی افزود: در یکی از شماره‌ها که داشتیم عکس یکی از شهدا را (احتمالا عکس شهید حسین‌زاده جعفری) برای چاپ در نشریه آماده می‌کردیم، غلامرضا ارجمندی گفت بزودی عکس مرا هم چاپ خواهید کرد و همین گونه شد و ایشان پس از مدتی شهید شد.

هفته‌نامه “ولایت” ارگان حزب جمهوری اسلامی، شاخه انار محسوب می‌شده است.

حجت‌الاسلام منتظری درباره نحوه تشکیل دفتر این حزب در انار گفت: زمانی که من نوجوان بودم، خاطرم هست که مهدی منتظری، حسین قدیری، حسین استادی، شهید محمد رضایی و… جلساتی را تشکیل می‌دادند. نتیجه این جلسات این شد که در انار “گروه توحیدی ابوذر” تشکیل شود.  شهید حسین قدیری آن زمان دانشجو بود و برای این گروه اساسنامه نوشت. پس از تنظیم اساسنامه لازم بود که گروه به تایید برسد. به همین دلیل اعضای گروه به یزد و نزد آیت‌الله صدوقی رفتند اما ایشان گفته بودند این گروه‌ها باید با نظارت روحانیت کار کنند تا دچار انحراف نشوند. برای همین آیت‌الله صدوقی پیشنهاد کرده بودند تا دفتر حزب جمهوری اسلامی که در راس آن  “شهید دکتر بهشتی، هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای، موسوی اردبیلی و شهید باهنر” قرار داشتند، در انار تشکیل شود.

وی افزود: پس از این سخنان و راهنمایی‌های آیت‌الله صدوقی، دفتر حزب جمهوری اسلامی در نیمه شعبان سال ۱۳۵۸ شمسی در جشنی که مقابل مسجد صاحب‌الزمان برگزار شد، تشکیل شد. در مراسم آغاز به کار دفتر حزب جمهوری اسلامی در انار، آقای منتظر‌القائم بردار شهید منتظر قائم سخنرانی کرد و موجودیت دفتر را اعلام نمود. من هم مسئول شاخه دانش‌آموزی حزب جمهوری اسلامی در انار بودم که سید جلیل صابری، علی حری، اکبر بافقی، حسین گنجی، علی جلالی، حسین قدیری، شهید غلامرضا ارجمندی، شهید مجید صالحی و شهید غلامرضایی عضو شاخه دانش‌آموزی بودند.

حجت‌الاسلام منتظری از مرحوم ابوالقاسم خلعتبری و محمود خلعتبری به عنوان سایر اعضای دفتر حزب در انار نام برد.

وی افزود پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی، طبق دستور مقام معظم رهبری که آن زمان آخرین دبیر کل حزب بودند، اموال به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد.

IMG_20131219_085337

IMG_20131219_084841

 تهیه و تنظیم گزارش: علی میرزایی

 

ثبت دیدگاه