گروه : اخبار انار » تیتر یک
ساعت : 0:07
شناسه : 11032
تاریخ : 03 دی 1392
مصاحبه با حاج علی‌ بافقی‌‌زاده، میزبان هاشمی رفسنجانی در انار مصاحبه با حاج علی‌ بافقی‌‌زاده، میزبان هاشمی رفسنجانی در انار

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۸۶ و در سفرش به انار گفت: “من حدود ۶۰ سال است که بارها و بارها از شهر شما عبور کردم. گاهی به خاطر شرایط بد ماشین‌ها، مدتی در همان نقطه گاراژ و منطقه‌ای که ماشین‌ها عبور می‌کردند؛ می‌ماندم و با بعضی از مردم انار تماس داشتم.” امروز سراغ شخصی […]

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۸۶ و در سفرش به انار گفت: “من حدود ۶۰ سال است که بارها و بارها از شهر شما عبور کردم. گاهی به خاطر شرایط بد ماشین‌ها، مدتی در همان نقطه گاراژ و منطقه‌ای که ماشین‌ها عبور می‌کردند؛ می‌ماندم و با بعضی از مردم انار تماس داشتم.”

امروز سراغ شخصی رفتیم که روزگاری در این گاراژ، میزبان هاشمی رفسنجانی بوده است.

_MG_7236

حاج علی بافقی‌زاده

این شخص حاج علی بافقی‌زاده نام دارد که متولد سال ۱۳۰۲ در انار است. وی از دوران کودکی در گاراژ انار که جایگاه عرضه سوخت بوده، کار می‌کرده است. در این گاراژ، مواد سوختی با ظرف‌های پنج، ۱۰ و ۲۰ لیتری عرضه می‌شده است.

این گاراژ که دیگر اثری از آن نیست، نبش میدان بسیج به طرف پارک آفتاب انار قرار داشته و اکنون جای آن جوشکاری است. گاراژ انار محلی بوده که خودروها برای گرفتن سوختن جلوی آن توقف می‌کرده‌اند. در گاراژ، اتاق نگهبانی هم وجود داشته که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همین اتاق اقامت می‌کرده است.

حاج علی بافقی‌زاده به انارپرس گفت: “در سنه ۴۰ تا ۵۰ شمسی به ندرت ماشین در مسیر انار تردد می‌کرد و تنها جایگاه توزیع مواد سوختی در انار در جنب فلکه فعلی یا همان میدان بسیج قرار داشت که الان جوشکاری هست.”

وی افزود: “آقای هاشمی رفسنجانی هر وقت که قصد تردد در مسیر قم -نوق و بالعکس را داشت در انار اقامت می‌کردند. البته آن موقع که اتوبوس نبود و فقط با کامیون آن هم از نوع انترناش تردد می‌کردند.”

این شهروند اناری گفت: “آقای هاشمی هر وقت که از قم می‌آمد در کنار ما می‌ماند تا ماشینی پیدا شود و به سوی نوق بروند. ایشان بعضی وقت‌ها یکی دو روز مهمان ما بود تا ماشین پیدا شود و به نوق برود. همین ماجرا در هنگام برگشت نیز تکرار می‌شد، یعنی از نوق نیز که می‌آمدند در کنار ما می‌ماندند تا ماشینی پیدا شود و به سمت قم برود.”

حاج علی بافقی‌زاده افزود:‌ “این تردد سال‌ها ادامه داشت تا وضع جاده‌ها از خاکی به آسفالت تغییر کرد و اتوبوس نیز در مسیر تردد نمود.”

این شهروند اناری از سنه ۵۰ به بعد دیگر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیداری نداشت تا اینکه در سال ۸۶ و با سفر هاشمی رفسنجانی به انار، حاج علی بافقی‌زاده با وی ملاقات کرد.

حاج علی بافقی‌زاده همچنین روزی را به یاد می‌آورد که رضا شاه در زمان تبعید به جزیره موریس که باید از طریق بندرعباس انجام می‌شد، در انار توقف کرده و ماشین حمل وی سوختگیری کرده است.