• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

آیا انتقال آب از شمش به رضاآباد باعث نابودی باغات پسته شمش می شود؟

  • 18 اسفند 1395 - 0:16
آیا انتقال آب از شمش به رضاآباد باعث نابودی باغات پسته شمش می شود؟

بحث انتقال غیرقانونی آب از شمش به رضاآباد امین شهر چند سالی است که مطرح شده و عاملان آن هنوز موفق نشده اند تا آب را منتقل کنند.

انارپرس در این سالها بارها به این مساله پرداخته است.

اما اکنون باید پرسید که آیا این انتقال آب باعث نابودی باغات پسته منطقه شمش خواهد شد؟

این اولین پرونده انتقال آب از یک چاه به اراضی غیر در شهرستان انار است که پیش از انتقال متوقف گردید و کار آن به نهادهای مسئول و قضایی کشید.

بر پایه قانون، آب یک چاه باید به مصرف همان چیزی برسد که در پروانه قید شده است. بر همین اساس استفاده از آب چاه محمدیه شمش برای باغات پسته رضاآباد تا زمانی که قانون توزیع عادلانه آب به قوت خود باقی باشد؛ غیرقانونی است.

وقتی که استفاده از آب تلمبه محمدیه شمش برای رضاآباد غیرقانونی باشد؛ بدون شک حفر کانال یا لوله گذاری که با هدف انتقال آب صورت می گیرد، نمی تواند قانونی باشد.

با وجود این ممنوعیت قانونی، افرادی هنوز به دنبال انتقال آب هستند.بدون شک اگر این مسیر غیرقانونی به هر دلیلی صورت قانونی به خود بگیرد، راه برای انتقال های بعدی هموار خواهد شد و آن زمان است که باغات پسته شمش یکی پس از دیگری نابود خواهند شد.

بر همین اساس و با توجه به اینکه این انتقال نباید اضرار به غیر داشته باشد؛ لازم است که کشاورزان منطقه شکایتی را در مراجع قضایی در خصوص تاثیرات منفی انتقال آب بر منابع آبی منطقه شمش و باغاتشان نزد مراجع قضایی مطرح کنند، چون سکوت امروز می تواند در آینده به قیمت نابودی باغات پسته این منطقه تمام شود.

بخشی از مسیر انتقال آب از شمش به رضاآباد

 

ثبت دیدگاه