• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

پایان ضرب‌الاجل در خصوص بازگشایی حوضه آبریز انار؛ قانون حاکم می‌شود یا بی‌قانونی؟

  • 25 فروردین 1396 - 19:19
پایان ضرب‌الاجل در خصوص بازگشایی حوضه آبریز انار؛ قانون حاکم می‌شود یا بی‌قانونی؟

ضرب‌الاجل صادره از سوی اداره منابع آب شهرستان شهربابک در خصوص بازکردن حوضه آبریز انار به پایان رسیده است.

مدتی است برخی افراد در یک اقدام غیرقانونی، اقدام به مسدود کردن رودخانه تزرج کرده‌اند تا آب رودخانه را به سمت صحرای اسحاق‌آباد هدایت کنند.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:

۱- تغییر و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها یک جرم آشکار است. اگر قرار باشد هر کسی بخواهد بستر رودخانه‌ها را تخریب کند یا تغییر بدهد، قاعدتا باید منتظر گسترش رفتارهای گردنکشانه و غیرقانونی در حوضه‌های بالادست‌تر در جوزم و … باشیم. عدم برخورد قاطع با قانون‌شکنانی که در بستر رودخانه تزرج دست برده‌اند، ممکن است روستاهای بالادست را نیز به این طمع بیاندازد و جلوی رودخانه‌ها را در روستاهایی مانند زمان، جوزم و… مسدود کنند. پس لازم است برای جلوگیری از گسترش حرکات گردنکشانه در خصوص رودخانه ها و به خطر افتادن حیات منابع آب انار، هر چه سریعتر مسیر رودخانه تزرج بایستی بازگشایی شود.

۲- ارتفاعات بالادست انار از جمله تزرج و رودخانه این روستا، حوضه آبریز انار به شمار می‌روند و مسدود کردن حوضه آبریز، در دراز مدت حیات سفره‌های زیرزمینی و چاه‌های کشاورزی و آب آشامیدنی را با خطر جدی مواجه می‌کند.

۳- مسدود کردن حوضه آبریز انار و بستن مسیر رودخانه باید ادارات منابع آب و محیط زیست انار و همچنین فرمانداری را به واکنش و پیگیری جدی وا دارد و از حق شهرستان دفاع کند. هر چند برخی از این ادارت از جمله اداره منابع آب شهرستان انار پیگیری‌هایی انجام داده اما لازم است که فرمانداری انار نیز به این روند بپیوندد؛ بدون شک این مساله حیاتی از «ساخت در و پیاده‌رو جلوی فرمانداری که ضرورت ندارد»، صد برابر اهمیت بیشتری دارد.

ثبت دیدگاه