• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

مصاحبه انارپرس با دکتر مهرابی، از نخبگان اناری و استاد دانشگاه در آمریکا

  • 11 اردیبهشت 1396 - 11:42
مصاحبه انارپرس با دکتر مهرابی، از نخبگان اناری و استاد دانشگاه در آمریکا

دکتر رضا مهرابی، یکی از نخبگان اهل گلشن شهرستان انار است که در حال حاضر در دانشگاه Toledo (تولیدو) تدریس می‌کند. دانشگاه «تولیدو» یکی از دانشگاه‌های آمریکا است که در ایالت اوهایو واقع است.

مهرابی در سال ۱۳۶۰ در گلشن متولد شده و مقطع ابتدایی را در مدرسه شهید مفتح و مقطع راهنمایی را در مدرسه شهید مهدیزاده گلشن گذرانده و مقطع متوسطه را نیز در مدرسه نمونه علی ابن ابطالب رفسنجان سپری کرده است.

تحصیلات دانشگاهی او در رشته مهندسی مکانیک بوده و در سال ۱۳۹۲ در مقطع دکتری از دانشگاه صنعتی اصفهان فارغ‌التحصیل شده است.

دکتر مهرابی در خصوص فعالیت‌هایش پس از فارغ‌التحصیلی به انارپرس گفت: پس از فارغ التحصیلی، به عنوان استادیار دانشگاه در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان مشغول شدم. پس از دو سال تدریس در دانشگاه و انجام تحقیقات در زمینه مواد هوشمند، جهت تکمیل پژوهشهای خود تصمیم گرفتم تا به خارج از کشور بروم.

وی افزود: در این راستا به دانشگاه University of Toledo واقع در ایالت Ohio که قبلا نیز در مقطع دکتری با این دانشگاه همکاری داشته رفته و به عنوان پست داک (Postdoctoral) مشغول به تحقیقات در زمینه آلیاژهای حافظه دار و کاربرد آنها در صنایع مختلف از جمله پزشکی، هوافضا، خودرو و ساختمان می‌باشم. در این فرصت همچنین مشغول به تدریس در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تولیدو نیز هستم.

این نخبه اهل شهرستان انار در خصوص تفاوت‌های نظام آموزشی ایران و آمریکا گفت: مهمترین تفاوت نظام آموزشی آمریکا و ایران در این است که آمریکا سعی می‌کند دانش آموزان را به گونه ای آموزش دهد که در آینده افرادی مولد تحویل جامعه دهد و در همین راستا مهارت‌های مختلفی را در مدرسه به دانش آموزان آموزش می‌د‌هند. این در حالیست که هدف از نظام آموزشی ایران با تمرکز بر روی علوم پایه تحویل افرادی با نگرش مذهبی است.

دکتر مهرابی افزود: کار گروهی در نظام آموزشی آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از سنین پایین به دانش آموزان انجام کارهای گروهی آموزش داده شده و تشویق می‌شوند. همچنین نظام آموزشی ایران متمرکز و دارای پیچیدگی و تغییرات متنوع است در حالی که آمریکا به صورت نیمه متمرکز و بسیار ساده و اصطلاحا straightforward هست. رقابت سالم به دانش آموزان آموزش داده می‌شود تا همه بتوانند از امکانات به صورت مساوی استفاده کنند در حالی که در نظام آموزشی ایران امکانات به صورت مساوی برای همه توزیع نشده و تنها بر روی یک سری افراد سرمایه گذاری کرده که در این سیستم یک سری ناگزیر به ترک تحصیل شده و روی به مشاغل کاذب می‌آورند که در آینده هزینه های بیشتری را متوجه جامعه می کنند.

وی در خصوص ضعف نظام دانشگاهی ایران گفت:  مهمترین ضعف دانشگاهها عدم ارتباط نزدیک با صنعت و انجام پروژه‌هایی است که هیچ وقت منجر به محصول نهایی نمی‌شوند. در حالیکه اگر صنایع به دانشگاهها اعتماد کرده و بودجه مناسبی را در اختیار دانشگاهها قرار دهند حتما اساتید و دانشجوهها می‌توانند پروژه های کاربردی انجام دهند که مشکلی را از صنعت کم کنند. این میسر نمی‌شود مگر اینکه اساتید بتوانند پروژه هایی را در صنعت تعریف کنند و قاعدتا بودجه مناسبی هم در اختیار داشته باشند تا بتوانند دانشجویان مستعد را به خدمت بگیرند تا هم پروژه را انجام دهند و هم هزینه های جاری دانشجو نیز تامین شود تا دغدغه ای جز درس و تحقیق نداشته باشند و مجبور به کار در حین تحصیل نباشند.

دکتر مهرابی افزود: نکته دیگری که از اهمیت زیادی برخوردار است این است که به ایده های دانشجویان اهمیت داده شود و آموزشهای لازم داده شود و امکانات کافی نیز در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا بتوانند ایده های جدید خود را با توجه به بازار هدف به محصول نهایی تبدیل کنند. در همین راستا نیز می‌توانند شرکتهای نوپا (Startup) تاسیس کرده که در آینده نه تنها خودشان مشغول شده که با توجه به سوددهی میتوانند ایجاد شغل برای دیگران نیز بکنند.

وی در پایاین این مصاحبه گفت: از همسرم و خانواده ام که در این مسیر من را همواره حمایت کردند بسیار سپاسگزارم. همچنین از سایت انارپرس هم که سعی در انعکاس اخبار و رویدادهای محلی و منطقه ای  و فرامنطقه ای را دارد تشکر میکنم. امیدوارم در این رسالت خطیر همواره موفق باشید. ما هم هر کجا که باشیم قلبمان برای وطن و شهرمان می تپد و از هیچ کمکی در راستای اعتلای شهر و موفقیت همشهریانمان دریغ نخواهیم کرد.

ثبت دیدگاه