• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

جوابیه مدیرعامل آژانس کویر آسمان در خصوص درگیری ماموران با اتوبوس حامل زائران در انار

  • 17 اردیبهشت 1396 - 11:53
جوابیه مدیرعامل آژانس کویر آسمان در خصوص درگیری ماموران با اتوبوس حامل زائران در انار

به دنبال انتشار خبر درگیری ماموران انتظامی با اتوبوس حامل زائران در انار، مدیرعامل آژانس کویر آسمان جوابیه زیر را ارسال کرده است:

در پی انتشار خبری مبنی بر “درگیری فیزیکی بین ماموران انتظامی و راننده اتوبوس در شهرستان انار در پی اعزام کاروان به عتبات عالیات” و نظر به تماس های مکرر شهروندان از چند و چون کاروان فوق الذکر، اینجانب بعنوان نماینده سازمان حج و زیارت در شهرستان انار ضمن سپاس از سردبیر محترم انارپرس جناب آقای نسب عبداللهی، برای روشن شدن موضوع برای بازدید کنندگان محترم سایت وزین انارپرس و سایر همشهریان عزیز ابتدا مطالبی کلی را به عرض رسانده و سپس به شرح ما وقع خواهم پرداخت:

  • براساس مصوبه هئیت محترم وزیران وهمچنین مصوبه شورای محترم امنیت ملی کشور اعزام کلیه سفرهای زیارتی خارج از کشور به عهده سازمان حج و زیارت بوده وهیچ فردی اعم از حقیقی یا حقوقی حق اعزام در غیر چارچوب حج و زیارت را ندارد و کلیه خدمات سفر مانند حمل و نقل، هتل، غذا، بیمه و …. ضمن تاییدتوسط آن سازمان، قیمت گذاری ودرنهایت درسایت ثبت نامی دفاتر زیارتی قانونی بارگزاری می شود.

  • علاوه بر پرواز های ویژه سازمان حج و زیارت که به امر اختصاصی اعزام زائران می پردازد پروازهای دیگری نیز به صورت برنامه ای وجود داشته که انجام این پرواز ها با توجه به تعهدات شرکت های هواپیمایی برای یک مسیر خاص انجام می گیرد و اینگونه پرواز ها هیچ ربطی به سازمان حج و زیارت نداشته و صرفا” بلیت آن به افراد واجد شرایط و نه زائران فروخته می شود. بعنوان مثال حتی زمانیکه سفرهای عمره و حج انجام نمی شود و یا در شرایط فعلی سفرهای سوریه، ولی پرواز های سیستمی به جده و دمشق وجود دارد ولی کسی بعنوان زائر بدون مجوز حج و زیارت نمیتواند از آن استفاده نماید. بدیهی است باتوجه به شرایط این پروازها ممکن است قیمتهای آن بسیارپایینتراز پروازهای چارتری حج وزیارت باشد.

  • بر اساس مصوبات و بخشنامه های سازمان حج و زیارت هیچ فردی حق دلالی و جمع آوری زائروبخصوص اعزام آنها به خارج از استان رانداشته و با دفاتر زیارتی قانونی که از دلالان زائر می گیرند برخورد جدی صورت می گیرد. زائران بایستی ضمن مراجعه حضوری به دفاتر واجد شرایط سازمان حج و زیارت اقدام به ثبت نام ، عقد قرارداد و تحویل مدارک نموده و از حق و حقوق خود بر اساس قرارداد آگاه شوند. براساس مصوبه شورای محترم امنیت ملی کشور کسانی که اقدام به دلالی درامراعزام زائرنمایند ضمن ممنوع الخروج شدن،  به یکسال زندان وپرداخت ده میلیون تومان محکوم می گردند.

  • و…

اما آنچه که متاسفانه شاهدآن بوده وهستیم بعضی از دفاتر فاقد مجوز سازمان حج و زیارت صرفا” بعنوان فروش بلیت هواپیما اقدام به ثبت نام از زائرانی می کنند که بعضا” توسط دلالانی از نقاط دور دست (مانند آن چیزی که در شهرمان اتفاق افتاد) به سوی آنان هدایت شده و هیچ اطلاعی از موضوع ندارند.

این دفاتر که در واقع بعنوان فروش بلیط به مشتریان !! نه زائران عمل میکنند اقدام به رزرو هتل هایی می کنند که فاقد صلاحیت لازم برای زائران از نظر حج و زیارت می باشد. افراد ثبت نام شده که ازبسیاری ازحقوق سفر مانند حقوق امنیتی، بیمه، پروازهای با شرایط حج و زیارت و بسیاری از مواردی دیگر محروم هستند بی خبر از همه جا صرفا” به قیمت تمام شده توجه دارند.واینگونه افراد در طول سفربارها دچار مشکلات امنیتی و خدماتی در عراق شده که سازمان حج وزیارت اقدام به اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی کرده است.

 اماموضوع اتفاق افتاده درجمعه شب گذشته از این قراربودکه: چندی قبل یکی از دلالان جنوب شرق کشور که در کسوت مداح اقدام به جمع آوری غیرقانونی زائر می کرد در شهرستان انار دستگیر شد که این موضوع باعث گردید سازمان حج و زیارت متوجه این نکته گردد که در شهرستان انار نیز افرادی با دلالان حرفه ای در ارتباط هستند لذا مراجع محترم قضائی با حضور مسئول محترم حراست حج و زیارت اقدام به بازداشت یکی از این افراد نمود که با اخذ تعهد ازایشان مقررگردید ایشان دست از این عمل غیر قانونی خود بردارند. ولی متاسفانه همین فرد بی توجه به تعهد سپرده شده، جمعه شب که درحال اعزام زائروسپردن آنان به یکی از دلالان حرفه ای اصفهان بود بجای قبول اشتباه خود اقدام به جو سازی و فرافکنی نموده و تفاوت قیمت را عامل خدمت ایشان به همشهریان و جلوگیری اززیاده خواهی دفاتر زیارتی استان کرمان دانست!! و اعدادوارقامی را عنوان نمود که واقعیت ندارد.

باطلاع همشهریان عزیزمی رساند که قیمت های اعلام شده توسط دفاتر قانونی از طرف سازمان حج و زیارت با توجه به ایستگاه پروازی و درجه هتل تعیین شده و هیچ کس حق دخل و تصرفی در آن ندارد و زائر پس از ثبت نام وجه سفر را مستقیما” به حساب های اعلام شده سازمان حج و زیارت واریز می کند، واگر اعزام زائر به شیوه دلالان وباقیمت پایینتر قانونی بود مطمئن باشید اولین افرادی که زائر به این دفاتر غیرمجاز می دادند ما بودیم چون هم راحتتر بودیم چون فقط با اتوبوس زائر به اصفهان یا تهران فرستاده میشد وتحویل آنهامی گردید وهم اینکه درآمد آن چند ده برابر مبلغی است که سازمان حج وزیارت بعنوان حق الزحمه به دفاتر قانونی وبامجوز پرداخت می کند، ضمنا”به اطلاع همشهریان عزیز می رساند قیمت های اعزام های غیرقانونی بسیار کمتر از آن چیزی است که این دلالان اعلام می نمایند.

 لازم به ذکراست که دراتفاقی که جمعه شب افتادهیج فرد ویادفتری دخالت نداشته وصرفا” حراست حج وزیارت کرمان همانطور که درشهرستانهای دیگر استان مانند جیرفت ، زرند، شهربابک و بخصوص درسیرجان که هم اکنون چند نفربه زندان محکوم شده و مرکزفعالیت آنها نیزپلمپ گردیده است عمل نموده دراین شهرستان نیز اقدام قانونی بعمل آورده است.

لذا اینجانب از افراد معدودی که در امر دلالی درجمع آوری زائر و تحویل آنها به دفاتر غیرمجازمشغول هستند درخواست میکنم ضمن توجه به عواقب کار خود در به خطرانداختن جان زائران عزیز شهرمان و تضییع حقوق آنان، اجازه دهند طبق روال طبیعی زائران ضمن مراجعه حضوری وشخصا” به دفاتر مجاز زیارتی استان از حقوق قانونی خود استفاده نمایند. همچنین بدلیل مشکلات عدیده ای که برای گردشگران داخلی وخانواده های آنان چه زیارتی وچه سیاحتی ایجادشده است سالجاری ازطرف سازمان میراث فرهنگی وگردشگری بعنوان سال گردشگری مطمئن نامگذاری گردیده است وازابتدای امسال باکسانی که بصورت خودسراقدام به اعزام کاروانهای داخل کشور می نمایند برخوردجدی صورت می گیرد که درشهرستان انارنیز ازچندروز آینده باتوجه به هماهنگیهای انجام شده درسطح مسئولین امر، اقدام قانونی خواهد شد.

باسپاس واحترام

سیدمحمد حسینیان

مدیرعامل شرکت خدمات مسافرت هوائی، جهانگردی وزیارتی کویرآسمان

 

ثبت دیدگاه