• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

انتخابات شورای شهر در انار: انتخابات یا افتضاحات؟

  • 03 خرداد 1396 - 11:54
انتخابات شورای شهر در انار: انتخابات یا افتضاحات؟

انتخابات شورای شهر انار در روزهای اخیر بسیار بحث‌برانگیز شده است؛ به گونه‌ای که برخی از نامزدها در این خصوص شکایت‌هایی مطرح کرده و خواستار رسیدگی شده‌اند.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:

۱- بروز تخلفات در روزی رای‌گیری آنقدر آشکار بوده که کسی نمی‌تواند منکر آن شود. تخلفانی مانند خرید رای چه به صورت پول نقد یا ارائه کارت شارژ و….

۲- در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت این دسته از تخلفات در اطراف برخی از حوزه‌های رای‌گیری از جمله مدرسه شهید صدوقی، مدرسه شهید علیزاده و … دیده شده است اما حجم تخلف و خرید رای در صدرآباد و اطراف حوزه رای‌گیری شهید صدوقی بسیار بالا بوده تا جایی که یکی از افرادی که در حال خرید رای بوده مورد تعقیب مامورین قرار می‌گیرد.

۳- دقیقا در حوزه رای‌گیری شهید صدوقی که خرید رای در اطراف آن به طور گسترده‌ای در جریان بوده، آرای برخی کاندیداها نسبت به شعبه‌های دیگر بالاتر است.

۴- برخی مسئولان معتقدند که پول دادن به مردم برای رای‌دادن به کاندیدهای خاص، خرید رای محسوب نمی‌شود. آن‌ها بر این باور هستند که معامله و خرید رای باید سر صندوق رای انجام شود تا بتوان آن را خرید رای نامید. این از عجیب‌ترین اظهارات است که تاکنون سابقه نداشته و باید به نام مسئولان انار ثبت تاریخی گردد. محمدباقر قالیباف در انتخابات، سایتی به نام “کارانه”‌راه‌اندازی کرد و در آن فقط “وعده پرداخت پول” را مطرح کرد اما چون مصداق خرید رای بود، سایتش فیلتر گردید. سایت کارورزی وزارت کار نیز به دلیل همین شبهه فیلتر شد و پس از انتخابات رفع فیلتر گردید. وقتی وعده پول، مصداق خرید رای محسوب می‌شود، چگونه دادن پول نقد آن هم در اطراف شعبه رای، خرید رای محسوب نمی‌شود؟ آیا این توجیه جز این است که مسئولان می‌خواهند از رسیدگی به شکایات و تخلفات شانه خالی کنند؟

۵- یکی از مسئولان هیات اجرایی انتخابات در انار به چه دلیلی علیه برخی دیگر از کاندیداها فضاسازی می‌کرده است؟ آیا این مسئول نباید بی‌طرفانه رفتار می‌کرده؟ این فرد عنوان می‌کرده که دانشجویان قصد رای دادن دارند و با این نوع سخنان، برخی کاندیداها را تخریب کرده است. جهت اطلاع این فرد و مسئولان باید یادآوری کنیم دانشجویانی که ساکن خوابگاه هستند یا دانشجویانی که در شهر محل رای‌گیری سکونت دارند، به عنوان ساکن شناخته می‌شوند و حق رای دارند.

هر چند در این دور از انتخابات، مسئولان دانشگاه آزاد انار پس از فضاسازی‌های غیرمنصفانه، مداخله‌جویانه و غیرقانونی برخی افراد، دانشگاه را چند روز قبل از رای‌گیری تعطیل کردند.

ماده ۲۵ قانون شوراها تاکید کرده افرادی که حداقل یک سال در شهر محل رای‌گیری سکونت داشته باشند، می‌توانند رای بدهند. پس طبیعتا دانشجویانی که ورودی بهمن سال ۱۳۹۴ و قبل از آن بودند و در شهر انار یا خوابگاه دانشگاه سکونت داشته‌اند، حق رای داشتند.

۶- در قانون تاکید شده که افراد رای‌دهنده در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر باید حداقل یک سال ساکن آن شهر باشند تا بتوانند رای بدهند اما چرا در خصوص برخی کاندیداها، شماری از رای‌دهندگان ساکن شهر انار نبوده‌اند و از روستاهای اطراف مانند احمدآباد در انار رای داده‌اند؟ قانون تاکید کرده که مسئولان شعبه باید این مورد را بررسی کنند اما چرا مسئولان برخی شعب رای‌گیری در انار اجازه داده‌اند بستگان یکی از کاندیداها از روستاهای اطراف در شهر انار رای بدهند؟ کافی است کد ملی رای‌دهندگان در برخی شعب انار استعلام شود تا مشخص گردد چه تعداد از رای‌دهندگان ساکن روستاهای اطراف انار هستند.

۷- مسئولان برگزارکننده انتخابات در روز رای‌گیری باید با قاطعیت بیشتری جلوی تخلفات را می‌گرفته‌اند اما به هر دلیلی این اتفاق رخ نداده و به همین دلیل در حال حاضر در خصوص آرای سه تن از کاندیداهایی که وارد پنجمین دوره شورای شهر انار شده‌اند و یک تن از اعضای علی‌البدل، شبهات جدی وجود دارد.

عدم رسیدگی مسئولان به گزارش‌ تخلفات و شکایات، باعث خواهد شد تا:

اولا- در آینده این باب شود که برای ورود به شورای شهر، برنامه مهم نیست و صرفا خرید رای آن هم در روز رای‌گیری مهم است.

دوما- شورایی شکل خواهد گرفت که سایه تخلفات روز رای‌گیری بر آن سنگینی می‌کند و این اتهام تا پایان دوره در کنارش خواهد بود.

سوما- باید منتظر برخی تخلفات در حوزه شهری نیز باشیم.

امید است مسئولان مربوطه ضمن رسیدگی عادلانه و منصفانه به این موضوع، حق‌الناس را پاس دارند و اجازه ندهند که رویه‌ای زشت و افتضاح و غیرقابل دفاع در انتخابات شوراها در منطقه شکل بگیرد.

شاید برخی مسئولان علاقه‌ای نداشته باشند که به این موضوع رسیدگی کنند، چون اگر بخواهد منصفانه و عادلانه به این مساله رسیدگی شود ممکن است تغییراتی در ترکیب شورای شهر انار رخ دهد و به همین دلیل برخی علاقه ندارند که در کارنامه کاری‌شان برگزاری یک انتخابات پر از تخلف ثبت گردد اما در این ماجرا بهتر است حق‌الناس را بر خود مقدم بدانند و اجازه دهند آنچه که حق است اجرا شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.