• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

نگه داری گوشت گرم به مدت ۲۴ساعت در یخچال،یکی از راه های جلوگیری از ویروس تب کریمه کنگو

  • 10 خرداد 1396 - 13:58
نگه داری گوشت گرم به مدت ۲۴ساعت در یخچال،یکی از راه های جلوگیری از ویروس تب کریمه کنگو

در جلسه آموزشی جلوگیری از تب کریمه کنگو در انار اعلام شد:اگر حتی گاو یا گوسفندی دچار ویروس تب کریمه کنگو باشد اگر این دام پس از ذبح به مدت ۲۴ساعت در دمای صفر تا ۴درجه سردخانه نگهداری شود ویروس نابود وقابل مصرف می شود و حتی کیفیت گوشت نیز بالا می رود.

دکتر شفایی کارشناس دامپزشکی انار در خصوص لزوم پیش سردکن در کشتارگاه گفت:گوشت پس از ذبح بایستی به مدت ۲۴ساعت در سردخانه قرار بگیرد که متاسفانه  کشتار گاه انار از چنین امکانی برخوردار نیست.

وی افزود: گوشتی که وارد قصابی ها می شود یک مهر دامپزشکی و یک لیبل(شامل تاریخ ذبح و…)دارد کسانی که برای خرید گوشت به قصابی ها مراجعه می کنند به دلیل نبود پیش سردکن درکشتارگاه توجه داشته باشند که تاریخ ذبح مربوط به یک روز قبل باشد.

وی ادامه داد:در صورت خرید گوشت گرم نیز بایستی حتما گوشت به مدت ۲۴ساعت و جگر به مدت ۴۸ساعت در یخچالی که سایر مواد غذایی داخل آن نباشد و در داخل نایلکس نگهداری کنند و سپس پس از ۲۴ساعت برش و بسته بندی آن را انجام دهند.

دکتر شفایی گفت:به هیچ وجه در این شرایط ذبح در خانه انجام نشود و در صورت انجام از دستکش،عینک،ماسک و چکمه استفاده و گوشت ۲۴ساعت در یخچال نگه داری و سپس برش آن انجام شود.

کارشناس دامپزشکی انار در خصوص این بیماری گفت:این بیماری با شیوع فصل گرما یعنی از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه شیوع پیدا می کند و عامل اصلی آن کنه ها هستند.

وی افزود:این ویروس پس از ورود به بدن سه روز به حالت پنهان بوده و سپس خود را نشان می دهد.

دکتر شفایی در خصوص علائم این بیماری گفت:تب و لرز،اسهال،استفراغ،سردرد،چشم درد،ترس از نور، گرفتگی عضلات و از همه مهم تر خونریزی های نقطه ای زیرپوستی (در حد ۱یا۲میلیمتر)مخصوصا در بالاتنه از علائم این بیماری است.

وی ادامه داد:این علائم دو یا سه روز به طول می انجامد و اگر بیمار در این دوره به مراکز درمانی مراجعه کند شانس درمان وجود دارد اما اگر از این مرحله بگذرد و به مرحله سوم که خونریزی وسیع از چشم،گوش،بینی،دستگاه گوارشی و تناسلی(خون در ادرار و مدفوع)برسد بیمار به دلیل خونریزی وسیع از دنیا خواهد رفت؛این مرحله نیز سه روز طول می کشد.

دکتر شفایی اضافه کرد:این ویروس درمان قطعی ندارد و درمان ها به صورت حمایتی چون تزریق خون و سرم است.
وی تصریح کرد:اگر بیمار به مرحله سوم نرسد و درمان وی در مرحله دوم شروع شود دوره نقاهت وی یک ماه به طول می انجامد و گاها با ریزش موی سر نیز همراه است و بیمار کم کم به سمت بهبودی می رود و مرگ و میر در این بیماری نیز ۳۰درصد است.

وی گفت:عمده راه انتقال این بیماری کنه ها هستند که بایستی پایین آوردن جمعیت کنه ها را با استفاده از سم پاشی انجام داد،سم پاشی نیز بایستی در شرایط فعلی دوماه یک بار و به مقدار ۲لیتر سم در ۲هزار لیتر آب و استفاده از سم هایی چون مک تومیل،مک سیلات و…باشد.

این کارشناس دامپزشکی گفت:مرحله دیگر جلوگیری از این بیماری مربوط به قصاب ها و سلاخ ها است که خون و ترشحات حیوانی چون اشک،بزاق وشیر می تواند ناقل این بیماری باشد به همین جهت این افراد هنگام کار بایستی اقداماتی مانند استفاده از کلاه،ماسک،چکمه،عینک و دستکش را انجام دهند همچنین کنه ها را نیز هرگز نباید با دست از بین ببرند.

وی همچنین به پرستاران و پرسنل بیمارستانی نیز توصیه داشت که در صورت برخورد با موارد مشکوک حتما اقدامات بهداشتی استفاده از دستکش، ماسک و…را انجام دهند.

هچنین در این جلسه کافی سرپرست اداره دامپزشکی انار نیز اظها داشت:در سالهای گذشته و در زمان ایجاد کشتارگاه محلی را نیز برای ایجاد سردخانه در نظر گرفته اند که متاسفانه تا به امروز و علی رغم پیگیری های انجام شده سردخانه ایجاد نشده است.

وی افزود:در حال حاضر و با توجه به شیوع این بیماری و لزوم وجود سردخانه در کشتارگاه ها بایستی در این خصوص اقدامی حتی ایجاد سردخانه ای سیار صورت گیرد.

ثبت دیدگاه