• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

وضعیت‌ نگران‌کننده ازدواج دختران با سن کم در انار

  • 23 تیر 1396 - 11:37
وضعیت‌ نگران‌کننده ازدواج دختران با سن کم در انار

ازدواج دختران کم سن و سال از جمله مسائلی است که نقاط مختلف کشور وجود دارد.

در شهرستان انار نیز از این دست ازدواج‌ها دیده می‌شود. حتی در مواردی دخترانی که کمتر از ۱۵ سال سن دارند، ازدواج کرده‌اند.

آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، نزدیک به ۴۲۰هزار دختر زیر ۱۵سال در ایران ازدواج کرده‌اند.

دختران یا پسران کم سن و سال قربانیان این نوع ازدواج‌ها هستند؛ آن‌ها به جای تحصیل، بازی، تفریح و در حقیقت رشد شخصیتی، در سنین پایین وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند که مشکلات آن کمر بزرگسالان را نیز خم می‌کند چه برسد به دختران و پسران کم سن و سال.

زهرا کهرام دبیر سمینار ازدواج کودکان سال گذشته در این سمینار گفت: مطالعات و شواهد موجود نشان می‌دهد که ریشه بسیاری از معضلات زنان به ازدواج آنها در سنین کودکی باز می‌گردد.

پیامدهای ازدواج در سن پایین

به گفته کهرام پیامدهای ازدواج در سن پایین به این شرح است: «ظهور پدیده کودک بیوه، خشونت خانگی و همسرآزاری، رشد بی رویه جمعیت پنهان در مناطق حاشیه، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، خودکشی، محدودیت حمایت اجتماعی و قانونی با تولید چرخه اعتیاد، نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار، نداشتن مهارت فرزندپروری، بازتولید چرخه فقر، افزایش سقط، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم وزن در سنین نوجوانی، فشار زیاد برای بارداری، افزایش آسیب پذیری در برابر انزوای اجتماعی، بلوغ زودرس، شیوع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس، فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری، جدایی از خانواده و دوستان، از دست دادن حمایت آنها همچنین از دست دادن آزادی تعامل با همسالان و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، تضعیف فرصت‌های رشد و توسعه و طی کردن ناقص مراحل رشد روانی اجتماعی».

*عکس‌ها تزئینی است.

ثبت دیدگاه