• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

دخالت فراقانونی یک نهاد در روند اجرای نمایش «شام با طعم دیکتاتور» در انار

  • 24 تیر 1396 - 15:46
دخالت فراقانونی یک نهاد در روند اجرای نمایش «شام با طعم دیکتاتور» در انار

اجرای نمایش «شام با طعم دیکتاتور» چند شب است در انار ادامه دارد با این حال یک نهاد خاص در روند اجرای این نمایش دخالت کرده است.

این نمایش دارای مجوز از شورای بازبینی است و مشخص نیست که چرا یک نهاد خاص به خود اجازه داده در این خصوص دخالت کند.

در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است:

۱- وقتی نمایشی مجوز اجرا می‌گیرد و به روی صحنه می‌رود هیچ نهاد یا شخصی نباید به خود اجازه دهد تا در روند اجرا دخالت کند. دخالت در روند اجرای این نمایش، نشانه حاکمیت دوگانه است. شورای بازبینی نمایش دارای جایگاه قانونی است و بر اساس این جایگاه قانونی به نمایش «شام با طعم دیکتاتور» مجوز داده و هیچ نهاد دیگری نباید به خود اجازه دهد دست به اقدامی بزند که تداعی‌کننده حاکمیت دوگانه باشد.

۲- این نخستین بار نیست که یک نهاد خاص در امور برخی تئاترها در انار دخالت می‌کند. به هر حال این نوع دخالت‌ها، مبنای قانونی ندارد و باعث آسیب دیدن جدی فعالیت‌های هنری و هنرمندان شهرستان انار و در نهایت رکود در این زمینه خواهد شد.

۳- اگر این نهاد خاص خود را فراتر از قانون و ارگان‌های قانونی می‌داند، پس دیگر چه نیازی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای بازبینی؟ بهتر است اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل شود و شورای بازبینی هم منحل گردد تا دیگر همه هنرمندان تکلیف‌شان را بدانند و متوجه باشند که مجوز فعالیت خود را نه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شورای بازبینی، بلکه از یک نهاد خاص که ارتباطی به این عرصه ندارد، باید بگیرند.

۴- آن کسانی که به خود اجازه می‌دهند هنر و هنرمند را بازخواست کنند و در امور هنری به طور غیرقانونی دخالت نمایند؛ آیا با خود اندیشیده‌اند که به چه کسی خدمت می‌کنند؟ ادامه این نوع رفتارهای غیرقانونی و سلیقه‌ای مساوی است با کم‌رونق شدن فعالیت‌های هنری. آیا دست زدن به اقداماتی که نتیجه نهایی آن خالی شدن سالن‌های نمایش از هنرمندان و به دنبال آن کمتر شدن تعداد تماشاچیان است، نامش خدمت به کشور است؟ قطعا نامش هر چه باشد، خدمت نیست.

۵- امید است با دخالت مسئولان شهرستان انار جلوی اقدامات غیرقانونی که می‌تواند فعالیت‌های هنری در انار را با رکود شدید مواجه کند، گرفته شود.

تصاویر زیر چهارمین شب اجرای نمایش «شام با طعم دیکتاتور» را نشان می‌دهد.

این نمایش تا ٣٠تیر هر شب ساعت ٢٠:٣٠ در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری شهید اسماعیلى نیا انار اجرا می‌شود.

بهای بلیط این نمایش چهار هزار تومان اعلام شده است.

ثبت دیدگاه