• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

طلاق و اعتیاد؛ دو آسیب اجتماعی در شهرستان انار

  • 26 تیر 1396 - 13:39
طلاق و اعتیاد؛ دو آسیب اجتماعی در شهرستان انار

طلاق و اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی در شهرستان انار به شمار می‌روند.

مجید پوداتات رئیس اداره بهزیستی شهرستان انار به مناسبت هفته بهزیستی در خصوص مهمترین آسیب‌های اجتماعی شهرستان به انارپرس گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی طلاق است که بخش عظیمی از پرونده های طلاق از سوی دادگستری به بهزیستی معرفی می شود و کارکنان بهزیستی به این افراد مشاوره می دهند و نتیجه نیز به دادگستری اعلام می شود که در سال ۹۵،تعداد۴۰پرونده طلاق به بهزیستی معرفی شده است.

وی افزود: اعتیاد نیز یکی دیگر از آسیب های اجتماعی است که ریشه خیلی از طلاق ها نیز به اعتیاد برمی گردد که در سال۹۵،تعداد ۶۰۰نفر به کمپ اعتیاد معرفی شده اند. البته این آسیب ها فراگیر بوده و در تمام کشور وجود دارد.

پوداتات گفت: آسیب‌های اجتماعی مانند بچه های سرراهی طی سه سال گذشته فقط دو مورد در انار اتفاق افتاده است. آسیب هایی همچون دختران فراری،معتادان کارتن خواب و… از آسیب هایی است که خوشبختانه اصلا در انار وجود ندارد.

تشریح فعالیت‌های بهزیستی انار

وی در ادامه این گفت‌وگو به تشریح فعالیت های بهزیستی انار پرداخت و گفت: فعالیت های بهزیستی بسیار گسترده و همچنین مهم است،اداره بهزیستی به جز بخش امور مالی که شامل همه ادارات می شود از چهار حوزه ی توانبخشی،امور اجتماعی،پیشگیری و حوزه مشارکت و اشتغال تشکیل شده است. حوزه توانبخشی مختص معلولین است و زمانی که یک معلول در بهزیستی تشکیل پرونده می دهد به دنبال آن کمیسیون پزشکی به جهت تشخیص شدت معلولیت(به ترتیب:خیلی شدید،شدید،متوسط و خفیف)و نوع معلولیت(جسمی،روانی و…)تشکیل می شود و بر این اساس افرادی که در درجه خیلی شدید و شدید معلولیت قرار می گیرند مشمول مستمری ماهیانه نیز از بهزیستی می شوند و افرادی که معلولیت متوسط و خفیف دارند مستمری ماهیانه دریافت نمی کنند اما خدمات بهزیستی مانند وام های اشتغال،مسکن،درمان و…،پرداخت بخش زیادی از شهریه دانشگاه و بسیاری از خدمات دیگر شامل آن ها می شود.

پوداتات افزود: فیزیوتراپی و کار درمانی نیز از زیر مجموعه های بخش توانبخشی بهزیستی هستند که ما پیگیر راه اندازی آن در انار هستیم. همچنین برخی بیماران روانی و یا بیمارانی که شرایط نگهداری از آن ها دشوار است نیز به مراکز بهزیستی که در حوزه توانبخشی است سپرده می شوند و مراقبت و درمان آن ها توسط بهزیستی انجام می شود.

وی گفت: توزیع ویلچر،عصا و در مجموع تمام وسایل کمک توانبخشی،توزیع وسایل بهداشتی برای بیمارانی چون زخم بستر،توزیع شیر خشم برای بیمارانی که قدرت بلع ندارند و همچنین نوزادان وبسیاری از خدمات دیگر توسط بهزیستی و به صورت رایگان در اختیار مددجویان قرار می گیرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان انار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدات بهزیستی در حوزه توابخشی بحث مناسب سازی معابر شهری بود که خوشبختانه بهزیستی انار به گفته اداره کل بهزیستی کرمان در این خصوص توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و ارگانهایی مانند شهرداری کمک و همکاری بسیار خوبی با بهزیستی داشته اند. حوزه امور اجتماعی بهزیستی نیز مختص زنان بی سرپرست و بد سرپرست است که بخشی از این افراد پس از تشکیل پرونده در بهزیستی مشمول مستمری و برخی دیگر مشمول سایر خدمات بهزیستی می شوند.

وی گفت:‌در بخش امور اجتماعی،اورژانس اجتماعی وجود دارد و بخشی است که مداخله در امور اجتماعی است که شامل (نزاع ها و درگیری های خانوادگی و…)می شود که افراد با شماره گیری ۱۲۳ به طور مستقیم با کارکنان بهزیستی ارتباط برقرار می کنند و کارکنان بهزیستی با مشاوره و یا در صورت لزوم به محل اعزام می شوند و موضوع را پایان می دهند تا آن موضوع به بحران تبدیل نشود که البته این طرح در انار وجود ندارد.

مجید پوداتات افزود: مهد کودک ها و نظارت بر آن ها چه در بحث آموزش،جذب نیرو،اخذ مجوز،ایمنی وتعرفه ها و شهریه ها بر عهده بهزیستی است و در حوزه اموراجتماعی بهزیستی قرار دارد. همچنین حوزه پیگیری نیز از دیگر حوزه های بهزیستی است که بخش عمده آن آموزش است؛در انار در طی سال در زمینه های مختلف برای عموم و مددجویان به صورت رایگان کلاس های آموزشی برگزار می شود که در سال ۹۵،در بحث خانواده و فرزند پروری ۲۰۰نفر،مهارتهای زندگی۲۰۰۰نفر و آموزش پیش از ازدواج ۲۰۰نفر آموزش دیدند. مراکز ترک اعتیاد نیز در حوزه پیشگیری بهزیستی است.

رئیس اداره بهزیستی انار گفت:‌ طرح بینایی سنجی و شنوایی سنجی از طرح های بسیار خوب و در حوزه پیشگیری بهزیستی است که این طرح ها از بروز معلولیت در سال های آتی جلوگیری می کند که طرح بینایی سنجی آبان ماه و آذر ماه هر سال در تمام کشور برگزار می شودو در این طرح تمام کودکان ۳تا۶سال برای جلوگیری از بیماری تنبلی چشم توسط بهزیستی سنجش می شوند و افرادی که دچار تنبلی چشم هستند را برای درمان معرفی و پیگیری ها را انجام می دهیم و طرح شنوایی سنجی نیز یک بار در ماه انجام می شود و تمام نوزادانی که در بیمارستان انار متولد می شوند بایستی شنوایی سنجی کودک خود را در بهزیستی انجام دهند.

وی افزود: حوزه مشارکت و اشتغال حوزه ی دیگر بهزیستی است که اعطای تسهیلات برای اشتغال،مسکن در این حوزه قرار میگیرد و همچنین خیرین در این حوزه وارد می شوند و در پرداخت هزینه های درمان،هزینه تحصیل،هزینه جهیزیه و…مددجویان با بهزیستی همکاری می نمایند و طرح های حامی و طرح بیمه نامه کودکان آسمانی نیز از طرح هایی است که خیرین هزینه ها را پرداخت می کنند.

رئیس بهزیستی انار ادامه داد: در بحث مسکن نیز در حال حاضر طرح سراسری دو معلولین در حال انجام است که شامل خانواده ها با دو معلول می شود که طرحی بسیار خوب و بی سابقه طی چند سال اخیر بوده است ؛که ۷مورد در انار وجود داشته است و زمین های این منازل توسط انجام خیرین مسکن ساز خریداری و در اختیار افراد قرار گرفته است و ۲۵الی۳۰میلیون تومان وام بلاعوض و ۱۵میلیون تومان وام از سوی بنیاد مسکن با سود ۴درصد به افراد اعطا و روند ساخت آن نیز با پیگیری بهزیستی و همکاری و کمک دیگر ارگانها و توسط خود افراد انجام می گردد.

به گفته وی نزدیک به ۵۰۰ پرونده به عنوان مددجو در بهزیستی انار وجود دارد.

رئیس اداره بهزیستی انار در پاسخ به این پرسش که برای اشتغال مددجویان چه برنامه هایی انجام شده ، گفت: در این خصوص مددجویانی که مهارتی دارند و یا حرفه ای را دنبال می کنند و یا علاقه به انجام کاری دارند و یا اینکه می توانند از طریق فنی و حرفه ای مهارتی را کسب نمایند و پس از اخذ مدرک فنی و حرفه ای،به آن ها تسهیلات با سود ۴درصد اعطا می شود که مددجویان می توانند از این طریق شاغل شوند که تعداد چنین مواردی در انار بسیار بوده است.

ثبت دیدگاه