• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

بیکاری و وجود نداشتن تفریح در انار؛ دو علت اصلی جولان موتورسواران

  • 31 تیر 1396 - 9:51
بیکاری و وجود نداشتن تفریح در انار؛ دو علت اصلی جولان موتورسواران

جولان موتورسواران در انار از جمله در مراسم‌های عروس‌کشانی به مساله‌ای تبدیل شده که در برخی موارد حادثه‌ساز نیز بوده است.

جوانان موتورسوار که در این مراسم شرکت می‌کنند عمدتا می‌گویند در انار جای مناسبی برای تفریح ندارند. آن‌ها خواهان ایجاد پیست موتورسواری در انار همراه با حضور عموم تماشاگران هستند.

دکتر کرامت‌اله راسخ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این خصوص به انارپرس گفت که موتور سواری نمایشی در مراسم عروسی یکی از پدیده‌هایی است که به شکل های مختلف در همه جا و سرتا سر کشور مشاهده می‌شود.

او علل این پدیده را اینگونه بر می‌شمرد:

۱- تفاوت بنیادی بین فرهنگ رسمی و فرهنگ غیر رسمی؛ آنچه به شکل رسمی در رسانه های دولتی به عنوان «فرهنگ اسلامی» تبلیغ می شود و فرهنگ بخشی از مردم است و آنچه به طور واقعی عنصرهای فرهنگ عمومی را می سازد و فرهنگ عمومی اکثریت مردم است.

۲- فقدان امکانات سالم برای تخلیه انرژی جوانان، ضمن اینکه امکانات گسترده در خدمت فرهنگ رسمی و جوانانی است که این فرهنگ را نمایندگی می کنند اما سایر جوانان که ۸۰ درصد این قشر را تشکیل می‌دهند به حال خود رها شده‌اند.

۳- بیکاری گسترده در کشور که به شکل گیری  دسته های جوانان با خرده فرهنگ خاص خود منجر می شود. یکی از خرُده فرهنگ هایی که در چند سال اخیر شکل گرفته فرهنگ موتور سواری است، چون موتور سواری امکانی در دسترس است و از ظرفیت نمایشی در مراسم مختلف برخوردار است. به خصوص نمایش در مقابل جنس مخالف برای جوانان دختر و پسر از سن ۱۳ تا ۲۵ سالگی از اهمیت خاصی برخوردار است و به آن ها کمک می‌کند مرد و زن بشوند.

دکتر راسخ در خصوص راهکارهای این مساله نیز می‌گوید: راهکارهای موجود متنوع هستند ولی بیشتر آن ها با ارزش های رسمی نظام حاکم در ایران جور نیستند. مثلاً شرکت جوانان دختر و پسر به عنوان تماشاگر در مسابقات ورزشی که شکل مناسبی برای تخلیه انرژی اضافی جوانان در شکل های قابل پذیرش و هدایت شده است.

این جامعه‌شناس افزود: وقتی این فرصت‌ها ایجاد نشود، انرژی جوانان به شکل موتورسیکلت‌سواری، نزاع و درگیری، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بروز پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: فاصله گیری مقامات از مردم به خصوص از جوانان امکان درک مشترک بین آن ها را از بین برده است و من امیدی به اصلاح امور ندارم و فکر می کنم وضعیت هر روز بدتر می شود.

ثبت دیدگاه