شرکت راهآهن طرحهایی را برای توسعه شبکه ریلی در دست مطالعه و اجرا دارد که اتصال شهرستان انار به شبکه سراسری راهآهن یکی از این طرحهاست. اتصال به شبکه ریلی میتواند در توسعه و پیشرفت شهرستان انار تاثیر فوقالعادهای داشته باشد.
همانگونه که در نقشه مشخص شده، بر اساس این طرح، راهآهن از انار عبور خواهد کرد و سپس به یزد متصل میشود. (منبع نقشه: سایت راهآهن، بخش خطوط در دست مطالعه)
راهآهن یزد-اقلید نیز جزو همین طرحها بوده که روی نقشه مشخص است و از چند سال پیش کار احداث آن آغاز شده است اما چرا خط راهآهن که از انار عبور میکند، هنوز به اجرا در نیامده است؟
پیگیریهای انارپرس نشان میدهد که متاسفانه تلاشهایی برای اعمال نفوذ و تغییر این خط راهآهن به طرف شهربابک در جریان است و ظاهرا برخی در این شهرستان در تلاش هستند تا با جذب حمایت مالی مس میدوک، خط راهآهن به جای عبور از انار به طرف شهربابک تغییر مسیر داده شود.
حدود ۲۵ سال قبل نیز خط راهآهن بندرعباس- یزد که باید از انار هم عبور میکرد، متاسفانه با اعمال نفوذ مسئولین وقت شهرستان رفسنجان به سوی نوق تغییر مسیر داده شد و الان هم این ماجرا از سوی شهرستان شهربابک در حال رخ دادن است.
در مطالعات سال ۱۹۱۴ میلادی (۱۲۹۲ شمسی) طرحی برای احداث راهآهن “تهران-اصفهان-یزد- انار- بهرامآباد (رفسنجان کنونی)” پیشنهاد شد. یعنی ۱۰۰ سال قبل، کارشناسان به این نتیجه رسیده بودند که این خط راهآهن احداث شود و انار هم در مسیر ریلی قرار میگرفت اما متاسفانه اکنون همه این شهرها به جز انار به شبکه ریلی متصل هستند.
امیدواریم مسئولین شهرستان و نماینده مردم در مجلس اجازه ندهند که باز هم اتفاق ۲۵ سال قبل رخ دهد و جلوی اعمال نفوذ و انحراف خط راهآهن را بگیرند.
مردم انار نیز منتظرند تا واکنش و پیگیری مناسب مسئولین را شاهد باشند. شکی نیست اگر برخی بخواهند باز انار را از مسیر ریلی حذف کنند، اولا چیزی جز اعمال نفوذ و انحراف در طرح کارشناسی شده نیست، دوما مردم انار این بار ساکت نخواهند نشست.