• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سخنی با رئیس سازمان میراث فرهنگی کرمان؛ انار اولین شهر استان کرمان در مسیر پایتخت دریایی ایران و لزوم توسعه گردشگری آن

  • 21 فروردین 1393 - 0:01
سخنی با رئیس سازمان میراث فرهنگی کرمان؛ انار اولین شهر استان کرمان در مسیر پایتخت دریایی ایران و لزوم توسعه گردشگری آن

 استان هرمزگان به دلیل داشتن ۱۴جزیره بزرگ و کوچک و جاذبه‌های فراوان گردشگری دریایی، در نوروز ۹۳ به عنوان “پایتخت سفرهای دریایی ایران” شناخته شد.

سیدعلی استیری، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد سفرهای دریایی کشور در استان هرمزگان و حدود ۱۰ درصد دیگر از طریق بنادر سایر استان‌های کشور انجام می‌شود.

بر همین اساس بود که در نوروز امسال استان هرمزگان، حدود پنج میلیون مسافر نوروزی وارد این استان شدند و هرمزگان به عنوان پنج استانی معرفی شد که بیشترین مسافرت‌های نوروزی به آن انجام شد.

شهرستان انار نخستین ورودی استان کرمان از سمت شمال است که در مسیر پایتخت سفرهای دریایی ایران قرار دارد و این موقعیت ویژه باعث شده که سالانه صدها هزار مسافر از این شهر عبور کنند اما باید اعتراف کرد که مدیران استانی و شهرستانی برنامه منسجمی برای جذب این شمار بالای مسافران به شهرستان انار و همچنین استان کرمان تدارک ندیده‌اند.

شهرستان انار دارای جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی متعددی است که مورد بی‌مهری قرار گرفته و برای بازدید مسافران آماده نیست. از سوی دیگر مسافرانی که از انار عبور می‌کنند به دلیل وضعیت نامناسب امکانات تفریحی و گردشگری آن، نسبت به این شهرستان و همچنین استان کرمان ذهنیت منفی پیدا می‌کنند.

تردیدی نیست توسعه گردشگری انار و افزایش امکانات رفاهی و تفریحی در آن هم به سود صنعت گردشگری در شهرستان انار است و هم به سود استان کرمان. چون مسافران با مشاهده امکانات لازم و وضعیت مناسب آثار تاریخی انار به عنوان اولین شهر استان کرمان، ترغیب خواهند شد که این استان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. اما هر چه قدر که انار از وضعیت نامناسبی در زمینه گردشگری برخوردار باشد، هم انار متضرر می‌شود و هم کرمان.

به عنوان مثال کمپ کردشگری مسجد امام سجاد انار اولین نقطه‌ای از استان کرمان از سمت شمال است که مسافران به آن می‌رسند و با وزش باد، در میان گرد و خاک گرفتار می‌شوند و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند

MG_2878

از این رو از آقای مهاجری، مدیرکل محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تقاضا داریم که موضوع مهم و اساسی توسعه گردشگری شهرستان انار را مورد توجه ویژه قرار دهند.

در زیر عکس تعدادی از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی شهرستان انار آمده است:

 

بنای اصلی امامزاده محمدصالح (ع) انار مربوط به دوره ایلخانی (۸۰۰ ساله) است

1

ارگ ساسانی انار از مهمترین بناهای تاریخی شهرستان انار و استان کرمان است که مورد بی‌مهری قرار گرفته. بناهای داخلی این ارگ، زیر خاک مدفون است که با خاکبرداری و کاوش ارگ، این بنای تاریخی شکوه دو چندان پیدا خواهد کرد.

3

قلعه سنگی ده‌حیدر انار (دوره تاریخی) به حال خود رها شده و در حال تخریب است25

قلعه داوودآباد (دوره صفویه)، این قلعه مرتفع به دلیل اینکه در محاصر آبیاری باغات پسته قرار دارد، در حال مرگ تدریجی است

12

قلعه بیاض (دوره قاجاریه)

16

بقعه بشر حافی انار که به نوشته کتاب جغرافیای وزیری متعلق به یکی از اصحاب امام جعفر صادق (ع) است. قدمت این بنا به دوره ایلخانی می‌رسد

8

کاروانسرای انار که به رستوران سنتی تبدیل شده و پذیرای مردم و مسافران است

6

خانه تاریخی خادم آستانه  انار (دوره زندیه) که در معرض نابودی است

9

خانه تاریخی ابوالحسن‌خان، حاکم انار و رفسنجان در دوره قاجاریه که در حال مرگ تدریجی است

13

یخدان انار (دوره قاجاریه) که می‌تواند به یک مرکز فرهنگی و تفریحی تبدیل شود

11

مسجد زیبای خواجه شریف انار (دوره صفویه)

10

برج کلیاس بشرآباد

15

آب انبار امین‌شهر (دوره پهلوی)17

دریاچه‌های خیس‌کش انار از جاذبه‌های طبیعی زیبا

19 18

کلوت‌های انار

22 23

تپه‌های شنی انار

24

 

ثبت دیدگاه