• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مصاحبه با پروفسور مهدوی از نخبگان و فرهیختگان اناری و استاد دانشگاه‌های آمریکا: دلم می‌خواهد به دانشجویان ایرانی و دانشگاه‌های انار کمک کنم

  • 04 خرداد 1393 - 0:01
مصاحبه با پروفسور مهدوی از نخبگان و فرهیختگان اناری و استاد دانشگاه‌های آمریکا: دلم می‌خواهد به دانشجویان ایرانی و دانشگاه‌های انار کمک کنم

پروفسور سیدکاظم مهدوی اناری فرزند سیدحسین مهدوی اناری است. پدر وی در سال‌های قبل از انقلاب شهردار انار بوده است.

پروفسور سیدکاظم مهدوی اناری که در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کند و ۳۶ سال است که در این کشور زندگی می‌کند، در مصاحبه‌ای با یکی از خبرنگاران اناری شرکت کرده که متن این مصاحبه در اختیار انارپرس قرار داده شده است.

پروفسور مهدوی اناری در ابتدای این مصاحبه گفت که تحصلات ابتدایی خود را پیش از انقلاب در مدرسه سعدی انار گذرانده و سپس در دبیرستان امیرکبیر تهران ادامه تحصیل داده و در نهایت از دانشکده فنی دانشگاه تهران موفق به اخذ فوق لیسانس شده است. دکتر محمدرضا عارف، کاندیدای ریاست‌جمهوری سال گذشته و رحمتی، وزیر اسبق راه و شهرسازی از جمله‌ای هم‌مدرسه‌ای و هم دانشگاهی‌های پروفسور مهدوی بوده‌اند. دکتر عارف و پروفسور مهدوی در تیم بسکتبال دبیرستان امیرکبیر نیز هم بازی بوده‌اند.

این نخبه برجسته اناری در سال ۱۳۵۴ ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد. وی درباره دلیل ترک ایران گفت: “مساله اصلی این بود که به درس خواندن همیشه علاقه داشتم و آن زمان (قبل از انقلاب) دوره دکترا در ایران وجود نداشت و در نتیجه من به آمریکا رفتم و از دانشگاه نیویورک دکترای ریاضیات گرفتم.”

وی افزود که استاد ریاضی دانشگاه ایالتی نیویورک و تگزاس آمریکا بوده و به عنوان استاد مهمان دانشگاه هاروارد و دانشگاه کرونل آمریکا نیز فعالیت داشته است. این نخبه برجسته اناری هم اکنون استاد کالج ایتکا نیویورک است. (لینک پروفایل پروفسور مهدوی در کالج ایتکا)

reu20055555

reu2004666

وی خاطرنشان کرد که بیشتر فعالیت‌هایش “تحقیقات علوم ریاضی و فلسفی و کاربرد ریاضی است.”

پروفسور مهدوی اناری با اشاره به اینکه “معمولا سالی یک بار به انار سفر می‌کند”، درباره تحصیل در انار قبل از انقلاب تصریح کرد: “آن زمان تحصیلات برای همه ساده و امکان پذیر نبود. من خوشحالم که الان تحصیلات برای همه است و همه می‌توانند به دانشگاه بروند. آن زمان محدودتر بود. الان من وضع آموزشی ایران را بسیار عالی می بینم. خیلی بهتر از قبل.”

وی افزود: “مردم انار را دوست دارم، تابستان‌های انار و  کار کردن را دوست دارم. من خاطرات زیادی از انار دارم و  همین که من از انار هستم، افتخار می کنم.”

پروفسور مهدوی اناری درباره بازی‌های دوران کودکی‌اش در انار گفت: “ما بازی‌های زیادی داشتیم گوس بازی، سنگ چاری که همه این‌ها از بین رفته است. وقتی همکلاسی‌ها با هم بودیم می‌نشستیم و سنگ چاری، گوس بازی، ترش ترش و… بازی می کردیم.  نزدیکی خانه ما میدانی بود، همین جایی که الان بانک صادرات است، بعدازظهرها انواع و اقسام ورزش‌ها را انجام می‌دادیم، چون خیلی ساده بود و خیلی انرژی مصرف می‌کرد و خیلی روحیه همکاری را تقویت می‌کرد. ای کاش این بازی‌ها و ورزش‌ها بر می‌گشت.”

وی از “محمد میرزایی، عباس فدایی، محمود گنجی، غلامرضا جنگی، محمد عبدالعظیمی، محمد خواجه شریفی، محمود مهدوی، عباس هاشمی و…” به عنوان دوستان و همکلاسی‌های دوران کودکی و نوجوانی خود در انار نام برد.

پروفسور مهدوی اناری درباره نحوه برخورد آمریکایی‌ها با وی گفت: “برخورد چند مرحله دارد. به عنوان دانشجو برخوردشان با من خوب است. به عنوان یک ایرانی اما انسان حس می کند که مثل یک خارجی به آدم نگاه می‌کنند. برای همین انسان حس می کند که متعلق به آنجا نیست.”

وی افزود: “من همیشه به ایرانی و اناری بودن خودم افتخار می‌کنم. همیشه هم سعی کرده‌ام که به دنیا نشان دهم که مردم ایران چقدر خوب و تحصیلکرده هستند. سعی کرده‌ام خوبی ایرانی‌ها را به اطلاع دیگران در خارج از ایران برسانم.”

این استاد دانشگاه گفت: “اناری که من الان می‌بینم به هیچ وجه  با اناری که من مدت‌ها قبل دیده‌ام ، قابل مقایسه نیست. انار واقعا تغییر کرده است. با کار، همکاری، پشتکار و ایمان همه مکشلات حل می‌شود. من به تمام مردم انار می‌گویم انار شهر بسیار جالبی است و مردم انار مردمان بسیار خوبی هستند.”

وی در پاسخ به این سوال که اخبار ایران را چگونه دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: “تلویزیون‌های جمهوری اسلامی و اخیرا هم سایت انارپرس را می‌بینم.”

پروفسور مهدوی اناری درباره پدرش سیدحسین مهدوی اناری، شهردار انار در قبل از انقلاب نیز گفت: “او مرد و پدر بسیار خوبی بود. ایشان همیشه به من اعتماد به نفس می‌داد، همیشه پشتیبان بود.  با همه مردم مهربان بود. همیشه به من می‌گفت که باید به همه احترام گذاشت و با مردم مهربان بود. پدر و مادرم و مادربزرگم همیشه برای من سرمشق بودند.”

وی ادامه داد: “ایشان وقتی من چهار پنج سالم بود، شهردار انار شد و خدماتی خوبی از جمله احداث خیابان و آبکشی و…. را انجام داد و به مردم انار خیلی علاقه داشت.”

پروفسور مهدوی  اناری افزود: “من یادم هست زمانی که کارخانه برق انار را ساختند، مهندسان این کارخانه را درست نساخته بودند و رادیاتور کوچک برای کارخانه برق  گذاشته بودند و به همین دلیل پدرم گفت که کارخانه را تحویل نمی‌گیرد. پس از اینکه پدرم کارخانه برق را تحویل نگرفت تهدیدش کردند که با استفاده از نفوذی که دارند، از شهرداری اخراجش خواهند کرد، پدرم هم گفت اخراج کنید، حتی من خودم استعفا می‌دهم. آن‌ها هم وقتی قاطعیت پدرم را دیدند، مجبور شدند که رادیاتور بزرگ نصب کنند.”

وی همچنین از ساخت مسجد مصطفوی در توکل‌آباد به عنوان یکی دیگر از کارهای پدرش نام برد و افزود: “پدرم این مسجد را به یادبود مادرم درست کرد.”

احداث سالن اجتماعات و کتابخانه، آب‌لوله کشی و….از دیگر اقدامات شادروان سیدحسین مهدوی اناری، شهردار انار در قبل از انقلاب بوده است.

پروفسور مهدوی  اناری گفت چند بار برای حضور در کنفرانس‌های ایران دعوت شده از جمله کنفرانس ریاضی کشور که در دانشگاه باهنر کرمان برگزار شد  و وی نیز در این کنفرانس سخنرانی کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: “یک بار هم دانشگاه تهران دعوت کرد که به دلیل گرفتاری‌ها نتوانستم بیایم.”

پروفسور مهدوی اناری در پایان این مصاحبه گفت: “خیلی دلم می‌خواهد به دانشجویان ایرانی کمک کنم. مخصوصا به دانشگاه‌های انار و جامعه آموزشی انار تا حدی که امکان داشته باشد.”

تهیه و تنظیم مصاحبه: علی میرزایی

با تشکر از آقای نادعلی محمدی که هماهنگی‌های لازم را برای انجام این مصاحبه انجام دادند.

توضیح انارپرس: مخاطبان عزیز اگر سوال یا نکته‌ای دارند، می‌توانند در بخش نظرات این مطلب اعلام کنند تا پروفسور مهدوی اناری به آن‌ها پاسخ دهند.

_MG_4839 _MG_4840 _MG_4835 _MG_4897 _MG_4916 _MG_48464 _MG_48487777 _MG_492865432 _MG_49005555 _MG_4902

ثبت دیدگاه