بعدازظهر روز یکشنبه ۱۸ خرداد با تصمیم شورای شهر انار، خیابان ابوذر غفاری شهرک آزادگان که توسط اداره راه و شهرسازی مسدود شده بود، دوباره بازگشایی شد.
این چندمین بار است که خیابان ابوذر غفاری مسدود و دوباره بازگشایی میشود.
در هنگام بازگشایی این خیابان، جمعی از اهالی ساکن این منطقه به این اقدام شورا و شهرداری معترض شدند اما در نهایت خیابان بازگشایی شد.
درباره این مساله توجه به چند نکته ضروری است:
۱- هیچ قانون و دستورالعملی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن، خیابان فرعی به خیابان اصلی را مسدود کرد. در سراسر کشور و در استان کرمان و مناطق اطراف از جمله کمربندی یزد، خیابانهای فرعی به کمربندی متصل هستند. پس نمیتوان در انار، سازی بر خلاف عرف جاری جادههای کشور زد.
۲- مخالفان بازگشایی این خیابان دو دستهاند. گروه اول برخی از اهالی این خیابان هستند که میگویند با بازگشایی خیابان و اتصال آن به کمربندی، آسایش شان به هم میخورد. اگر قرار باشد استدلال این گروه را بپذیریم، خیابان شهدا را هم که باعث بر هم خوردن آسایش و امنیت جانی اهالی آن میتواند باشد، باید مسدود کرد. پس هر خیابانی را که اهالی آن میگویند به دلیل عبور و مرور خودروها آسایش شان به هم میخورد، باید مسدود کرد. این استدلال مشخص است که استدلالی ضعیف و بیپایه و اساس است.
گروه دوم نگران به خطر افتادن جان کسانی هستند که میخواهند از خیابان ابوذر غفاری وارد کمربندی شوند یا بالعکس. حادثه رانندگی در همه جا میتواند رخ دهد. در خیابانهای فرعی که به خیابانهای اصلی در سطح شهر انار متصل میشوند اگر رانندهای بدون توجه و یکباره از فرعی وارد اصلی شود، ممکن است جانش به خطر بیفتد که البته تاکنون دهها سانحه رانندگی از این دست در انار رخ داده که خودرویی بدون توجه از خیابان فرعی وارد خیابان اصلی شده و سانحه رخ داده و حتی باعث مرگ شده است. آیا به دلیل این سوانح، خیابانهای فرعی انار که به خیابان اصلی متصل میشوند، مسدود گردیدهاند؟ مشخص است که خیر. این رانندگان هستند که باید به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه داشتند تا حادثهای رخ ندهد. در قضیه خیابان ابوذر غفاری نیز ماجرا همین گونه است. کسانی که بدون توجه و بیمحابا وارد جاده اصلی شوند، باید در انتظار حادثه هم باشند اما اگر رانندگان با دقت و رعایت قوانین، وارد کمربندی شوند، از خطر در امان هستند.
۳- داستان این خیابان و اتصال آن به کمربندی باید با رعایت اصول لازم از جمله لاین کندرو، روشنایی و… به فرجام برسد و بر این چالش نقطه پایان گذاشته شود.
۴- اگر اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان مصر باشد که این خیابان به کمربندی انار متصل نگردد، پس باید این دستورالعمل را در همه جادههای استان اجرا کند. در صورت ادامه یافتن این داستان، تلاش میکنیم از کمربندیهای چند شهرستان دیگر استان کرمان گزارش تهیه کنیم تا مشخص شود که آیا راه و شهرسازی کرمان صرفا در شهرستان انار این دستورالعمل را اجرا میکند یا در همه جادههای استان؟
۵- در ضمن ذکر این نکته ضروری است که در مهرماه ۹۲ کارشناس استانداری کرمان، بازگشایی این خیابان را مورد تایید قرار داد.به گفته این کارشناس ایجاد این خروجی در صورتی امکان پذیر است که شهرداری جدولگذاری و روشنایی و چراغ چشمک زن و دیگر اقدامات را انجام دهد در آن صورت می توان خروجی ابوذر غفاری را به کمربندی باز نمود.