• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

پسته کاران چه دیدگاهی درباره کشاورزی دقیق دارند؟

  • 29 شهریور 1393 - 0:00
پسته کاران چه دیدگاهی درباره کشاورزی دقیق دارند؟

پسته کاران چه دیدگاهی درباره کشاورزی دقیق دارند؟

در مقاله گذشته، ضمن تعریف کشاورزی دقیق، امکان استفاده از این ابزار در باغات پسته، به مقالات آینده واگذار گردید. در این خصوص، نخستین گام، بررسی دیدگاه پسته کاران به عنوان اصلی ترین بازیگران اجرای کشاورزی دقیق می باشد. در یک مطالعه اقتصادی که در موسسه تحقیقات پسته کشور اجرا شد، پس از توضیح کامل درباره کشاورزی دقیق و تفهیم کامل کشاورزان، نظر آنان در این خصوص پرسیده شد. نتایج در جدول ۱ آمده است:

جدول ۱: دیدگاه پسته کاران شهرستان های انار و رفسنجان در زمینه کشاورزی دقیق
Untitled-1

چنانچه جدول ۱ نشان می دهد، ۹۴ درصد پسته کاران، کشاورزی دقیق را به خوبی متوجه شده و استفاده از این سیستم را نسبت به سیستم سنتی موفق تر می دانند. بدین ترتیب مشخص می شود که از نظر ذهنی هیچ مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت. یعنی این که اگر مسائل کمبود اطلاعات، مشکلات فنی و محدودیت های اقتصادی مانع از اجرای این سیستم ها نگردد، کشاورزان از نظر ذهنی آمادگی پذیرش سیستم کشاورزی دقیق را دارند. با این وجود، طبق نتایج جدول ۱، تنها ۶ درصد از پسته کاران، روش های مورد استفاده خود را مطابق با گام های نخست کشاورزی دقیق شامل تغذیه باغات بر اساس اصول آزمایش خاک و نیاز گیاه می دانند. این در حالی است که بیشتر کشاورزان بر اساس روش های سنتی عمل می کنند. این مسئله نشان می دهد که جای بسیار زیادی برای کار جهت افزایش میزان تولید پسته همراه با کاهش استفاده از آب و خاک وجود دارد.

بر اساس نتایج جدول ۱، ۶۵ درصد از پسته کاران، اجرای سیستم کشاورزی دقیق در باغات پسته خود را امکان پذیر می دانند. این مسئله نشان می دهد که پسته کاران علاوه بر آمادگی ذهنی، معتقدند که از نظر فنی نیز امکان اجرای سیستم کشاورزی دقیق در باغات پسته وجود دارد. از دیدگاه پسته کاران، استفاده از سیستم کشاورزی دقیق، به میزان ۸۹ درصد عملکرد پسته را افزایش می دهد. برای استفاده از منافع ۸۹ درصدی افزایش عملکرد، پسته کاران تمایل به سرمایه گذاری سالانه ۵ میلیون تومانی دارند.

به طور کلی، می توان گفت که پسته کاران شهرستان های انار و رفسنجان، اگر اطلاعات لازم در خصوص سیستم کشاورزی دقیق را دریافت نمایند، از نظر ذهنی، فنی و مالی، آمادگی پذیرش آن را خواهند داشت. با توجه به این آمادگی هوشمندانه کشاورزان و مصرف بسیار پایین آب در سیستم کشاورزی دقیق، این وظیفه دولت و نخبگان علمی است که با اطلاع رسانی و معرفی انواع ابزار مورد استفاده در سیستم کشاورزی دقیق، زمینه استفاده از این سیستم در باغات پسته را فراهم نمایند تا ضمن کاهش مصرف آب تا سطح توسعه پایدار، عملکرد پسته و در نتیجه درآمد کشاورزان افزایش یابد.

سوره اعراف، آیه ۵۸

” سرزمین پاکیزه (و مستعد)، گیاهش به فرمان پروردگار مى روید، امّا سرزمین هاى ناپاک (و شوره زار)، جز گیاه اندک و بى ارزش، از آن نمى روید. این گونه آیات (خود) را براى گروهى که شکرگزارند، شرح مى دهیم.”

دکتر محمد عبدالهی عزت‌آبادی

ثبت دیدگاه