• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

راه های کاهش استرس مدرسه ای

  • 02 مهر 1393 - 0:00
راه های کاهش استرس مدرسه ای

یکی از دغدغه های والدین در آغاز سال تحصیلی  ،  نگرانی ای است که فرزندانشان در طول سال با آن روبرو هستند . کارشناسان این نگرانی را ، استرس مدرسه ای می نامند.در مطلب پیش رو به بررسی استرس مدرسه ای و راه های برون رفت از آن می پردازیم.

یکی از مواردی که باعث استرس مدرسه ای می شود این است که دانش آموزان نگران تمام نکردن تکالیف روز بعد خود هستند . برای رهایی از این وضعیت والدین باید با برنامه ریزی مناسب  وتعیین زمان انجام تکالیف درس ها با توجه به حجم و سطح دشواری درس ها ، فرزندان خود را از این نگرانی رها کنند.

گاهی اوقات زمان بندی تنها راه حل مشکل دانش آموز نیست بلکه او در درک مفاهیم درسی دچار مشکل است. در این زمینه والدین و سایر اعضای خانواده اگر بر موضوع درس اشراف دارند می توانند او را در حل این مشکل یاری کنند .در این مورد والدین می توانند از معلم فرزند خود نیز درخواست کمک کنند. البته این کمک ها نباید به عادت تبدیل شود چون دانش آموز دیگر تلاشی برای درک مفاهیم درس نخواهد کرد.

بی نظمی یکی از عوامل استرس مدرسه ای می باشد. توصیه می شود که تمامی دفترها وکتاب های کودک با برچسب تفکیک شوند  و لوازم التحریر او در جایی خاص قرار گیرند . این نظم می تواند تا حد زیادی استرس فرزندان را کم کند.

 در هنگامی که دانش آموز در حال انجام تکالیف است، والدین باید فضا را برای او آماده کنند . صدای تلویزیون و صحبت کردن ها می تواند تمرکز کودک را به هم بزند.

والدین باید «نه» گفتن را به فرزند خود بیاموزند. اگر کودک یا نوجوان نتواند به دوستان خود نه بگوید ، این می توانند باعث بروز مشکل برای او شود.

از مواردی که می تواند استرس دانش آموز را کاهش دهد ، استراحت کردن در هنگام درس خواندن است. توصیه می شود پس از ۴۵دقیقه مطالعه ،  ده دقیقه استراحت کنند.

سعی کنید به فرزند خود بگویید که اگر نتوانست تکالیف مدرسه را بطور کامل انجام دهد دنیا به آخر نرسیده  وتکالیف مدرسه نباید زمینه بی خوابی و عذاب او را فراهم کند.

اگر والدین توانایی دارند مفهوم استرس را به فرزندان خود شرح دهند و به او بگویند که تکالیف مدرسه اگرچه مهم است ولی نباید موجب استرس شدید شوند . در این زمینه والدین می توانند از مشاوران و معلمان نیز کمک بگیرند. 

عباس افضلی-دبیرآموزش وپرورش انار

ثبت دیدگاه