• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

چگونه می توان تفکر صنعتی شدن را در شهرستان انار گسترش داد؟

  • 05 مهر 1393 - 0:00
چگونه می توان تفکر صنعتی شدن را در شهرستان انار گسترش داد؟

چنانچه در یکی از مقالات گذشته بیان شد، اولین گام در ایجاد هر گونه تغییرات بنیادی در یک سیستم اقتصادی، تغییر تفکرات مردم می باشد. در سیستم اقتصادی شهرستان انار، بخش کشاورزی نهادینه شده است. حال که ادامه کار این بخش با مشکل مواجه است، یکی از راه های برون رفت از رکود اقتصادی در این شهرستان، حرکت به سمت صنعتی شدن می باشد. نخستین گام برای قدم گذاشتن در این مسیر، ایجاد تغییرات فکری در مردم است. مردمی که تنها فکرشان کشاورزی می باشد، بایستی به صنعت بی اندیشند. چگونه می توان این کار سخت را انجام داد. در شکل ۱، عوامل ایجاد تغییرات فکری در مردم آمده است.

شکل ۱: عوامل ایجاد تغییرات فکری در مردم

نمودار

چنانچه شکل ۱ نشان می دهد، ۳ عامل ذهنی، عینی و اطلاعات و آموزش در ایجاد تغییر در تفکر مردم موثر هستند. ذهن مردم بایستی نسبت به بخش صنعت باز و خوشبین شود. برای مثال تغییرات ذهنی زیر بایستی صورت گیرد:

  • “انجام کار شراکتی زیان آور است” بایستی تغییر کرده و تبدیل شود به “انجام کار شراکتی سود آوراست”.

  • “کشاورزان ساده و صادق توانایی فعالیت در محیط پر حیله صنعتی ندارند” بایستی تبدیل شود به “کشاورزی که توانایی تبدیل آب نمک به طلای سبز را دارد، حتما می تواند پنبه را به نخ تبدیل کند”.

  • “بازاری برای فروش محصولات صنعتی وجود ندارد” بایستی تبدیل شود به “کسانی که توانایی تولید محصول برای اروپای سخت گیر را داشته اند، حتما می توانند سلایق هم وطن مهربان خویش را تشخیص دهند”.

     علاوه بر تغییرات ذهنی مردم، بایستی عوامل عینی موجود در بخش صنعت شهرستان انار و سایر مناطق کشور معرفی شوند. فیلم ها، اسلایدها، پوسترها و … از کارگاه های صنعتی موفق انار و شهرستان های مجاور تهیه شده و در اماکن عمومی مانند مساجد، بوستان ها و … به نمایش گذاشته شوند. در این فیلم ها صاحبان صنایع موفق، راز این موفقیت خود را توضیح داده و تاریخچه ای از تصمیم گیری، شروع به کار، مراحل اخذ مجوز، روند احداث کارگاه، فرآیند تولید، شرایط بازار یابی و فروش محصول را توضیح دهند. البته انتظار نمی رود که صاحبان صنایع اسرار موفقیت خود را فاش کنند و بازارهای خود را افشاء نمایند اما تا حدی که به منافع اقتصادی آنها ضرری ندارد می توان این کار را انجام داد. این مسئله نیز به طور شفاف به مردم توضیح داده شود.

     آموزش و اطلاع رسانی نیز به طور مداوم بایستی توسط اداره صنعت، معدن و تجارت انجام شود. مردمی که روزی کود و سم مجانی استفاده نمی کردند، امروز برای کود و سم های گران قیمت نیز متقاضی هستند. این چیزی جزء نتیجه فعالیت های آموزش و ترویج در بخش کشاورزی نمی باشد. این مسئله در بخش صنعت نیز بایستی به انجام برسد. در این خصوص می توان از تجارب موفق آموزش و ترویج در بخش کشاورزی استفاده کرد.

سوره جاثیه، آیه ۱۳

“او آنچه در آسمان­ها و آنچه در زمین است همه را از جانب خویش مسخّر شما ساخته; در این، نشانه هاى (مهمّى) است براى کسانى که اندیشه مى کنند.”

دکتر محمد عبدالهی عزت‌آبادی

ثبت دیدگاه