• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

به بهانه هفته انجمن اولیا و مربیان ؛ ارتباط خانه ومدرسه فقط پول نیست

  • 28 مهر 1393 - 0:00
به بهانه هفته انجمن اولیا و مربیان ؛ ارتباط خانه ومدرسه فقط پول نیست

۲۴ تا ۳۰ مهر هرسال به نام هفته پیوند انجمن اولیا و مربیان نامگذاری شده است. والدین امروز که روزگاری خود دانش آموز بوده اند روز انجمن اولیا و مربیان مصادف با روزی است که مدیر مدرسه با در دست داشتن دعوتنامه از دانش آموزان  می خواست با حضور والدین در مدرسه به ارائه برنامه ها وایده هایش بپردازد. اما این پاکت ها برای او که امروز خود در جایگاه اولیا قرار دارد نشانه ای از کمک نقدی می باشد.

 انجمن اولیا ومربیان در سال ۱۳۲۶ ش به نام انجمن خانه ومدرسه بوجود آمد و در سال ۱۳۴۶ش به نام انجمن ملی اولیا ومربیان تغییر نام داد  و امروزه به نام انجمن اولیا و مربیان شناخته می شود.

فلسفه وجودی این انجمن در مدرسه ، برقراری هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه ومدرسه ، تامین مشارکت فکری و فرهنگی ، عاطفی و آموزشی ، ارائه پیشنهاد های لازم به مدیر مدرسه ، همکاری با مدرسه در اجرای فعالیت های پرورشی و برنامه های مشاوره ای ، تصمیم گیری در مورد فعالیت های فوق برنامه و کلاس های تقویتی ، برگزاری اردوها و جذب افراد خیر در تامین امکانات مدرسه می باشد.

اما امروزه ذهن والدین از انجمن اولیا ومربیان ، کمک های مالی به مدارس می باشد در حالیکه نقش اصلی این انجمن  و ارتباط خانواده با مدرسه موارد مهمتری چون بهبود روند تربیتی دانش آموز و پیشرفت تحصیلی او می باشد.

برای نمونه ، تربیت صحیح کودکان و نوجوانان، کوشش و همکاری متقابل خانه ومدرسه را برای شناخت و چاره جویی مسائل روزمره تربیتی می طلبد. در حالیکه خانواده ها اغلب از هدف های آموزش وپرورش رسمی و ابعاد آن بی اطلاعند بنابراین ممکن است از نظر مسائل تربیتی مخالف با تربیت رسمی مدرسه ای عمل کنند. واز طرفی دیگر مربیان برای تربیت صحیح باید از خصوصیات فکری ، عاطفی  و رفتاری دانش آموز که در مدرسه ظاهر نمی شود و از شرایط خانوادگی نشأت می گیرد آگاه باشند. اینجاست که اهمیت ارتباط خانه با مدرسه مشخص می شود. به همین دلیل باید در انجمن های مدارس سعی شود افرادی که دید ونظر تربیتی وسیع تری دارند به عنوان اعضای انجمن برگزیده شوند و کار انجمن بیش از آنکه به نحوه تجهیز مدرسه باشد با مسائل تربیتی و دشواری های آن پیوند داده شود.

از سویی دیگر تعامل اولیا و مربیان موجب شناخت بهتر استعدادها وافزایش خلاقیت می شود. اتخاذ شیوه های رفتاری مناسب با دانش آموز از قبیل تشویق و تنبیه و انتظارات متناسب با توانایی های او از طریق آگاه سازی والدین توسط مربیان ، بر بهبود روند یادگیری موثر است.

بنا براین از والدین محترم انتظار می رود  نسبت به سرنوشت فرزندانشان که ارزشمندترین سرمایه های زندگیشان است بی توجه نباشند و با ارتباط مستمر با مدرسه و شرکت در جلسات انجمن اولیا ومربیان و حضور در کلاس های آموزشی با ویژگی ها و نیاز های فرزندانشان در دوره های سنی مختلف آشنا شوند و بعد نظارتی و حمایتی خانواده در برابر فرزندان تقویت شود.

عباس افضلی – دبیر آموزش وپرورش شهرستان انار

ثبت دیدگاه