• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مشخصات فنی یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته

  • 04 آبان 1393 - 0:00
مشخصات فنی یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته

چنانچه در مقاله گذشته بیان شد، بهترین روش استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در باغات پسته، احداث مجتمع های آب شیرین کن می باشد. منظور از یک مجتمع آب شیرین کن چیست؟ شاید در ابتدا چنین تصور شود که برای یک منطقه مانند یک شهرستان، احداث یک مجتمع آب شیرین کن کفایت می کند. این تصور درستی نیست.
به علت ویژگی آب و مسائل و مشکلات انتقال آب، احداث یک مجتمع برای یک شهرستان امکان پذیر نمی باشد. منظور از احداث مجتمع آب شیرین کن، ایجاد مجموعه ای از آب شیرین کن ها در یک محل می باشد، به طوری که چند چاه به طور مشترک بتوانند از خدمات آن برخوردار شوند. به عبارت دیگر، برای یک شهرستان ممکن است نیاز به احداث چندین مجتمع آب شیرین کن باشد. ویژگی های چنین مجتمعی به شرح زیر است.

این مجتمع حداقل به ۱ هکتار زمین نیاز دارد. اطراف این زمین بایستی حصاری ایجاد شود. ایجاد حصار همراه با اتاق نگهبانی از بروز هر گونه اقدامات خرابکاری و سرقت از مجتمع جلوگیری می کند. مجتمع بایستی دارای دو استخر بزرگ (یکی برای آب قبل از تصفیه و دیگری آب شیرین شده) باشد. حجم هر کدام از استخرها بایستی حداقل به اندازه ۲۴ ساعت آب یک چاه با آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه باشد.
به عبارت دیگر، نیاز به استخرهایی با حجم ۲۶۰۰ مترمکعب است. شکل هندسی استخرها بایستی به گونه ای باشد که امکان پوشیدن آن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، استخرها بایستی به شکل مستطیل و با عرض کم و طول زیاد باشد. برای مثال استخری به طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۳ متر، گنجایش ۳۰۰۰ متر مکعب آب را خواهد داشت.
چنین استخری ظرفیت ۲۷ ساعت آب یک چاه با آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه را دارد. استخرها بایستی حتما پوشیده شود. این مسئله به ویژه برای استخر آب قبل از تصفیه به شدت نیاز است. عدم پوشش استخر آب و تابش نور همراه با گرما باعث رشد جلبک ها در استخر شده و جلبک ها بدترین دشمن برای ممبراین ها (فیلترهای اصلی) آب شیرین کن هستند. علاوه بر این، وجود سقف مانع از تبخیر آب و ورود گرد و خاک و مواد زاید به استخر می گردد.

بسته به تعداد چاه مشترک و تعداد دستگاه آب شیرین کن مورد نیاز، مساحت سوله مورد استفاده آب شیرین کن نیز مشخص می گردد. در هر حال، می توان تعداد زیادی آب شیرین کن را در یک سوله قرار داده و تنها یک تکنیسین، کار نظارت بر آن ها را بر عهده داشته باشد.
از استخر آب شور (آب قبل از تصفیه) لوله های آب جداگانه ای به هر دستگاه آب شیرین کن منتقل می شود. این کار با پمپ های جداگانه صورت می گیرد. آب شیرین شده توسط دستگاه ها به استخر دوم منتقل شده و در آنجا ذخیره می گردد. پساب (فاضلاب) دستگاه ها که آبی با شوری های بسیار بالا می باشد توسط یک لوله از منطقه دور می شود.

از هر چاه موتور، یک لوله آب به محل مجتمع هدایت شده و به استخر آب شور می ریزد. لوله دیگری نیز آب را از استخر آب شیرین به محل چاه موتور هدایت می کند. با توجه به آبدهی متوسط چاه های آب شور (۳۰ لیتر در ثانیه)، تمام لوله های انتقال آب از چاه به استخر آب شور، میزان ۲۰ لیتر در ثانیه آب را به محل مجتمع منتقل می کند.
در مقابل با توجه به بازده هفتاد درصدی سیستم آب شیرین کن، لوله های انتقال دهنده آب شیرین، به میزان ۱۴ لیتر آب شیرین با شوری نزدیک به صفر را به محل چاه موتور بر می گرداند. ۶ لیتر باقیمانده آب به فاضلاب تبدیل شده و به محل لوله انتقال فاضلاب هدایت می شود.
در محل چاه موتور، ۱۴ لیتر آب شیرین با ۱۰ لیتر باقیمانده آب موتورخانه که دارای شوری ۲۰۰۰۰ است، مخلوط شده و ۲۴ لیتر آب با شوری ۸۳۰۰ تولید می شود. به عبارت دیگر، ۳۰ لیتر آب شور چاه موتور که دارای شوری ۲۰۰۰۰ است به ۲۴ لیتر آب با شوری ۸۳۰۰ تبدیل می گردد. یادآور می شود که طبق مطالعات انجام شده در موسسه تحقیقات پسته کشور، آب تا شوری ۸۰۰۰، هیچ تاثیر منفی بر تولید پسته ندارد.
در ضمن ۶ لیتر آب چاه نیز به پساب تبدیل می شود. نحوه توزیع آب، نحوه مالکیت دستگاه ها، شیوه اندازه گیری آب و گروه ناظر بر عملیات اندازه گیری و توزیع، در مقاله آینده ارایه خواهد شد.

 سوره نور، آیه ۴۳

“آیا ندیدى که خداوند ابرهایى را به آرامى مى راند، سپس میان آنها پیوند مى دهد، و بعد آن را متراکم مى سازد؟! در این حال، مى بینى که (دانه هاى) باران از لابه لاى آن خارج مى شود; و از آسمان ـ از کوههایى در آن [= ابرهایى به شکل کوه ]ـ دانه هاى تگرگ نازل مى کند، و هر کس را بخواهد بوسیله آن زیان مى رساند، و از هر کس بخواهد این زیان را برطرف مى کند; نزدیک است درخشندگى برق آن (ابرها، بینایى) چشمها را ببرد!”

دکتر محمد عبدالهی عزت آبادی
دکتر محمد عبدالهی عزت آبادی

ثبت دیدگاه