• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

تحقیر همسر و فرزندان و مقایسه آنها با دیگران ممنوع

  • 06 آذر 1393 - 2:24
تحقیر همسر و فرزندان و مقایسه آنها با دیگران ممنوع

افراد در کنار هزاران خصوصیت خوب و شایسته ای که دارند در برخی موارد اقدام به بروز رفتارهای ناخوشایندی می کنند که از آن جمله می توان به تحقیر همسر و فرزندان و مقایسه آنها با دیگران اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم در جامعه زوج ها یکدیگر را تحقیر و همسر خود را با دیگران مقایسه می کنند؛ مساله ای که به ایجاد فاصله و دلسردی میان زوجین منجر می شود.
مثلا مردی همسر خود را با همسر اطرافیان مقایسه کرده و با این کار او را تحقیر و خوار می کند.
این مقایسه و انتظارات خارج از توان، همچنین در میان بسیاری از خانواده ها به چشم می خورد که فرزندان خود را با فرزندان دیگران مقایسه کرده و با این کار انگیزه و اعتماد به نفس آنها را سلب می کنند.
یک مشاور خانواده درباره علل و پیامدهای این مساله به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: بیشتر افرادی که اقدام به مقایسه و تحقیر دیگران می کنند، خود دارای مشکلات روحی و شخصیتی هستند و چون در جهت رفع آن برنمی آیند، فرافکنی کرده و این مشکل را به دیگران نسبت می دهند.
«مرجان حسین زاده تقوایی» می افزاید: این افراد دارای دلبستگی های نا ایمن، تو خالی هستند که رشد شخصیتی پیدا نکرده اند و یک خصوصیت آنها این است که خود را خوب و دیگران را بد می داند، این دیگران می تواند شامل همسر و فرزند آنها نیز بشود.
عضو هیات علمی دانشگاه کرج ادامه می دهد : گروه دیگری از افراد دارای دلبستگی های نا ایمن، کسانی هستند که معتقدند که خود و دیگران خوب نیستند در حالی که افراد با دلبستگی های ایمن بر این باورند که هم خود و هم دیگران خوب هستند.
به گفته تقوایی، دلبستگی نا ایمن موجب تحقیر خود و دیگران می شود و با توجه به اینکه این نوع دلبستگی ها در چند سال اول زندگی در شخصیت هر فرد شکل می گیرد از اینرو باید در ارتباطات والدین با فرزندان و همچنین افرادی که پرستاری آنها را عهده دار می شوند، دقت لازم صورت گیرد.
این استاد دانشگاه تنبیه، بی دقتی نسبت به فرزندان و طرد آنها را عامل شکل گیری دلبستگی های نا ایمن می داند که در صورت ادامه و در سنین بالاتر منجر به تعمیم این ویژگی به دیگران خواهد شد که تحقیر و مقایسه دیگران، یکی از تبعات دلبستگی ناایمن است.
** قابلیت متفاوت انسان ها
«حسین علیزاده» (کوزه کنان) نیز در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: قابلیت های انسان ها با یکدیگر متفاوت است و هریک دارای نقاط قوت و ضعف هستند.
وی با بیان اینکه انتظار ما از همسر و فرزندان باید بر اساس توان آنها باشد، ادامه داد: آفریدگار نیز با ما چنین برخورد می کند و در قرآن می فرماید،’ ما انسان را تکلیف نکرده ایم مگر به اندازه توانش’ .
این کارشناس خانواده خاطر نشان کرد: زوجین حق ندارند یکدیگر را با دیگران مقایسه، ضعف های هم را علم و توانایی دیگران را برجسته کنند زیرا در چنین شرایطی زن و شوهر شوق به زندگی را از دست داده و گرفتار بدبینی و افسردگی خواهند شد.
علیزاده اضافه کرد: در صورتی که یک مرد تلاش کرده و رزق و روزی حلال به خانه می آورد و اینگونه زندگی را اداره می کند باید برای همین میزان توان او قدردانی شود و اگر زن خانه هم زندگی را اداره، فرزندان را تربیت و نیازهای آنها را برآورده می کند باید از این رفتار او تشکر کرد.
** در زندگی مطلق گرا نباشید
مدرس مهارت های زندگی با تاکید بر مطلق گرا نبودن در زندگی گفت: باید از آنچه داریم، خوب استفاده کنیم زیرا در صورتی که بیشتر به آنچه که نداریم، فکر کنیم، از لذت بردن از آنچه داریم هم محروم خواهیم شد.
علیزاده با بیان اینکه حق نداریم خود را با دیگران مقایسه کنیم، تصریح کرد: نتیجه این مقایسه غیر از احساس حقارت و اندوه چیز دیگری نخواهد بود بنابر این خود را با امکانات خودتان مقایسه کنید نه با امکانات دیگران.
وی خانواده خوشبخت را خانواده ای دانست که از داشته های خود خوب استفاده کند و افزود: باید پدر و مادر خانواده را همانگونه که هستند بپذیریم و برایشان احترام قائل شویم زیرا آنها
گنجینه جواهرات هستند.
به گفته این کارشناس خانواده، در زندگی هرگونه که یکدیگر را نگاه کنیم ، همان خواهد شد، یعنی در صورتی که پیوسته بگوییم شوهر من بی عرضه و تنبل است و درک درستی ندارد، همان خواهد شد و اگر بگوییم زن من دست و پا جلفتی و زشت است و عرضه ندارد نیز همان خواهد شد.
علیزاده اظهار داشت: پیوسته نیمه پر لیوان را ببینید، البته به نیمه خالی هم توجه شود زیرا هر کدام از ویژگی های انسان بر اساس حکمت خاص آفریده شده که ما آن را نمی دانیم.
وقتی زوجین به ذکر خوبی ها و نکات مثبت یکدیگر می پردازند، تمایل به خوبی و زمینه برای شکوفایی استعدادها فراهم می شود، امنیت روانی افزایش یافته و دلها به هم نزدیکتر می شود.
**کلام آخر
تحقیر انسان ها در هر سنی مشکل آفرین است و می تواند به از دست رفتن انگیزه و احساس اعتماد به نفس آنها منجر شود هر چند باید به این نکته نیز توجه داشت که توانمندی ها و استعدادهای انسان ها نیز با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد.
نتیجه این تحقیر و مقایسه ها می تواند عزت نفس فرد را گرفته و او را در زندگی با مشکلات فراوانی روبرو کند زیرا او دیگر قادر نخواهد بود در برابر کاستی ها با نیرویی بهتر و روحیه بالاتر ایستادگی کند.
همین امر به فاصله گرفتن اطرافیان منجر خواهد شد زیرا ما انسان ها همواره دوست داریم با افرادی ارتباط برقرار کنیم که از اعتماد به نفس بالا و خلاقیت های بیشتر برخوردار بوده و برای خود ارزش قائل باشند.
از این رو شایسته است همه ما ضمن احترام به دیگران، شخصیت یکدیگر را حفظ کنیم .
همسران نیز وظیفه دارند برای استحکام خانواده از تحقیر و کوچک شمردن یکدیگر پرهیز کنند زیرا در غیر این صورت پرده حرمت از میان برداشته و کانون خانواده با دشواری هایی مواجه
خواهد شد.

ثبت دیدگاه