• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اقدامات عملیاتی مورد نیاز احداث یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته

  • 25 آذر 1393 - 0:00
اقدامات عملیاتی مورد نیاز احداث یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته

در مقالات گذشته، ویژگی های فنی، هزینه ها، منافع و توجیه اقتصادی احداث یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته ارائه شد. مجموع این مقالات نشان داد که احداث مجتمع آب شیرین کن برای باغات پسته توجیه فنی و اقتصادی دارد. در این مقاله سعی می شود تا اقدامات عملیاتی مورد نیاز جهت احداث چنین مجتمع هایی ارائه گردد. به عبارت دیگر، این مقاله به افراد متقاضی احداث مجتمع های آب شیرین کن نقشه راه لازم را نشان می دهد.
اقدام اول: یکی از اقدامات اساسی جهت احداث مجتمع آب شیرین کن، شناسایی منطقه مورد نظر و تعیین چاه های مستعد مشارکت در شیرین سازی آب می باشد. محل احداث آب شیرین کن بایستی حداقل به ۱۵ چاه آب با شوری بالاتر از ۱۲۰۰۰ دسترسی داشته باشد. این مجتمع همچنین بایستی به شبکه برق با ظرفیت تحویل حداقل ۱۲۰۰ کیلو وات ساعت نیز نزدیک باشد. همچنین امکان انتقال فاضلاب نیز وجود داشته باشد. محل مجتمع بایستی طوری انتخاب شود که خطوط انتقال برق و آب کمترین برخورد را با زیرساخت ها و شبکه های اقتصادی همچون، جاده های آسفالت و … را داشته باشد.
اقدام دوم: بعد از مشخص شدن چاه های آب شور مستعد، شناسایی کشاورزان این چاه ها نیز ضروری می باشد. برای این منظور نیاز است تا پرسشنامه هایی تهیه شده و ضمن ثبت ویژگی کشاورزان شامل نام و نام خانوادگی و سهم آن ها از هر چاه، تمایل کشاورزان و نحوه مشارکت آنها در مجتمع نیز مشخص شود. این مسئله از دو جهت اساسی می باشد. نخست این که برآورد اولیه ای از میزان استقبال کشاورزان از مجتمع آب شیرین کن را ارائه می دهد. دوم این که، کشاورزان احساس مالکیت نسبت به مجتمع پیدا کرده و در احداث مجتمع و به ویژه خطوط انتقال آب و فاضلاب همکاری لازم را خواهند نمود. در غیر این صورت ممکن است احداث مجتمع با مقاومت هایی مواجه شود.
اقدام سوم: هماهنگی لازم با ادارات درگیر در مسئله احداث مجتمع شامل فرمانداری، اداره آب منطقه ای، اداره برق، مدیریت جهاد کشاورزی و اداره محیط زیست، یکی دیگر از اقدامات اساسی در این زمینه می باشد.
اقدام چهارم: تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام، خاص و یا تعاونی، جهت اداره بهتر امور نیز از اقدامات مهم در زمینه احداث مجتمع آب شیرین کن می باشد.
اقدام پنجم: تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی احداث مجتمع آب شیرین کن.
اقدام ششم: دریافت مجوز های لازم از ادارات دولتی جهت احداث مجتمع آب شیرین کن.
اقدام هفتم: اقدام جهت دریافت وام به منظور تامین مالی مجتمع آب شیرین کن.
اقدام هشتم: تعیین شرکت تامین کننده دستگاه های آب شیرین کن و مشخص نمودن پیمانکار احداث زیر ساخت های فیزیکی مجتمع شامل ساختمان، استخر و خطوط انتقال آب و پساب.
اقدام نهم: شروع عمیات ساخت مجتمع آب شیرین کن.
سوره نمل آیه ۶۱
“یا کسى که زمین را مستقرّ و آرام قرار داد، و میان آن نهرهایى روان ساخت، و براى آن کوههاى ثابت و استوار ایجاد کرد، و میان دو دریا مانعى قرار داد (تا آب شور و شیرین با هم مخلوط نشود; با این حال) آیا معبودى با خداست؟! (چنین نیست،) بلکه بیشتر آنان نمى دانند (و جاهلند).”

دکتر محمد عبدالهی عزت آبادی

دکتر محمد عبدالهی عزت آبادی

مطالب مرتبط:
مشخصات فنی یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته
نحوه مالکیت و شیوه مدیریت در یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته
چگونه می توان یک مجتمع آب شیرین کن سود آور و سازگار با محیط زیست را برای پسته کاران احداث نمود؟
پسته کاران حاضرند برای شیرین سازی یک ساعت آب، چه قیمتی بپردازند؟
هزینه های احداث یک مجتمع آب شیرین کن مخصوص باغات پسته در شهرستان انار
توجیه اقتصادی مجتمع آب شیرین کن و روش های مشارکت پسته کاران در این پروژه

ثبت دیدگاه