• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آغاز حفر یک حلقه چاه کشاورزی در دشت ممنوعه انار

  • 28 دی 1393 - 0:01
آغاز حفر یک حلقه چاه کشاورزی در دشت ممنوعه انار

مقدمات حفر یک حلقه چاه کشاورزی به نام “س” از چند روز قبل در شهرستان انار آغاز شده است. این چاه در منطقه شمش در حال حفر است.

این چاه در حالی حفر می‌شود که شهرستان انار از نظر منابع آب زیرزمینی جزو شهرستان‌های بحرانی استان کرمان به شمار می‌آید.

یکی از سهامداران اصلی این چاه فردی به نام “د” یکی از مدیران شهرستان انار است که مالک ۳۰ حبه از این چاه است. شواهد نشان می‌دهد این چاه متروکه بوده و درخت پسته‌ای نیز نداشته اما مالکان آن توانسته‌اند مجوز جابجایی بگیرند.

خبرنگار انارپرس در همین رابطه با قاضی‌زاده، رئیس اداره آبیاری شهرستان انار تماس گرفت که وی مصاحبه در این زمینه را به روزهای آینده و هماهنگی‌های بیشتر موکول کرد.

انارپرس به دلیل “حساسیت موضوع و اوضاع بحرانی آب در انار”، ماجرای حفر این چاه را با یکی از ارگان‌ها در تهران در میان گذاشته که موضوع به طور جدی از سوی این ارگان در دست رسیدگی قرار دارد.

از مسئولان شهرستان انار و استان کرمان نیز انتظار می‌رود فرایند صدور مجوز جابجایی این چاه را مورد بررسی قرار دهند.  چون اگر قرار باشد به چنین چاه متروکه‌ای، مجوز جابجایی داده شود، بسیاری از چاه‌های دیگر  شهرستان انار نیز که تلخ و شور شده‌اند، بدون شک خواستار جابجایی چاه خواهند شد و این برای  آینده این منطقه که از بحران شدید کم آبی رنج می‌برد، بسیار خطرناک است.

با توجه به خشکسالی که پیش‌بینی شده تا ۳۰ سال دیگر ادامه داشته باشد و افزایش بحران کم‌آبی، از مسئولان انتظار می‌رود به سخنان خود در خصوص “عدم توسعه کشاورزی و عدم صدور مجوز برای حفر چاه” پایبند باشند. چون اگر قرار باشد مسئولان و ارگان‌های دولتی به هشدارهایی که خود می‌دهند، توجهی نکنند از مردم نمی‌توان انتظار داشت که به این هشدارها اهمیت بدهند.

باور کنید که خشکسالی آینده تیره و تاری پیش روی ما قرار داده و اگر امروز برای آن برنامه نداشته باشیم، فردا خیلی دیر است.

مسئولان باید به حیات شهرستان انار که جزو مناطق به شدت قرمز و بحرانی از نظر کم‌آبی است، توجه جدی داشته باشند و اجازه ندهند با حفر یک چاه، داستان حفر چاه‌های بعدی پیش بیاید.

عضور شورای شهر انار: مجوز حفر چاه در انار داده نمی‌شود

محمد خادمی، عضو شورای شهر انار در خصوص حفر چاه کشاورزی در منطقه شمش به خبرنگار انارپرس گفت: با توجه به وجود وضعیت بحرانی آب در این منطقه، تحت هیچ شرایطی مجوز حفر چاه داده نمی‌شود.

محمد خادمی با بیان اینکه این چاه البته داستان متفاوتی دارد، اظهار کرد: این چاه به دلیل داشتن “نقص فنی” مجوز جابجایی در یافت کرده است.

وی با اشاره به شرایط دریافت اخذ مجوز جابجایی چاه در شهرستان انار گفت: تنها در مواقعی که وجود نقص فنی مانند “ریزش چاه” ثابت شود، اجازه جابجایی آن هم در مقیاس محدود از ۱۰ تا ۵۰ متر داده می‌شود.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت این موضوع حتی صدور این مجوز نیز با شرایط سخت فراهم می‌شود به گونه‌ای که این چاه با گذشت سه الی چهار سال پس از ارایه درخواست جابجایی، موفق به اخذ مجوز شده است.

خادمی تاکید کرد: چاه‌هایی که مشکل آبدهی دارند و یا دارای آب شور و تلخ هستند حایز شرایط جابجایی نیستند و قطعا مجوز جابجایی دریافت نمی‌کنند.

IMG-20150117-WA0012 IMG-20150117-WA0010 IMG-20150117-WA0009 IMG-20150117-WA0005

 

ثبت دیدگاه