• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تغییر سیستم آبیاری در هرمزآباد انار و صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب

  • 26 خرداد 1394 - 16:01
تغییر سیستم آبیاری در هرمزآباد انار و صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب

روش آبیاری در هرمزآباد انار از چند سال قبل از روش آّیاری سطحی به روش آبیاری زیرسطحی با لوله‌های سیمانی تغییر پیدا کرده که باعث صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب شده است.

این خبر  روز سه شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۴ و در یکصد هشتاد و یکمین جلسه شورای تحقیقات پسته در موسسه تحقیقات پسته کشور اعلام شد.

در این جلسه  مهندس محمدی، عضو هیات علمی موسسه به ارایه سخنرانی در خصوص تغییر سیستم آبیاری از روش سطحی به زیر سطحی با لوله های سیمانی در باغات پسته پرداخت. این سخنرانی گزارشی از طرح تحقیقاتی بود که از سال ۱۳۸۹ به مدت ۴ سال در منطقه هرمزد آباد شهرستان انار اجرا شده بود.

به گفته مهندس محمدی مزایای کاربرد این روش آبیاری به شرح زیر می باشند:

الف- این روش قابل استفاده توسط خرده مالکان بوده و نیازی به استفاده از برق و استخر ندارد.

ب- به دلیل قرار گرفتن در زیر خاک، در مقایسه با روش آبیاری غرقابی و حتی قطره ای روی سطحی، میزان تبخیر آب را به شدت کاهش می دهد.

سخنران در ادامه افزود این طرح در باغات پسته اکبری ۱۸ ساله انجام گرفته و با استفاده از لوله های سیمانی با طول نیم متر و قطر ۲۰ سانتیمر و کار گذاری در عمق ۳۰ سانتیمتری خاک آبیاری صورت گرفته است. محل قرار گرفتن لوله ها، سایه انداز درخت بوده و روی لوله ها با پلاستیک ۶۰ سانتیمتری پوشیده و سپس بر روی آن خاک قرار داده شده است.

نتایج این طرح نشان داد که استفاده از لوله های سیمانی زیر سطحی، بدون کاهش عملکرد محصول، بیش از ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب ایجاد می کند. از نگاه دیگر، استفاده از این سیستم با ثابت بودن مصرف آب، نسبت به سیستم آبیاری غرقابی بیش از ۳۲ درصد عملکرد محصول را افزایش می دهد.

به گفته مهندس محمدی، مجری طرح، این روش میزان محصول تولید شده در ازای مصرف هر متر مکعب آب را تا دو برابر افزایش می دهد. همچنین، علی رغم کاهش مصرف ۴۰ درصدی آب، رشد رویشی درخت را بیش از بیست درصد افزایش می دهد. نتایج طرح نشان می دهد که پس از ۴ سال، هیچ ریشه درختی به داخل لوله ها نفوذ نکرده و مشکلی از این نظر نیز ایجاد نشده است. در ادامه گزارش، عکس هایی از مراحل مختلف کارگذاری سیستم ارایه شده است.

11 12 13 15 155 16

 

ثبت دیدگاه