• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

انتخابات مجلس در انار و رفسنجان و وعده‌های واقعی و غیرواقعی کاندیداها

  • 30 خرداد 1394 - 13:00
انتخابات مجلس در انار و رفسنجان و وعده‌های واقعی و غیرواقعی کاندیداها

با توجه در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، سعی می شود در مقالات متعددی ضمن بر شمردن نیاز های واقعی و عملی مردم، وعده هایی که عوام فریبانه و غیر واقعی می باشد، مورد بررسی قرار گیرد.

شاید این مسئله باعث شود تا با چشمی باز تر به پای صندوق رای رفته و انتخابی عاقلانه تر انجام دهیم. یکی از موضوعاتی که در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی مورد توجه نامزدها و هواداران آن ها قرار خواهد گرفت، بحث بازار پسته است. در این زمینه می تواند وعده های واقعی و غیر واقعی به شرح ذیل توسط کاندیداها مطرح شود:

وعده های غیر واقعی

     یکی از وعده های غیر واقعی نامزدهای احتمالی مجلس شورای اسلامی، خرید تضمینی پسته از کشاورزان می باشد. از آنجایی که نوسانات قیمت پسته از مشکلات مهم کشاورزان بوده و زمان فروش محصول با کاهش قیمت روبرو می شوند، وعده به خرید تضمینی پسته توسط دولت، با قیمت بالاتر از بازار می تواند جذاب و رای جمع کن باشد. این در حالی است که چنین وعده ای هرگز محقق نخواهد شد. زیرا خرید تضمینی محصولاتی مانند پسته به هیچ وجه در اولویت کار دولت قرار نداشته و چنین منابع مالی نیز وجود ندارد. از طرفی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، همان مجلسی که قرار است نامزد محترم به آنجا برود، بارها اعلام کرده است که خرید تضمینی پسته هیچ توجیهی ندارد. بنابراین، اگر نامزدی چنین وعده ای داد بدانید تنها برای جمع آوری رای بوده و هرگز نمی تواند آن را محقق کند. لذا بهتر است به چنین نامزدی رای ندهید.

وعده های واقعی

وعده های واقعی و علمی که یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی می تواند، در حوزه بازار پسته، به مردم بدهد در دو بخش زیر می توان خلاصه نمود:

الف- بهداشت پسته

  • با تصویب قوانین لازم، اجرای طرح های بهداشتی HACCP ، کریدور سبز، و… در مراحل برداشت، فرآوری، انبارداری و بازار را جهت ارتقای سطح بهداشتی تولید و فرآوری پسته اجباری نماید.

  • به منظور جلوگیری از افزایش سم آفلاتوکسین در محصول، با تصویب قوانین لازم، برداشت زودهنگام پسته را اجباری نماید.

  • با تصویب قوانین لازم، بر مراحل مختلف بعد از خروج پسته از دست کشاورزان نظارت های بهدشتی را تشدید نماید.

  • با تصویب قوانین لازم، مکانیزمی برای درونی کردن هزینه های بهداشتی و دریافت این هزینه ها از کشاورزان، تجار و سایر افراد ذی نفع در صنعت پسته فراهم نماید.

ب- بیمه معاملات و کاهش خطرات زیان دیدن تجار و کشاورزان 

  • تلاش در جهت طراحی سازمان یا موسسه ای که نقش بیمه را بازی نموده و معاملات بین خریداران و فروشندگان را تضمین نماید. به طوری که کشاورز مطمئن باشد که خریدار پسته، مبلغ کالای خریداری شده را زمان مقرر می پردازد.

  • ضمن تصویب قوانین لازم، بانک ها موظف شوند جهت افزایش اعتماد در بازار پسته، تعداد چک های برگشتی و تاخیری خریداران را اعلام نمایند. بدین طریق تجار پسته متخلف از گردونه خریداران خارج شوند.

  • با تلاش در جهت افزایش کارآیی بازار مالی، دسترسی آسان کشاورزان و تجار پسته به نقدینگی کافی و به موقع فراهم نماید.

  • با تصویب قوانین لازم، شکلی از بیمه یا بازار اختیار معامله طراحی نماید که تجار بتوانند در آن، حداقل قیمت نرخ ارز خود را تضمین نمایند. این مکانیزم باعث می شود تا تاجر پسته مطمئن باشد که بعد از برگشت دلارهای ناشی از فروش و صادرات پسته (که حداقل ۴ ماه پس از خرید صورت می گیرد)، می تواند حداقل با قیمت فعلی، دلار را در بازار (که منشاء تعیین قیمت ریال پسته است) به فروش برساند.

وعده های هشتگانه فوق علمی و قابل دسترس هستند. لذا اگر نامزدی چنین وعده هایی را داد و در اجرای آن مصمم بود، شایستگی دریافت رای مردم فهیم شهرستان های انار و رفسنجان را دارد.

 سوره بقره، آیه ۲۷

 “(همان) کسانى که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، مى شکنند; و پیوندهایى را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمین فساد مى کنند; آنها زیانکاران (واقعى) هستند.”

دکتر محمد عبدالهی عزت‌آبادی

ثبت دیدگاه