• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تکنولوژی‌های پیشرفته مناسب باغات پسته معرفی شدند

  • 05 شهریور 1394 - 13:59
تکنولوژی‌های پیشرفته مناسب باغات پسته معرفی شدند

موسسه تحقیقات پسته‌، تکنولوژی‌های پیشرفته مناسب باغات پسته را معرفی کرد.

در جلسه‌ای که ۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ در موسسه تحقیقات پسته کشور تشکیل شد، دکتر خرم نیا، متخصص کشاورزی دقیق، تکنولوژی‌های پیشرفته زیر را برای استفاده در باغات پسته معرفی کردند:

 دستگاه شوری سنج ماهواره‌ای (دو دستگاه): این دستگاه، به طور دقیق و بدون نیاز به برداشت نمونه خاک، مشخص می‌کند که هر خاک در کجا شور است و کجا شیرین است. ده‌ها هزار نقطه خاک برای یک مزرعه یا باغ، در دقت ۱، متر در مدت زمان کوتاه را اندازه گیری می‌نماید.
 پخش کننده کود در مزرعه به صورت متغیر و برحسب نیاز درخت.
 حسگرهای شوری، رطوبت خاک، هوا و…:

رطوبت باغ در مناطق مختلف را اعلام نموده و نیاز به آبیاری را نشان می‌دهد. این حسگر‌ها حتی می‌توانند برای هر درخت این مسئله را نشان دهند.

 جستجوکننده میزان سبزی برگ درخت: با اندازه گیری تابش نور از برگ درخت مشخص می‌کند که نیاز به چه مواد غذایی دارد و به چه میزان آب نیاز دارد. آیا گیاه سالم است یا بیمار است. این دستگاه نشان می‌دهد که برگ در هر گیاه یک طول موج خاص دارد که به عنوان امضای آن گیاه شناخته می‌شود. با این ترتیب تنها یک جمله می‌توان گفت فتبارک الله احسن الخالقین.
 دستگاه کاهش دهنده اثرات منفی شوری آب در خاک: آب شور وارد دستگاه شده و بعد از حذف اثرات منفی، آب از دستگاه خارج شده و وارد مزرعه و باغ می‌شود.

ثبت دیدگاه