• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

عوامل تضعیف سرمایه‌های اجتماعی و تخریب منابع آب

  • 15 شهریور 1394 - 14:13
عوامل تضعیف سرمایه‌های اجتماعی و تخریب منابع آب

از دید قرآن، عامل دیگر تضعیف سرمایه اجتماعی، تهمت است. چنانچه در مقالات گذشته گفته شد، منابع آب مشترک بوده و لذا نیاز به تصمیم گیری های مشترک دارد. تصمیمات مشترک نیز در صورتی موفق خواهد بود که با هم فکری انجام شود. ایجاد شرایط هم فکری نیز بستگی به وجود یک رابطه سالم و صمیمی بین افراد است. این رابطه نیز در نهایت باعث ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی می گردد. در مقابل تهمت باعث تخریب این روابط شده و امکان تصمیم گیری های سالم را از بین می برد.

     عامل دیگر تضعیف سرمایه های اجتماعی که در مسائل مربوط به آب مکانیزمی شبیه تهمت دارد، ظاهرساختن بدی های دیگران می باشد. لذا برای داشتن اجتماعی منسجم، جهت تصمیم گیری و اجرای درست و کامل تصمیمات مربوط به آب، بایستی از ظاهر ساختن نقاط ضعف یکدیگر خود داری کرد.

     عدم اجرای صحیح معاملات نیز عاملی در تضعیف سرمایه اجتماعی است. این مسئله در زمینه بهره برداری از منابع آب بسیار مهم است. اندازه گیری مقدار آب مصرفی و قیمت آب دریافتی مسئله ای است که همواره در موضوع آب مطرح بوده است. آیا آب تحویلی به مشتریان به صورت حجمی باشد؟ آیا آب تحویلی به صورت محصولی باشد؟ آیا آب تحویلی به صورت سطح زیر کشت باشد؟ آیا آب تحویلی به صورت نوع تقاضا باشد؟ اینها سئوالات متعددی است که پاسخ گویی به آنها اساسی ولی مشکل است. اما آن نکته اساسی که بایستی مورد توجه قرار گیرد حداکثر دقت در این اندازه گیری ها می باشد به طوری که باعث تضعیف اعتماد و کاهش سرمایه اجتماعی نشود.

     با القاى شبهات راه خدا را کج و منحرف ساختن، از جمله مسائل دیگری است که باعث تخریب سرمایه های اجتماعی می شود. این مسئله به ویژه در خصوص حوزه هایی مطرح است که قوانین و احکام شرعی کمتر در آن حوزه ها نمود داشته است. همه حرمت دزدی از منزل دیگران را می دانند. آیا دزدی از منابع عمومی نیز حرام است؟ آیا برداشت بیش از پروانه از منابع آب نیز دزدی و حرام است؟ چون این سئوالات به طور صریح پاسخ داده نشده است و یا اهمیت آنها به طور مکرر به مردم توضیح داده نشده است، لذا احتمال شبهه افکنی توسط افراد سوء استفاده چی بسیار زیاد است. این مسئله نیز خود باعث می شود، با تضعیف سرمایه اجتماعی امکان اجرای صحیح و قاطع این قوانین از بین برود. لذا بایستی با اطلاع رسانی دقیق و مکرر این مسائل، راه شبهه را بست. به طوری که حرمت برداشت بیش از پروانه از منابع آب حرمتی به اندازه دزدی از منزل دیگران داشته باشد. همچنین به اندازه زنا زشت و زننده باشد.

سوره نساء، آیات ۱۴۸ و ۱۴۹

“خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود، بدیها (ى دیگران) را اظهار کند; مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست. اگر نیکیها را آشکار یا پنهان سازید، و از بدیها گذشت نمایید، خداوند آمرزنده و تواناست (و با این که قادر بر مجازات است، عفو و گذشت مى کند).”

 دکتر محمد عبدالهی عزت‌آبادی

 

ثبت دیدگاه