• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ناظران بهداشتی بر شرکت‌های پسته در انار و رفسنجان نظارت می‌کنند

  • 23 شهریور 1394 - 14:17
ناظران بهداشتی بر شرکت‌های پسته در انار و رفسنجان نظارت می‌کنند

مجید رنجبرکاظمی، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: امسال در فصل برداشت پسته ۲۲۱ ناظر بر امر فرآوری این محصول در کارگاه‌ها و ترمینال‌های خانگی، نیمه مکانیزه و مکانیزه شهرستان‌های انار و رفسنجان نظارت خواهند کرد.

مجید رنجبرکاظمی روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از زمانی که پسته وارد کارگاه‌ها و ترمینال‌های ضبط پسته می‌شود، امور مربوط به رعایت مسایل بهداشت فردی و محیطی به صاحبان ترمینال‌ها اعلام و بر این امور نظارت می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو هزار و ۹۵۳ کارگاه و ترمینال خانگی در شهرستان‌های انار و رفسنجان وجود دارد.

وی شمار کارگاه‌ها و ترمینال‌های نیمه مکانیزه را ۵۸۲ مورد و مکانیزه را ۴۸۷ مورد ذکر کرد.

رنجبر کاظمی تصریح کرد: امسال از اوایل شهریور ماه پنج کارگاه آموزشی در خصوص فرآوری بهداشتی پسته برای ۱۸۰ بهورز که کار نظارت بر رعایت مسایل بهداشتی در ترمینال‌های ضبط پسته را برعهده دارند در شهرستان رفسنجان و یک کارگاه آموزشی در شهرستان انار برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سه هزار ویژه نامه با عنوان رعایت بهداشت در کشاورزی پسته، در کارگاه‌های فرآوری این محصول توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ مرکز بهداشتی در شهرستان‌های انار و رفسنجان وجود دارد، گفت: ۲۲ کار‌شناس نیز کار نظارت بر رعایت امور بهداشت در ترمینال‌های تمام مکانیزه را بر عهده دارند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به تقسیم شهرستان‌های انار و رفسنجان به ۹ منطقه کاری، اظهار کرد: ۹ ناظر نیز از طرف واحد بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به این مناطق اعزام می‌شود و در این کارگاه‌ها و ترمینال‌های مکانیزه هفته‌ای دوبار نظارت خواهند داشت.

وی افزود: سال گذشته بیش از پنج هزار و ۲۰۰ مورد از ترمینال‌های خانگی، هزار و ۵۵۰ مورد از ترمینال‌های نیمه مکانیزه و هزار و ۳۳۰ مورد از ترمینال‌های مکانیزه مورد بازدید قرار گرفتند.

رنجبر کاظمی در تشریح جزییات بهداشت فردی در کارگاه‌ها و ترمینال‌های ضبط پسته گفت: کارگران باید لباس کار، کفش مناسب، پیش بند و چکمه بپوشند و این افراد توسط پزشک خانواده و پزشکان در مراکز درمانی به طور رایگان معاینه خواهند شد.

وی افزود: در رعایت بهداشت محیط نیز استفاده از آب سالم در فرآوری پسته، دفع بهداشتی فاضلاب، دفع بهداشتی نخاله‌های پسته و رعایت نکات فنی بهداشتی ضروری است.

وی تاکید کرد: محوطه کارگاه‌ها نیز باید بهسازی شود و کف آن بدون ترک خوردگی باشد، همچنین دیوار اطراف محوطه باید کاشی و سرامیک شده باشد و محل عبور کارگران نیز مشخص باشد.

رنجبر کاظمی عنوان کرد: در سالن تولید نیز دستگاه‌های فراوری نباید تولید سر و صدا داشته باشند و معاینه فنی شده باشند.

وی تاکید کرد: انبار نگهداری پسته نیز باید دارای شرایط ویژه‌ای از جمله نور، دما و رطوبت مناسب باشد زیرا در غیر این صورت قارچ افلاتوکسین تولید می‌شود.

ثبت دیدگاه