• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

کارشناس بناهای تاریخی: قانون را در مساله ساخت و ساز در حریم ارگ انار رعایت کنید

  • 01 مهر 1394 - 17:30
کارشناس بناهای تاریخی: قانون را در مساله ساخت و ساز در حریم ارگ انار رعایت کنید

متاسفانه در کشور ما و به ویژه در شهرستان انار عده‌ای خود را در حد و اندازه‌ای می‌بینند که برای کشور یا برای استان یا یک شهرستان تصمیماتی را بدون توجه به مقررات و قوانین کشور و بدون در نظرگرفتن حق و حقوق شهروندان، اتخاذ نمایند.

این عده متاسفانه به نظرات اهل فن و کار‌شناسان مربوطه توجهی نمی‌نمایند و آنچه برایشان مهم است این است که به هر طریق ممکن با استفاده از موقعیت و جایگاه خویش یا از طریق روابط پشت پرده حرف خود را به کرسی بنشانند.

گاهی در اینگونه موارد شاهد بوده‌ایم که کشور یا منطقه یا شهرستانی با خسارات مادی و معنوی فراوانی مواجه گشته و در این صورت آن‌ها که تصمیم گیرنده بوده‌اند، خاموشی می‌گزینند و به کسی پاسخگو نیستند.

مسئله ساخت و ساز در حریم ارگ انار از‌‌ همان اوایل کار با اعتراض دلسوزان و کار‌شناسان مواجه گشت اما متاسفانه به ناحق مسئله را به گونه‌ای مطرح نمودند که معترضین با شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت مشکل دارند و ‌‌نهایت چون شهدا از موقعیت ممتاز و ویژه‌ای بین همهٔ اقشار ملت برخورداند دلسوزان و کارشناسان به احترام آن‌ها سکوت کردند

حداقل انتظار این بود که متولیان این ساخت و سازها به قول‌ها و وعده‌هایی که داده‌اند جامهٔ عمل بپوشند و ضمن رعایت ارتفاع، سازه را به گونه‌ای طراحی نمایند که به زیبایی منظر ارگ آسیب وارد نشود اما همانگونه که عرض شد، متاسفانه تصمیم گیرندگان به احدی پاسخگو نیستند.

قبل از اینکه این ساخت و ساز‌ها آغاز شود اینجانب از دفتر مقام معظم رهبری استفتایی نمودم که معظم له در پاسخ فرموده بودند که طبق قوانین و مقررات عمل شود.

حال سوال من از این آقایان که بیشتر از همه ادعای ولایتمداری دارند این است که آیا قوانین مربوط به حریم اماکن تاریخی و باستانی را مطالعه نموده‌اند؟ آیا واقعا به قوانین عمل نموده‌اند؟ آیا عمل نکردن به نظر مقام معظم رهبری به عنوان یک مرجع مسلم تقلید، کاری غیرشرعی محسوب نمی‌گردد؟ آیا واقعا این شهید گمنام راضی است که شما به نام او و با استفاده از جایگاه او اقدام خلاف قانون و خلاف نظر مقام معظم رهبری انجام دهید؟

آقایان، گوشه گوشه این مملکت مدفن شهدای بزرگی است که ‌‌نهایت ایثارگری و فداکاری را در حق این مردم و این کشور انجام دادند و واقعا در گمنامی در گوشه‌ای از خاک میهن آرمیده‌اند و اگر بنا به ساخت گنبد و بارگاه بود فهمیده‌ها و همت‌ها و باکری‌ها از همه لایق‌تر بودند. این تفاوت بین شهدا مطمئنا مورد رضایت همین شهید گمنام هم نمی‌باشد.

امیدوارم بار دیگر به جای اینکه دیگران را به ضدیت با شهدا محکوم نمایید در اعمال خود تجدیدنظر فرمایید.

غلامرضا علیزاده، کار‌شناس مرمت و احیاء ابنیه تاریخی

مطلب مرتبط:

پیشنهاد رئیس رئیس شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی برای احداث مقبره شهید گمنام انار شبیه آرامگاه حافظ

ثبت دیدگاه