• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

نوجوانان و جوانان اناری فعال در شبکه‌های اجتماعی: سرگرمی دیگری نداریم

  • 15 مهر 1394 - 17:13
نوجوانان و جوانان اناری فعال در شبکه‌های اجتماعی: سرگرمی دیگری نداریم

فعالیت نوجوانان و جوانان اناری مانند سایر نقاط کشور در شبکه‌های اجتماعی گسترده است.

واتس‌آپ، تلگرام، لاین، اینستاگرام و … از عمده‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که نوجوانان و جوانان در آن‌ها فعال هستند.

محتوایی که در این شبکه‌ها منتشر می‌شود عمدتا شامل «خبر، مطالب عاشقانه، دل‌نوشته، عکس‌های سلفی و سایر عکس‌ها، ویدئوهای مختلف، موسیقی و…» است.

شاید کمتر نوجوان یا جوانی وجود داشته باشد که عضو یکی از این شبکه‌ها نباشد. اغلب نوجوانان و جوانان کم یا زیاد در این شبکه‌ها فعال هستند.

اکثر نوجوانان و جوانانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و انارپرس با آن‌ها مصاحبه کرده، می‌گویند به غیر از این شبکه‌ها، تفریح و سرگرمی دیگری ندارند.

مطهره، ۱۸ ساله و ساکن انار است. او به انارپرس می‌گوید سرگرمی‌اش در انار گوشی موبایل و کامپیوتر است و بیشتر وقتش را هم در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند.

مطهره ادامه می‌دهد: من به دلیل تجدیدی، سه تا چهار ساعت از روز را صرف  درس خواندن می‌کنم و بقیه روز را در واتس‌آپ، لاین، تلگرام و اینستاگرام هستم و تا ساعت سه نیمه‌شب وقتم را می‌گیرد.

حسن، ۲۱ ساله نیز می‌گوید که پنج تا شش ساعت از وقتش را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند چون غیر از این سرگرمی و تفریحی نداریم. حسن اضافه می‌کند البته گاهی هم ورزش زورخانه‌ای یا فوتبال نیز انجام می‌دهد.

نرگس، ۱۴ ساله با شروع مدارس، فعالیتش را در شبکه‌های اجتماعی کمتر کرده است: «در تابستان فعالیتم در نت بیشتر بود اما با شروع مدرسه، کمترش کردم. تلگرام را دیلیت کردم. الان هم فقط اینستاگرام و واتس‌آپ دارم که روزانه بین یک تا دو ساعت وقتم را می‌گیرد.»

نرگس هم مانند بقیه از کمبود تفریح و سرگرمی در انار گلایه دارد: «اصولا در انار برای جوانان و نوجوانان، سرگرمی وجود ندارد. تنها تفریح و سرگرمی‌ام این است که گاهی با دوستانم به سالن والیبال بروم، یعنی در همین حد.»

احمدرضا، ۳۰ ساله ۱۰ ساعت از وقتش را روزانه در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند. او می‌گوید به دلیل اینکه عمل جراحی انجام داده و در حال استراحت است، این مدت زمان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند. احمدرضا اضافه می‌کند قبل از عمل جراحی حدود سه ساعت از وقتش را صرف فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌کرده است.

او ادامه می‌دهد: «سرگرمی من با این سن، فعلا همین گوشی است و هیچ سرگرمی و تفریحی ندارم، چون انار در حال حاضر انار فاقد هرگونه مکان تفریحی است.»

حدیث، ۳۳ ساله هم می‌گوید یک ساعت از وقتش را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند و تفریح خاصی ندارد. او اضافه می‌کند: «به نظر شما در انار برای بانوان تفریحی وجود دارد؟ فقط دو سالن ورزشی هست که آن هم به زور و با هزینه زیاد در اختیار بانوان قرار می‌دهند.»

حجت، ۲۵ ساله هم در این خصوص می‌گوید: «فعالیت در اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام حدود دو ساعت از وقتم را می‌گیرد. بازی “کلش اف کلنز” هم روزی سه ساعت وقتم را می‌گیرد.»

حجت ادامه می‌دهد: «در انار تفریح خاصی نیست و من مجبور هستم خودم را با گوشی سرگرم کنم البته هر از گاهی دوچرخه سواری هم می‌کنم.»

حجت گلایه می‌کند و می‌گوید: «وقتی مسئولین شهر ما اجازه نمی‌دهند فعالیت فرهنگی و هنری وجود داشته باشد، ما خودمان باید به فکر خود باشیم. آقای “ع” رفته روی شیشه ماشینش نوشته “ما اجازه نمی‌دهیم”… خلاصه آقا دل ما خیلی پر است. وقتی کلی خرج اماکن مذهبی می‌کنند ما چه سرگرمی می‌توانیم داشته باشیم؟»

سحر، ۲۷ ساله هم روزانه بین پنج تا شش ساعت از وقتش را در شبکه‌های اجتماعی است. او درباره تفریح و سرگرمی در انار می‌گوید: «تفریح و سرگرمی؟! آن هم واسه دخترها در انار؟!!! مگه داریم؟ ما جوانها چه دختر و چه پسر هیچ تفریحی در انار نداریم، البته اگر سالن ورزشی را از پسرها بگیرند، وضعیت‌شان مثل ما می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «از ما که گذشت، خداکنه واسه دیگران اوضاع خوب شود و روزهای خوب را ببینند.»

نیلوفر، ۲۵ ساله هم می‌گوید شبکه‌های اجتماعی خیلی از وقتش را می‌گیرد و «بدجور» به آن عادت کرده است.

فرزانه، ۱۷ ساله با بقیه متفاوت است. او می‌گوید به اینترنت و اینستاگرام و … خیلی علاقه‌مند نیست و وقتش را زیاد نمی‌گیرد. سرگرمی فرزانه هم صرفا والیبال است. او می‌گوید: «حس می‌کنم کسی حرف‌هایم را نمی‌فهمد، کاش جوانها به دنبال علم بروند.»

مریم، ۱۶ ساله هم مانند فرزانه است. او می‌گوید: «من فعالیت خاصی در شبکه‌های مجازی ندارم، مخصوصا الان که وقت درس و مدرسه است. زیاد هم از این شبکه‌ها خوشم نمی‌آید چون به نظرم وقت آدم تلف می‌شود. بهتر است به جای اینکه خودمان را با این شبکه‌ها سرگرم کنیم جور دیگری خود را سرگرم کنیم. مثل ورزش، سینما، استخر، باشگاه و…»

مریم می‌گوید فقط در اینستاگرام فعالیت می‌کند، آن هم به مدت خیلی کم. چون اعتقاد دارد «درس خواندن و با خانواده بودن مهمتر است.»

ثبت دیدگاه