• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

قصه پر غصه­ پسته از دیدگاه شهروندان معمولی در شهرستان انار

  • 04 آبان 1394 - 19:00
قصه پر غصه­ پسته از دیدگاه شهروندان معمولی در شهرستان انار

ایران اولین صادر کننده پسته دنیا قلمداد می‌شود. سالانه بیش از یک میلیارد دلار از صادرات پسته نصیب کشور می­‌گردد.

پسته ایران، خوش‌مزه ­ترین پسته دنیا بوده و لذا بیشترین تقاضا برای آن در دنیا وجود دارد. پسته، در بین محصولات کشاورزی، نیاز آبی بسیار پایینی داشته و هم­چنین مقاوم به شوری است. لذا، پسته آخرین گزینه کشاورزی در بیشتر مناطق کشور است.به عبارت دیگر، با کم و شور شدن آب، تنها می‌­توان به کشت پسته پرداخت و کشت سایر محصولات کشاورزی امکان پذیر نیست.

این­ها، جملات قشنگ و زیبایی است که یک روی سکه طلای سبز ایران را نشان می­‌دهد. این در حالی است که روی دیگر سکه، قصه پر غصه­ پسته است. غصه‌­ای که در مناطق پسته­‌کاری، دامن دارا و ندار این محصول را گرفته است. در این­جا، از زبان یک شهروند معمولی و خوش نشین به قصه پر غصه پسته نگاه می شود.

گفته می­شود، پسته سه منفعت دارد. منفعت نخست آن، درآمد حاصل از فروش پسته است که به کشاورزان می­‌رسد. منفعت دوم، ایجاد اشتغال است که به سایر افراد جامعه می­‌رسد. اما مدت­هاست که ما خوش‌­نشینان از این منفعت محروم شده‌­ایم. از موقعی که افغان‌ها همه مشاغل را در انار به دست گرفته‌­اند بچه­‌های ما بیکار شده و بایستی در این شهر پرسه بزنند.

منفعت سوم آن، رونق سایر کاسبی‌­ها است. از قدیم می­‌گفتند، سال­هایی که پسته‌­ها را سرما می­‌زند، انگار همه مشاغل در انار سرما زده شده‌اند.

این قصه وقتی درست است که پسته­‌کاران از کاسبان هم­شهری خودمان خرید کنند. این در حالی است که عمده خرید پولدارهای اناری، در سال­های پر پولی، در شهرهای یزد و تهران انجام می­‌شود. این در حالی است که در سال­های کم پولی، نسیه­‌های خود را به مغازه داران اناری می­‌آورند. لذا، از کسب این منفعت نیز محروم مانده­‌ایم.

هر چند، بیشتر منافع پسته‌­کاری، به کشاورزان می­‌رسد اما هزینه‌­های غیر مستقیم پسته‌­کاری را همه مردم باید بپردازند.

* وقتی هوای شهر با سم­پاشی‌­های بی رویه آلوده می­‌شود، همه باید این آلودگی را نفس بکشند.

* وقتی برداشت­‌های بی رویه کشاورزان از آب­‌های زیرزمینی باعث کم آبd و شور شدن آب چاه ­های آشامیدنی می­شود، همه مردم باید هزینه ­های جابجایی چاه ­های آشامیدنی را بپردازند.

* وقتی کامیون­ های کود و پسته، جاده­ های شهر و روستا را نابود می­ کنند، همه مردم باید هزینه­ های آن را بپردازند.

* وقتی که کاهش سطح آب ­های زیرزمینی باعث نشست زمین و افزایش استهلاک ساختمان‌ها و جاده‌­ها می­‌شود، همه مردم باید هزینه­‌های آن را پرداخت نمایند.

خلاصه این که، ما خوش نشین­‌ها تنها هزینه­‌های پسته را پرداخت می­‌کنیم و چیزی از منافع آن به ما نمی­‌رسد. این در حالی است که اصل انصاف می‌گوید، هر کس منافع یک فعالیت را کسب کرد، بایستی هزینه­‌های آن را خود بپردازد. حال این دولت است که بایستی این مشکل را حل کرده و تمام هزینه‌­های غیر مستقیم پسته‌­کاری را از کشاورزان دریافت نماید و به سایر اقشار جامعه که به طور غیر مستقیم در حال پرداخت آن هستند، باز گرداند.

دکتر محمد عبدالهی عزت‌آبادی

ثبت دیدگاه