• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

یک سرمایه‌گذار گلشنی:‌ عملکرد مثلت توسعه اقتصادی در شهرستان انار کمرنگ است

  • 13 آبان 1394 - 17:09
یک سرمایه‌گذار گلشنی:‌ عملکرد مثلت توسعه اقتصادی در شهرستان انار کمرنگ است

واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی، از تصمیم های کلان دولت می باشد که در استان کرمان نیز اجرایی و مورد تاکید استاندار قرار گرفته است.

«محمد ذوالفقاری» از سرمایه گذارانی است که با تحویل گرفتن یکی از طرح های نیمه تمام در شهرستان انار، در زمینه تولید پروفیل UPVC فعالیت می‌کند. وی عملکرد مثلث توسعه اقتصادی شهرستان انار را کمرنگ می‌داند. گفتگوی کرمان مجازی با این سرمایه گذار از نظرتان می گذرد.

۱ـ اگر موافقید گفت‌وگو را با توضیحات مختصر شما درباره‌ی سابقه‌ی فعالیت‌های اقتصادی که انجام داده‌اید شروع کنیم؛ شما تاکنون چه سرمایه‌گذاری‌هایی و در چه حوزه‌هایی انجام داده‌اید؟
در بخش های کشاورزی و مسکن سابقه فعالیت دارم و در این حوزه ها سرمایه گذاری کرده‌ام.

۲ـ با چه هدفی و چه شد که به فکر سرمایه‌گذاری در استان کرمان و در این حوزه افتادید؟

با هدف توسعه صنعتی شهرستان انار و استان کرمان، تصمیم به سرمایه گذاری در زمینه پروفیل upvc گرفتم.

۳ـ از چه زمان رسماً کارتان را در کرمان شروع کردید؟ امضای تفاهم‌نامه و مذاکرات اولیه در چه تاریخی صورت گرفت؟ مختصری از روند مذاکرات و گفت‌وگوهایی که برای انجام این سرمایه‌گذاری داشتید را بیان کنید؟

در قالب شرکت«سپند آسا» از خرداد ماه سال ۹۳ کار خود را شروع کردیم و از شهریورماه همان سال مصادف با «هفته دولت» تفاهم نامه همکاری با حضور استاندار در فرمانداری شهرستان انار به امضا رسید. طرح مورد نظر یکی از طرح های نیمه تمام سال ۷۰ می باشد که به دلیل مشکلات منطقه به بهره برداری نرسید و اینجانب با سرمایه شخصی این طرح را خریداری و با مذاکراتی با منابع طبیعی شهرستان انار و اداره کل منابع طبیعی استان و همچنین اداره امور اراضی، سازمان جهادکشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت، انتقال طرح از مجری سابق طرح به شرکت ما صورت گرفت.

۴ ـ درباره‌ی جزییات پروژه توضیحی کامل بدهید؛ حجم سرمایه‌گذاری، مکان اجرای پروژه، نوع و میزان تولید، اشتغال، برنامه‌های توسعه‌ای آینده و …

طرح مورد نظر بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داد که مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شخصی پرداخت گردیده و نیاز به ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بابت سرمایه ثابت و ۱۰ میلیارد ریال بابت سرمایه در گردش داریم که پس از مذاکره با بانک‌های مختلف که متاسفانه به نتیجه نرسید، در نهایت بانک ملی موافقت کرد تسهیلات مورد نظر را از محل اعتبارات داخلی با سود ۲۴% پرداخت نماید که این سود برای شرکت ما زیاد است.
با اقدامات انجام شده تا کنون ساختمان اداری و سالن تولید و انبار مواد اولیه و انبار محصول آماده است و تنها باید خط تولید خریداری گردد تا به مرحله‌ی بهره‌برداری برسیم. خط تولید نیز با مذاکراتی که با یک شرکت چینی انجام شده، آماده می‌باشد و باید مبلغ مورد نظر واریز گردد تا خط، بارگیری و به ایران منتقل گردد. مکان طرح مورد نظر شهرستان انار کیلومتر ۱۰ جاده انار – رفسنجان (روستای گلشن) می‌باشد و طرح مورد برای نظر ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می کند و بزرگترین طرح روستایی شهرستان انار است.

۵ـ سرمایه‌گذار و سهام‌داران اصلی این پروژه چه افراد حقیقی و یا حقوقی هستند؟

سرمایه گذاری به صورت شخصی بوده است.

۶ـ حتماً در خصوص این پروژه، امکان‌سنجی اقتصادی دقیقی را انجام داده‌اید. نتایج این امکان‌سنجی در حوزه‌صنعت در استان کرمان چه شرایطی را به دست می‌دهد؟ برگشت سرمایه شما تا چند سال خواهد بود؟

با توجه به کمبود پروفیل upvc در کشور و افزایش واردات پروفیل از کشورهای ترکیه و چین و وجود تنها یک تولید کننده‌ی پروفیل upvc در جنوب شرق کشور (شرکت بوتیا صنعت کرمان)، به این نتیجه رسیدیم که طرح مورد نظر را اجرایی کنیم. بنابراین با توجه به اینکه مواد اولیه از بندر امام خمینی (ره) تهیه می‌گردد و فروش محصول نیز در سراسر کشور است، سرمایه‌گذاری منطقی به نظر می رسد و پیش بینی می‌کنیم با تولید ۳۰ ماهه، برگشت سرمایه شرکت صورت گیرد.

۷ ـ پیشرفت کار اکنون در چه مرحله‌ای است؟ چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

سالن تولید، انبار مواد اولیه، انبار محصول و ساختمان اداری تکمیل شده و در حال حاضر پیشرفت کار بیش از ۷۰ درصد است.

۸ ـ بیش‌ترین نگرانی که به عنوان یک سرمایه‌گذار در استان کرمان دارید در بخشی که شما مشغول به آن هستید، چیست؟

بیشترین نگرانی من مربوط به بحث بازاریابی می‌باشد که با شرکت‌های بزرگی چون «بوتیا صنعت»، «ویستابست» و «هافمن» باید رقابت کنیم .

۹ ـ استاندار کرمان بر حمایت از بخش خصوصی تاکید فراوان دارند و بارها اعلام کرده‌اند که برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کرده و می‌کنند. به نظر شما به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران، چنین رویکردی از سوی استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، چقدر توانسته در حرکت رو به جلوی استان در بحث سرمایه‌گذاری اثرگذار باشد؟

از استاندار پرتلاش کرمان نهایت تشکر را دارم و باید بگویم وی نقش بسزایی در رونق اقتصادی و تسهیل روند سرمایه‌گذاری داشته است و شخصاً این حمایت را در شهرستان انار مشاهده کردم.

۱۰ـ هر فعالیت اقتصادی و هر نوع سرمایه‌گذاری  در ارزیابی محیط بیرونی ـ تهدیدها و فرصت‌هایی با خود به همراه دارد. در حوزه‌ی کاری شما، مهم‌ترین تهدیدها و فرصت‌ها چیست؟

چون پروفیل upvc در بخش ساختمان سازی کاربرد دارد، تهدید و فرصت در این نوع سرمایه‌گذاری، بیشتر ارتباط مستقیم با قیمت مسکن دارد.

۱۱ـ در ارزیابی درونی، قابلیت و تنگناهای شما کدام است؟

خط تولید پروفیل upvc دارای تعداد زیادی قالب می‌باشد که هزینه خرید این قالب ها، مساوی با هزینه خرید یک خط تولید است. بنابراین با توجه به این‌که شرکت‌های در حال تولید، قالب‌های طرح‌های قدیم را دارند، با شرکت چینی طرف قراردادمان مذاکراتی را انجام دادیم تا قالب‌های به روز اروپایی را از کشور اتریش خریداری کنیم. مشکلی که می‌توان از آن به عنوان یک تهدید یاد کرد، فرمول مواد می باشد که باید متناسب بامناطق آب وهوایی کشور، طراحی شود. (با توجه به تجربه شرکت های در حال تولید، به این نتیجه رسیدیم که هر اقلیم از کشور فرمول خاصی برای تولید پروفیل را می‌طلبد).

۱۲ـ دشوارترین مرحله برای انجام سرمایه‌گذاری که شما در پی آن هستید را در کدام بخش مشاهده کرده‌اید؟

معتقدم راه‌اندازی طرح‌های صنعتی نیاز به سرمایه دارد و اگر سرمایه وجود داشته باشد، به راحتی و در کوتاهترین زمان، کار انجام می‌شود. بنابراین مهمترین مشکل تولیدکنندگان، فروش محصول و رقابت با شرکت‌های مشابه است.

۱۳ـ چرا از این مرحله به عنوان دشوارترین بخش کار یاد می‌کنید؟

چون تازه وارد بازار تولید شدیم، رقابت با شرکت‌هایی که دارای سرمایه‌های بیشتر و تجربه‌های بالاتر هستند و اعتماد مردم را نیز به دست آورده‌اند، بسیار سخت است.

۱۴ـ در مجموع، همکاری دستگاه‌های دولتی با شما به عنوان یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در استان کرمان چگونه بوده است؟

همکاری مورد نظر انجام شده و جایی به مشکل خاصی برخورد نکردیم. در مورد امتیاز آب و برق نیز در حال مذاکره هستیم.

۱۵ ـ برخی فعالان بخش خصوصی معتقدند که ناهماهنگی بسیاری بین نهادهای مرتبط با یک موضوع فعالیت در استان وجود دارد و این امر شروع سرمایه‌گذاری‌ها را دشوار کرده است. شما نظرتان چیست؟

بله من در ابتدا با مشکل مواجه بودم که اداره امور اراضی می‌گفت مجوز اداره کل صنعت، معدن و تجارت را می‌خواهد تا سند زمین را به نام شرکت ما بزند و اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز می‌گفت: سند زمین را می خواهیم تا مجوز صادر کنیم. ولی در نهایت با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت، این مشکل حل گردید و دیگر مانعی برای کار نداشتیم.

۱۶- مدیران و کارشناسان دولتی به اندازه‌ی کافی پاسخگو و راهنمای شما هستند؟ واقعا احساس می‌کنید که برایتان در استان فرش قرمز پهن شده است؟

فعلاً با مشکل خاصی برخورد نکردیم. به نظرم هماهنگی لازم انجام شده و ارگان‌ها در حد توان خود، سرمایه‌گذاران را راهنمایی می کنند.

۱۷ ـ آیا با مفهومی به اسم پنجره واحد سرمایه‌گذاری آشنایی دارید؟ از تشکیل آن در استان برای حمایت از سرمایه‌گذاران اطلاعی دارید؟ تصور می‌کنید پنجره واحد توانسته کمکی به تسهیل جریان امور سرمایه‌گذاری از طرف ادارات داشته باشد؟

با پنجره واحد آشنایی ندارم و فکر می‌کنم باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری به سرمایه گذاران شود.

۱۸ـ شما از سرمایه‌گذارانی هستید که در زمان دولت تدبیر و امید اقدام به انجام یک سرمایه‌گذاری کرده‌اید .می‌خواهم بدانم به عنوان یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی، فضای کسب و کار در استان کرمان را در دولت یازدهم چطورارزیابی می‌کنید؟

فکر می کنم استان کرمان از نظر سرمایه گذاری در بخش صنعت، در این دولت رشد زیادی داشته است .

۱۹ ـ حتما شما از مدل مدیریتی که استاندار کرمان ارایه کرده‌اند اطلاع دارید؛ مثلث توسعه اقتصادی را می‌گویم .در این مدل، نمایندگان دولت و مجلس در کنار سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار گرفته‌اند .ممکن است به عنوان یکی از ارکان این مدل، بفرمایید در عمل مثلث توسعه اقتصادی چگونه شکل گرفته و به صراحت بگویید که شما سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در چه موقعیت و جایگاهی در آن قرار گرفته‌اید؟

مثلث توسعه اقتصادی طرح بسیار خوبی است، اما در شهرستان انار، اجرایی کردن این طرح با توجه به تبلیغاتی که در خصوص آن انجام شد، کمرنگ بود.

۲۰ـ با رویکردی که استاندار محترم کرمان در پیش گرفته‌اند، وضعیت نمایندگان دولت در این مدل مشخص است؛ ایشان بارها گفته‌اند که فرمانداران شهرستان‌های کرمان، فرمانداران توسعه‌ای هستند .شما حضور نمایندگان مجلس را در مثلث توسعه، چطور ارزیابی می‌کنید؟ در هر حال، نمایندگان مجلس به بحث‌های سرمایه‌گذاری، نگاه منطقه‌ای و بخشی دارند و این ممکن است در برخی موارد، راهگشا و گاهی دردسرساز شود.

در تفاهم نامه که با حضور استاندار محترم به امضا رسید و دکتر آذین نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس نیز این تفاهم نامه را امضا کرد، پیگیری و حمایت خاصی از نماینده مجلس ندیدم.

۲۱ ـ کرمان را همگان یک استان سیاسی می‌دانند .تا چه حد سایه سیاست را بر سر مسیر سرمایه‌گذاری احساس می‌کنید؟ سیاست نقش پیش‌برنده دارد یا مانع می‌شود؟

سیاست در طرح های صنعتی شهرستان انار دخالتی نداشته است.

۲۲ ـ از پیشرفت پروژه‌ی خود رضایت کافی دارید؟ تاخیر در برنامه زمان‌بندی تا چه حد بوده؟ فضای استان میل به انجام سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر را در مجموعه‌ی شما ایجاد کرده است؟لطفا توضیح بفرمایید.

با سرمایه شخصی و برنامه زمابندی مناسب و سرعت بالا کار را انجام دادیم تا برای استفاده از طرح تسهیلات روستایی مشکلی نداشته باشیم، اما خبری از تسهیلات روستایی نشد. طرح ما بزرگترین طرح روستایی شهرستان انار است، بنابراین انتظار داریم از تسهیلات با سود کم استفاده کنیم تا طرح ما نیز نیمه تمام نماند.

۲۳ـ بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از عملکرد شبکه بانکی استان در زمینه‌ی حمایت از بخش خصوصی، اظهار نارضایتی می‌کنند. ارزیابی شما در این‌باره چیست؟

در دو جلسه ای که با حضور مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری و نماینده شورای اشتغال استان و بانک‌های عامل و سرمایه‌گذاران برگزار شد، هیچکدام از بانک‌ها موافقت نکردند که تسهیلات بابت طرح های صنعتی شهرستان انار پرداخت نمایند. حتی یک طرح داشتیم که به بهره برداری رسید بود و برای سرمایه در گردش وام نیاز داشت، نماینده بانک در جواب گفت: «برند شما را من در بازار ندیدم و شناخته شده نیست.» آیا اگر برندی شناخته شده باشد، نیاز به تسهیلات و … دارد؟
اگر طرح ما۸۰ درصد انجام شده بود، به تسهیلات بانکی نیاز نداشتیم. باید بگویم در جلساتی که با بانک‌ها داشتیم، به جای اینکه بانک‌ها در کنار ما قرار بگیرند، در روبرو ما قرار داشتند .

۲۴ ـ مهم‌ترین عامل که موجب تاخیر در انجام تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری منعقد شده فی‌مابین شما و استانداری کرمان شده است را چه می‌دانید؟

در طرح شرکت upvc تاخیر وجود نداشت و به موقع بود و از مهندس رزم حسینی کمال تشکر را داریم .

۲۵ ـ اگر قرار باشد برای بهبود فضای کسب و کار در استان پیشنهادی را ارایه دهید؛ آن پیشنهاد چیست؟

یک صندوق تاسیس شود به نام «صندوق حمایت از صنعت» که با عملکرد خوب، اعتماد مردم را جلب کند و مردم به جای آنکه پول خود را در بانک‌ها نگهداری نمایند، در این صندوق بگذارند و این صندوق تسهیلات مورد نظر صنعتگر را تامین کند و در برابر آن نیمی از سهام شرکت مورد نظر را خریداری نماید. سرمایه دار هم که پول خود را در صندوق گذاشته یا سر برج سود خود را بردارد یا مقداری از سهام شرکت‌هایی که از این صندوق تسهیلات گرفتند را خریداری نماید. در این صورت هم سرمایه دار ضرر نمی‌کند و هم سرمایه گذار در بخش صنعت، نگرانی باز پرداخت اقساط خود را ندارد.

۲۶ ـ به نظر شما بخش خصوصی در استان کرمان اکنون برای توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌های خود با چه موانع بزرگی روبه‌روست؟ آیا اعتماد و اطمینان کامل به سیاست‌های دولت در استان ایجاد شده است؟ در این خصوص، فارغ از نوع فعالیتی که خودتان دنبال می‌کنید لطفا به طور مشروح توضیح بفرمایید تا تصویری کلی از استان ترسیم شود.

به نظر من در استان کرمان با طرح‌ها و برنامه‌ریزی استاندار پرتلاش، موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ایجاد شده است.

۲۷- آینده استان کرمان با توجه به رویکرد توسعه‌ای که بر اساس نگرش مبتکرانه آقای رزم‌حسینی در پیش گرفته شده است را، چطور می‌بینید؟

فعلا رویکرد خوبی در بخش صنعت وجود دارد و تقریبا می‌توان گفت: فرهنگ‌سازی خوبی برای اجرای طرح‌های صنعتی در استان صورت گرفته است و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد. مخصوصاً در شهرستان انار، زیرا این منطقه تک محصولی می باشد و با بحران کمبود آب مواجه است و تبدیل آن به یک شهرستان صنعتی، می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد این شهرستان کند.

۲۸ـ چه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی را در استان می‌شناسید که نادیده گرفته شده و ضروری است به آن توجه شود؟

در شهرستان انار در سال ۷۰ در کنار طرح «فرش گلستان ناصریه»، کارخانه تولید فرش ماشینی «گلشن گلستان» وجود داشت که اولین کارخانه تولید فرش ماشینی در ایران بود که به تمام نقاط کشور فرش می فرستاد اما در سال ۸۳ به دلیل آتش سوزی از بین رفت و هنگامی که دوباره آماده بهره برداری گردید، سهامداران موافقت نکردند که تولید شروع شود و هم‌چنان این کارخانه تعطیل می باشد. این مورد به عنوان نمونه، سرمایه ای است که بلا استفاده مانده، ضمن این که سرمایه داران زیادی در شهرستان انار هستند اما تمام سرمایه خود را در استان‌های دیگر و در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که باید بستر به نوعی فراهم شود که این سرمایه‌ها در خود شهرستان انار و یا استان کرمان هزینه گردد.

۲۹ـاگر صحبت خاص دیگری دارید؛ بفرمایید.

با توجه به اینکه شهرستان انار یک شهرستان تک محصولی و با کمبود آب مواجه است و از سوی دیگر با استان یزد و شهرستان مهریز که صنعتی هستند، همسایه می‌‌باشد، افراد علاقه‌مند به صنعت با مشکلاتی که درشهرستان انار دارند و هم چنین بی اعتمادی سرمایه داران برای مشارکت در طرح ها، ترجیح می‌دهند که در یزد و مهریز سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین ضمن تشکر از اقدامات موثر مهندس رزم حسینی، از ایشان می‌خواهیم با بهبود هرچه بیشتر فضای سرمایه گذاری در استان به ویژه شهرستان انار، جلوی خروج سرمایه از این شهرستان را بگیرند.

ثبت دیدگاه