• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

شکایت کشاورزان از آلودگی‌ آب‌شیرین‌های کشاورزی در انار

  • 24 آبان 1394 - 17:50
شکایت کشاورزان از آلودگی‌ آب‌شیرین‌های کشاورزی در انار

شهرستان انار اولین شهرستانی است که بزرگ‌ترین طرح آب‌شیرین‌ کشاورزی در تعدادی از تلمبه‌های آن اجرا شده است، آب‌شیرین کن‌هایی که آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل در این زمینه شکایت‌هایی به دستگاه‌های مسئول ارائه شده است.
این آب‌شیرین‌کن‌ها باعث افزایش شوری «آب و خاک» زمین‌ها و چاه‌های اطراف می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود صفرزاده، مدیرکل محیط زیست استان کرمان در جلسه شورای آب استان گفت: «در شهرستان انار از عمق ۲۸۰ متری یا ۳۰۰ متری آب استحصال می‌شود و عده‌ای از مالکین برای نجات باغات خود چاره‌ای جز نصب آب شیرین کن ندارند.»
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: این آب شیرین‌کن‌ها پساب زیادی دارند و تقریبا ۵۰ درصد آبی که از این طریق به دست می‌آید، پساب است و به همین دلیل تعدادی شکواییه در این زمینه مطرح شده که باید بررسی شود.
وی گفت: تعدادی‌ از مالکان و مجاوران چاه‌ها، دغدغه‌هایی در زمینه ‌پساب تولیدی دارند که هم خاک و آب را مجدد شور کرده و هم ای‌سی آب را افزایش می‌دهد.
دکتر سعید متصدی، معاون انسانی سازمان محیط زیست نیز چند ماه قبل در این زمینه گفته بود: هیچ یک از آب شیرین‌کن‌هایی که در حال حاضر در کشور فعال هستند، مجوز محیط زیست را ندارند.
آب شیرین کن به موازات تولید آب شیرین، پسابی نیز تولید می‌کند که به گواه کار‌شناسان و به استناد مقالات علمی در صورتی که برنامه مناسبی برای آن وجود نداشته باشد، می‌تواند در زمانی نه چندان طولانی، خاک و آب منطقه را دچار آسیب‌های بازگشت ناپذیری کند.

ثبت دیدگاه