• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

سهم هر ایرانی از آب تا پنج سال دیگر به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند

  • 25 آبان 1394 - 17:51
سهم هر ایرانی از آب تا پنج سال دیگر به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند

سیدعلی چاوشیان، مدیرمرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو با بیان اینکه در سه دهه گذشته، مشکلات و خطرات خشکسالی بر روی ۸۷ درصد مردم ایران تاثیر گذاشته، گفت: در سال ۱۹۶۰ سرانه آب هر ایرانی نصف متوسط جهانی بود اما پیش بینی‌ها حاکی است در سال ۲۰۲۰ با افزایش جمعیت کشور و تغییرات اقلیمی، این سهم به یک چهارم تقلیل خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدعلی چاوشیان در آیین افتتاح کارگاه آموزشی آب و رسانه افزود: مطابق آمارهای موجود، هم اینک ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی، ۶ درصد در آب شرب شهری و ۲ درصد باقیمانده در بخش صنعت، مصرف می‌شود.
بحران آب حل نشود عبرت تاریخ می‌شویم
محمد فاضلی، معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در کارگاه آموزشی آب و رسانه تاکید کرد: بحران آب امروزه به یک مساله بدخیم تبدیل شده که باید هر چه سریع‌تر حل شود.
معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه اشتباهاتی در سیاست سدسازی در گذشته رخ داده است، گفت: در صورت حل نشدن بحران آب، عبرت تاریخ می‌شویم.
معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: «افرادی که به دنبال یافتن عصای موسی برای حل مشکلات آب هستند اشتباه می‌کنند.»
وی با بیان اینکه هیچ راهکاری در بحران آب پیدا نمی‌شود که همه ذینفعان از آن راضی باشند، اضافه کرد: برای حل بحران آب، ابتدا باید مسئولیت اشتباهات گذشته را پذیرفت و سپس اقدام به برنامه ریزی برای آن کرد.
فاضلی، بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها و ذینفعان در حل بحران آب تاکید کرد و گفت: برای حل این بحران حتی باید با کشاورزان و زنان خانه دار نیز گفت‌و‌گو کرد و از آن‌ها کمک طلبید زیرا در صورت همکاری نکردن آن‌ها این مشکل رفع نخواهد شد.
کنترل خشکسالی نیازمند کمک رسانه‌ها برای به صحنه آوردن مردم است
ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو نیز در این کارگاه با تاکید بر نقش مهم رسانه‌ها در پیشبرد برنامه‌های این وزارتخانه با اطلاع رسانی شفاف و به موقع، گفت: کنترل خشکسالی فقط با کمک مردم و به صحنه آوردن آن‌ها از طریق رسانه‌ها امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: باید با کمک سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها، راه ارتباطی با مردم را هموار‌تر کنیم.

ثبت دیدگاه