• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

در کمربندی انار چه خبر است؛ آقای فرماندار، فرمان حمایت از مردم انار از دست‌تان خارج نشود

  • 29 آبان 1394 - 21:01
در کمربندی انار چه خبر است؛ آقای فرماندار، فرمان حمایت از مردم انار از دست‌تان خارج نشود

احداث تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار برای تردد راحت‌تر خودروها و همچنین دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر اهالی منطقه به شهر انار یکی از خواسته‌های مهم و به حق مردم است.

در سال‌های گذشته قرار بود طرحی غیراستاندارد برای تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار اجرا شود که فقط یک پل از سمت شهربابک به طرف یزد ایجاد می‌گردید و دیگر هیچ تغییری در تقاطع ایجاد نمی‌شد.

اما بعد از انتقادات درباره این طرح غیراصولی، با همکاری اداره راه و شهرسازی استان کرمان و وزارت راه و شهرسازی، قرار شد که تقاطع غیر همسطح کمربندی انار با طرحی استاندارد و مناسب اجرا شود که کلنگ آن نیز ۵ آذر ۱۳۹۳ به زمین زده شد و تصویر زیر به عنوان طرح تقاطع غیرهمسطح رونمایی گردید.

kamar3Model

این طرح دارای «پل‌های روگذر، زیرگذر و چندین لوپ و رمپ» است اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که پیمانکار متاسفانه در حال اجرای همان طرح اولیه است.

پیمانکار حتی در جایی که باید زیرگذر شهربابک – انار احداث گردد، در حال خاک‌ریزی و کوبیدن آن است و این بدین معناست که قرار نیست زیرگذر احداث شود.

مسئولان شهرستان انار از جمله محمد خادمی، فرماندار ده‌ها بار از اجرای این پروژه بازدید کرده؛ بازدیدهایی که عملا فایده‌ای نداشته و پروژه به سمتی می‌رود که با طرحی که آذر ۱۳۹۳ رونمایی گردید، فاصله دارد.

تصاویری از بازدیدهای فرماندار از تقاطع غیرهمسطح

۶۶ kamar kamar2 taghato1 taghato3

برخی از مسئولان اجرای این پروژه به مدیران شهرستان انار گفته‌اند که اجرای بخش‌های مختلف پروژه را در فازهای بعدی تکمیل خواهند کرد؛ وعده‌ای که به نظر می‌رسد با اتمام پل شهربابک-یزد فراموش خواهد شد و پیمانکار، انار را ترک خواهد کرد.

مهمترین دلیل این ادعای ما هم این است که پیمانکار به جای خاک‌برداری برای احداث زیرگذر، دقیقا در همان محل در حال خاک‌ریزی و کوبیدن خاک است.

سخنان مهندس برخورداری درباره تقاطع غیرهمسطح

مهندس برخورداری، ناظر مقیم پروژه تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار تیرماه سال جاری به انارپرس گفته بود: این پروژه دارای چهار پل روگذر، یک پل زیرگذر، چهار رمپ و یک لوپ است.

به گفته مهندس برخورداری، پل زیرگذر تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار دارای دو دهنه است که هر کدام از این دهنه‌ها ۳۳ متری است و در مجموع حدود ۷۰ متر می‌شود. چهار پل زیرگذر این تقاطع نیز دارای دهانه‌های ۱۴ تا ۲۰ متری هستند. پل‌های روگذر در محورهای یزد- رفسنجان، رفسنجان یزد، یزد- شهربابک و شهربابک- یزد اجرا می‌شود و افرادی که از سمت یزد وارد کمربندی می‌شود و می‌خواهند وارد انار شوند از طریق یک لوپ می‌توانند وارد شهر شوند. افرادی هم که از سمت رفسنجان وارد کمربندی می‌شوند و می‌خواهند وارد انار شوند از طریق کنارگذر می‌توانند وارد شهر شوند. همچنین مسیر انار به شهربابک و بالعکس به صورت مستقیم و از طریق یک زیرگذر است و به همین دلیل راه دسترسی به زمین‌های کشاورزی و دانشگاه آزاد و جاده شهربابک از این زیرگذر به خوبی فراهم خواهد شد.

خداداد مقبلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان و محمد خادمی فرماندار انار نیز در این مصاحبه تایید کرده بودند که این طرح در کمربندی انار اجرا خواهد شد.

مسئولان شهرستان انار و استان کرمان بارها از اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح کمربندی انار سخن گفته‌اند و به هیچ وجه قابل تحمل نیست که در عمل شاهد اتفاق دیگری باشیم.

دادستان: عدم وجود زیرگذر در کمربندی انار یکی از دلایل تصادفات است

کمربندی انار به دلیل تردید نزدیک به ۲۴ هزار خودرو در روز (بنا بر اعلام پلیس راه انار) نیاز دارد که تقاطع غیرهمسطح مناسب در آن اجرا شود، حتی مرتضی رعیتی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان انار نیز تیرماه سال جاری در سخنانی، دلایل افزایش تصادفات در شهرستان را «عدم وجود کمربندی مناسب در محور رفسنجان و انار، عدم وجود پل زیرگذر در محور شهربابک و عدم وجود شانه خاکی در مسیر جاده‌های روستایی شهرستان» اعلام کرده بود.

اکنون مردم منتظر هستند تا ببینند آیا وعده فرماندار برای اجرای تقاطع غیرهمسطح عملی می‌شود یا اینکه بازدیدهای مکرر بدون فایده بوده است.

تصاویری از عملیات عمرانی روزهای اخیر در کمربندی انار

IMG-20151120-WA0008 IMG-20151120-WA0009 IMG-20151120-WA0013 IMG-20151120-WA0014 IMG-20151120-WA0017 IMG-20151120-WA0018 IMG-20151120-WA0025

ثبت دیدگاه