گروه : اخبار انار » اسلایدر » اقتصاد » تیتر یک
ساعت : 13:46
شناسه : 57555
تاریخ : 01 آذر 1394
چند شعبه موسسه ثامن‌الحجج پلمب شد؛ بحران در یک قدمی مؤسسه چند شعبه موسسه ثامن‌الحجج پلمب شد؛ بحران در یک قدمی مؤسسه

در دومینوی مؤسسه‌های بدون‌مجوز، نوبت به افتادن مؤسسه ثامن‌الحجج رسید. دیروز فعالیت این مؤسسه بدون‌مجوز، با حکم قضائی در استان البرز متوقف شد. بعد از مؤسسه میزان و ادغام آن با بانک صادرات، این دومین مؤسسه‌ای است که در سال جاری با بحران مواجه می‌شود. به گزارش فارس، حاجی‌رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز […]

در دومینوی مؤسسه‌های بدون‌مجوز، نوبت به افتادن مؤسسه ثامن‌الحجج رسید. دیروز فعالیت این مؤسسه بدون‌مجوز، با حکم قضائی در استان البرز متوقف شد. بعد از مؤسسه میزان و ادغام آن با بانک صادرات، این دومین مؤسسه‌ای است که در سال جاری با بحران مواجه می‌شود.

به گزارش فارس، حاجی‌رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، ضمن تأیید این خبر گفت: فعالیت مؤسسه ثامن‌الحجج به دلیل انجام‌ندادن تعهدات مالی و همچنین کمبود نقدینگی در استان البرز، با حکم قضائی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

به گفته حاجی‌رضا شاکرمی، این تصمیم پس از بررسی حساب‌های مالی این مؤسسه اتخاذ شده و برای اینکه به سپرده‌گذاران آسیب مالی وارد نشود، از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

این مقام ارشد قضائی، تعداد شعب مؤسسه ثامن‌الحجج در استان البرز را چهار شعبه ذکر کرد که براساس آخرین بررسی‌ها، حدود ۲۰۰‌ میلیارد تومان سپرده‌های مالی مردم البرز در اختیار این مؤسسه قرار داشته است. همچنین بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد حدود ۱۰‌هزار نفر از شهروندان البرزی در این مؤسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند. هم‌اکنون تمام اموال غیرمنقول مؤسسه ثامن‌الحجج در استان البرز با حکم قضائی توقیف شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در ادامه افزود: تا این لحظه دستگیری نداشتیم، اما دادگاه در حال بررسی کامل پرونده بوده و اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان انجام خواهد شد.

فقط چهار مؤسسه مجوز دارند
در سایت بانک مرکزی فقط نام چهار مؤسسه دارای مجوز ذکر شده است. مؤسسه اعتباری توسعه، مؤسسه اعتباری کوثر مرکزی، مؤسسه اعتباری عسکریه و مؤسسه اعتباری نور از این جمله‌اند. به جز اینها هر مؤسسه‌ای که ادعای داشتن مجوز فعالیت از بانک مرکزی را داشته باشد، ادعایی غیرواقعی است.

احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات می‌گوید:

اگر مردم بخواهند واقع‌بین باشند و از گذشته درس بگیرند، به‌زودی همه مؤسسات فاقد مجوز دچار بحران خواهند شد. در این شرایط دولت نمی‌تواند جور کسی را بکشد. این مؤسسات مجرم هستند و دولت نباید و نمی‌تواند برای دفاع از مجرمان وارد عرصه شود. بارها و بارها گفته شده که این مؤسسات مجاز نیستند و مردم نباید به آنها اعتماد کنند. مردمی که با طمع و امید به چند درصد سود بیشتر، پولشان را به این مؤسسات می‌سپارند، باید روی سوخت‌شدن پولشان هم حساب کنند. افرادی که مشتری این مؤسسات می‌شوند آزادند پس از ورشکست‌شدن مؤسسه، تحصن کنند اما کسی جز خودشان مسئول کارشان نیست و شخص ثالثی نمی‌تواند جور اشتباه آنها را بکشد.

این مؤسسات با سوءاستفاده از نام ائمه و معصومان از پول مردم در مسیر اهداف خود استفاده می‌کنند و از آنجا که از قدرت سیاسی هم برخوردارند، دولت نمی‌تواند به‌تنهایی کاری در مقابل آنها انجام دهد.

باید همه این مؤسسات را بست تا آثار سوء تمام شود. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از وضعیت بانکی و پولی ایران گفته است در ایران پنج‌ هزار صندوق قرض‌الحسنه و مؤسسه مالی غیرمجاز فعالیت می‌کنند که همگی برای اقتصاد سم هستند و توصیه کرده برای اینکه مردم دچار مشکل نشوند همه آنها بسته شوند. تنها راه بستن این مؤسسات این است که بانک مرکزی وارد عمل شود و بر بانک‌ها تکلیف کند که هیچ‌کدام حق ندارند برای مؤسسات غیرمجاز حساب بانکی باز کنند. این مؤسسات پول خود را در گاوصندوق نگه نمی‌دارند بلکه آن را در حساب‌های بانکی سپرده می‌کنند. باید حساب‌های بانکی این مؤسسات بسته شود تا نتوانند پول از مردم بگیرند. این راه کاملا در حوزه اختیار بانک مرکزی است اما کسانی که پشت این صندوق‌ها و مؤسسات هستند آن‌قدر نفوذ دارند که حتی شبکه بانکی را نیز مجبور به ارائه سرویس ‌کنند؛ از این رو بانک مرکزی به‌راحتی نمی‌تواند کاری انجام دهد بلکه محتاج همراهی همگانی است.