• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

خشم طبیعت؛ ایجاد فروچاله‌های هولناک در استان فارس به دلیل برداشت بی‌رویه آب

  • 04 آذر 1394 - 18:27
خشم طبیعت؛ ایجاد فروچاله‌های هولناک در استان فارس به دلیل برداشت بی‌رویه آب

مدتی است که در یکی از روستاهای شهرستان استهبان استان فارس، فروچاله‌ای به قطر ۱۰۰ متر ایجاد شده و از داخل آن صداهای مهیبی به گوش می‌رسد. برداشت‌های بی‌رویه آب باعث شده که طبعیت به تدریج خشم خود را نشان ‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد مهدی شرفی، فرماندار استهبان با اشاره به مسدود شدن راه ارتباطی و خودرویی روستای”چاه دراز” بر اثر شکاف های بزرگ جاده‌ای از یک سو و شنیده شدن صدای مهیبی در درون این فروچاله به فاصله زمانی هر ۱۰ دقیقه یکبار طی روزهای اخیر موجب هراس ساکنان این روستا شده است.

۸۱۸۵۲۸۵۲-۷۰۳۲۷۵۳۱۸۱۸۵۲۸۵۲-۷۰۳۲۷۵۳۰
محمد مهدی شرفی افزود: افزایش قطر فروچاله و از سویی مسأله قرار داشتن منطقه “ایج”که این روستا در آن واقع شده روی گسل فعال که اخیراً از سوی کارشناسان و استادان بخش زمین شناسی دانشگاه شیراز مطرح شده ضرورت جابه جایی ساکنان این روستا را در صورت دامنه دار شدن این پدیده در دیگر روستاهای همجوار محتمل می سازد.

وی با اشاره به اینکه این روستا در چهار کیلومتری منطقه’ایج’ قرار دارد، بیان کرد: قسمتی از جاده این روستا شکاف برداشته لذا به همین علت خودروها از تردد در این مسیر واهمه دارند و فرزندان روستاییان برای سوارشدن به سرویس مدرسه ناچارند که روزانه یک هزار و ۵۰۰ متر پیاده روی کنند.

برداشت بی‌رویه آب و گسل فعال علل فروچاله هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: بررسی ها نشان می دهد که علت اصلی ایجاد فروچاله در استان، افت سطح آبهای زیرزمینی در اثر خشکسالی های متوالی و برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی بوده است.

حسن فیاض پور، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:علاوه بر کاهش سطح آبهای زیرزمینی، عوامل دیگری از جمله گسل های فعال، روان آبهای اسیدی، تغییر کاربری زمین نیز باعث تشدید این پدیده شده است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور نیز در این خصوص گفت: بررسی های اولیه کارشناسی حکایت از این دارد که فرونشست زمین بر اثر شکنندگی لایه های زمین و گسل فعال در حوالی روستای ‘چاه دراز’در استهبان موجب ایجاد فروچاله در این نقطه شده است.
طهمورث یوسفی افزود: ظواهر امر نشانگر آن است که این فروچاله براثر برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی به وجود آمده است. علاوه بر خالی شدن سفره های آب زیرزمینی علت دیگر این شکاف ها و فروچاله ها، قرار داشتن این منطقه روی گسل فعال است که حرکت آنها بر سرعت این خرد شدگی می افزاید.

راهکار اولیه برای جلوگیری از پیشرفت فروچاله ها
یوسفی، تنها راهکار اولیه جلوگیری از ادامه این وضعیت را که از لایه آبرفتی با ضخامت کمتری برخوردار است، ممنوع شدن برداشت آب از دشت های ‘ایج’ و ‘شش ده قربلاغ’ مشرف به این منطقه دانست چرا که در پهنه این دشت ها نیز ترک خوردگی و شکاف هایی هم دیده شده است.

  چرایی و چگونگی ایجاد فروچاله
یک استاد دانشگاه شیراز و پژوهشگر زمین شناسی نیز با اشاره به بافت خاک و زمین در محل ایجاد فروچاله در استهبان، گفت: پایین آمدن سطح آب در سفره های آب زیرزمینی علت ایجاد این فروچاله است.

عزت الله رئیسی اردکانی اظهار داشت :پیشگیری اساسی از فروچاله ها منوط به این است که سطح سفره های آب را به شرایط اولیه برگردانیم که در شرایط فعلی ممکن نیست.

 

ثبت دیدگاه