• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

۱۰ نفر در شهرستان انار به ایدز مبتلا هستند

  • 10 آذر 1394 - 14:40
۱۰ نفر در شهرستان انار به ایدز مبتلا هستند

حدود ۱۰ نفر در شهرستان انار به ایدز (HIV مثبت) و هپاتیت بی (HVS) مبتلا هستند. آمار مبتلایان به ایدز در شهرستان رفسنجان نیز حدود ۱۰۰ تن است.

آمار مبتلایان به ایدز در ایران حدود ۱۳۰ هزار نفر برآورده می‌شود. از این تعداد فقط ۳۰ هزار نفر شناسایی شده‌اند و مابقی از بیماری خود اطلاع ندارند.

اکثر مبتلایان به ایدز در شهرستان انار از راه «اعتیاد و تزریق» به این بیماری دچار شده‌اند.

درمان ایدز رایگان است و در حال حاضر درمان این بیماران در انار انجام نمی‌شود. با این وجود، قرار است با راه‌اندازی بخش‌های لازم در شهرستان انار و استقرار متخصصان مورد نیاز، روند درمانی این بیماری از چند سال دیگر در انار آغاز شود.

روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) هر سال اطلاق می‌گردد و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

تزریق مواد مخدر و تماس‌های جنسی محافظت ‌نشده از دلایل اصلی ایدز در کشور است. تا حدود پنج سال قبل، تزریق مواد مخدر بیشترین آمار ابتلا به ایدز را شامل می‌شد اما از پنج سال به این طرف، تماس‌های جنسی محافظت نشده، بیشترین آمار ابتلا به ایدز را تشکیل می‌دهد.

اچ.آی.وی به ویروس نقص ایمنی انسانی گفته می‌شود که سبب نقص دستگاه ایمنی و دفاعی بدن شده و در مدت طولانی در صورت عدم درمان سبب ایجاد علائم و بیماری‌های مختلف در فرد حامل ویروس می‌شود که به این مرحله، مرحله پیشرفته بالینی یا ایدز گفته می‌شود.

هر کس که به اچ.آی.وی مبتلا شود و تست وی مثبت باشد دارای ویروس بوده و به طور متوسط طی مدت زمان ۱۰ سال طول می‌کشد تا بیمار به مرحله پیشرفته بالینی یا همان ایدز برسد، اما در تمام این مدت، فرد حامل ویروس بوده و این ویروس قابل انتقال به دیگران است.

راه‌های انتقال اچ. آی. وی و ایدز

اچ.آی.وی در بیشتر مایعات بدن دیده می‌شود، اما سه مایع «خون، ترشحات جنسی و شیر مادر» منتقل‌کنندگان اصلی این ویروس هستند، در هنگامی که خون به عنوان عامل منتقل‌کننده باشد به هر شکلی که وارد بدن فرد دیگر شود چه از طریق استفاده مشترک از وسایل تزریق موادمخدر مانند سرنگ و ظرف تزریق و چه از طریق استفاده مشترک از وسایل آلوده به خون نظیر سر سوزن جهت خالکوبی و تاتو ابرو، تیغ اصلاح، وسایل حجامت غیر بهداشتی و … می‌تواند ویروس منتقل شود.

شایع‌ترین راه انتقال اچ.آی.وی در دنیا تماس جنسی است به ‌گونه‌ای که حتی یک بار تماس جنسی محافظت نشده می‌تواند ویروس را انتقال دهد.

بر خلاف برخی از تفکرات، اچ.آی.وی ایدز از طریق استفاده مشترک از رختخواب، غذا یا ظروف غذا‌خوری فرد مبتلا، استخر، نیش حشرات، عطسه و سرفه کردن، اشک چشم، بزاق دهان، تعرق و تماس‌های روزمره با افراد مبتلا مانند دست دادن هرگز منتقل نمی‌شود.

راه‌های پیشگیری

با توجه به آنکه اچ.آی.وی بر خلاف برخی ویروس‌های بیماری‌زای دیگر مانند سرماخوردگی یا اسهال راه انتقال محدودتری دارد از این‌رو پیشگیری از آن در بیشتر مواقع با رعایت برخی اصول که به آن «اصول ۴ پ» نیز گفته می‌شود، آسان است که در این اصول بر پرهیز از هرگونه رفتارهای جنسی محافظت نشده، عدم مصرف مواد مخدر و ترک رفتارهای پرخطر تاکید می‌شود.

ثبت دیدگاه