• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

آب منطقه‌ای کرمان: برداشت آب در انار و رفسنجان باید ۴۴ درصد کاهش پیدا کند

  • 13 دی 1394 - 16:41
آب منطقه‌ای کرمان: برداشت آب در انار و رفسنجان باید ۴۴ درصد کاهش پیدا کند

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: در دشت رفسنجان و انار باید میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی ۴۴ درصد کاهش یابد و این امر باید با خاموشی موتور‌پمپ‌ها انجام شود.

بختیاری در جلسه شورای آب استان که استانداری کرمان برگزار شد، اظهار داشت: بارندگی‌ها در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی هیچ اثری ندارد، زیرا سطح سفره‌های زیرزمینی به شدت کاهش‌یافته و باید همواره به موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب توجه داشته‌باشیم.

بختیاری تصریح کرد: در سال جاری با خاموشی چاه های، تا این لحظه صرفه جویی ۱۶۱ میلیون مترمکعب صورت گرفته و سال گذشته ۲۵۱ میلیون مترمکعب بود و پیش بینی می شود سال جاری نیز میزان صرفه جویی بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب باشد.

بختیاری در ادامه تصریح کرد: خاموشی چاه ها عمدتا در شمال استان وضعیت بهتری دارد و درخواست داریم با همکاری جهاد کشاورزی در جاهایی که امکان دارد، این روند ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح همیاران آب، ۲ هزار و ۶۷۶ کنتور هوشمند نصب شده و قبل از طرح ۲۷۰ کنتور بوده است و پیش بینی شده با این روند زودتر از برنامه پنج ساله بتوانیم کنتورها را نصب کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: ۱۲ هزار چاه دیزلی در استان داریم که یکی از نگرانی ما در این زمینه است و باید برقدار کردن چاه ها سریع تر پیش برود.

وی افزود: از ابتدای طرح همیاران آب ۱۰۴۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و پیش بینی می شود جهش خوبی در سه ماه آینده داشته باشیم و تا پایان سال ۳۰۰ مورد دیگر مسدود شود.

بختیاری با بیان اینکه کنترل بهره برداری ۳۰ حلقه چاه نیز انجام و ۲۶۱ دستگاه غیرمجاز توقیف شده است، بیان کرد: عمده برداشت آب در جنوب استان صورت می گیرد و خاموشی چاه ها در این منطقه کار سختی است اما باید با همکاری بیشتر، در نیمه نخست سال آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم.

ثبت دیدگاه