• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

رایزنی روحانی با رهبری برای تایید صلاحیت کاندیداهای تاییدنشده

  • 29 دی 1394 - 16:42
رایزنی روحانی با رهبری برای تایید صلاحیت کاندیداهای تاییدنشده

هیات‌های نظارت در استان‌ها که منصوب شورای نگهبان هستند، هزار نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس را که عمدتا از اصلاح‌طلبان بودند؛ رد صلاحیت کردند. اکنون یکی از مقامات دولتی خبر داده که حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای تایید صلاحیت این نامزدها به رایزنی خواهد پرداخت.

به گفته فعالان سیاسی از میان سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب در سراسر کشور، تنها صلاحیت ۳۰ نفر تایید شده است.

حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه اعتماد از تهیه فهرستی از رد صلاحیت شده‌ها توسط حسن روحانی برای رایزنی با مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با خوش‌بینی تمام امیدواریم شورای نگهبان اقدام هیات‌های نظارت را بازبینی کند و وضعیت کاندیداهای انتخابات این‌گونه باقی نماند.

وی افزود: قطعا فقهای شورای نگهبان به این مساله رسیدگی خواهند کرد چرا که اتفاق فوق با تدبیر مقام معظم رهبری برای زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات در تضاد است.

اشرفی اصفهانی در ادامه گفت: آقای روحانی بسیار محکم برای حل و فصل ماجرای رد صلاحیت‌ها ایستاده و تا آنجایی که اطلاع دارم فهرستی از برخی اسامی را خدمت مقام معظم رهبری برده‌اند تا حکم حکومتی بگیرند و این مساله را حل کنند، از همین رو نباید خیلی نگران بود.

وی در توضیح چگونگی فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت اظهار کرد: بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت چند مرحله دارد. افرادی را که هیات نظارت استان‌ها رد صلاحیت کرده به هیات نظارت مرکزی برای بررسی خواهند رفت، از آنجا به شورای نگهبان می‌رود و قطعا وضعیت ردصلاحیت‌ها این‌گونه باقی نخواهد ماند. وی افزود: به هر حال در هر دوره‌ای اصلاح‌طلبان با مساله ردصلاحیت‌ها مواجه بودند و نهایتا در آخر خط که حقوقدانان و فق‌ها هستند مسائل را حل می‌کنند.

اشرفی اصفهانی اعلام کرد: ٩٠ درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب را به اتهام عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت کرده‌اند.

اشرفی اصفهانی با تاکید بر اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم تقریبا نیمی از کشور اصلاح‌طلب هستند، اظهار کرد: متاسفانه ٩٩درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده‌اند و در میان این ٣٠ نفری هم که صلاحیتشان تایید شده چهره‌های شاخص بسیار کم است.

وی افزود: علت ردصلاحیت من را عدم پایبندی به اسلام مطرح می‌کنند. در حالی که حداقل ۵٠ سال بنده امام جماعت بوده‌ام و این عمامه را آیت‌الله بروجردی در سال ٣٨ بر سر من گذاشته است.

شکوری: صندوق‌های رای را خلوت نکنید
ابوالفضل شکوری، رییس ستاد آذری‌های اصلاح‌طلب با اشاره به مساله ردصلاحیت‌ها اظهار کرد: ما از شورای نگهبان و دولت روحانی به عنوان دو مرجع حافظ قانون خواستار هستیم که ورود کرده و ردصلاحیت‌ها را بازبینی کنند.

وی با تاکید بر این گفته رهبری انقلاب که گفته‌اند کسانی که به ما اعتقاد ندارند اما به تمامیت ارضی و ایران معتقد هستند پای صندوق‌های رای بیایند، گفت: هیات‌های نظارت باید این فرمایش رهبری را در نظر می‌گرفتند، رهبری فرمان فراگیرداده بودند. وی افزود: اگر شرایط به همین شکل پیش رود ممکن است پای صندوق‌های رای خلوت شود.

ثبت دیدگاه