• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آیا در احداث ایستگاه راه‌آهن به نفع بهرمان اعمال نفوذ می‌شود؟ / احداث ایستگاه راه‌آهن بین جوادیه و انار یا در بهرمان نوق؟

  • 06 بهمن 1394 - 7:12
آیا در احداث ایستگاه راه‌آهن به نفع بهرمان اعمال نفوذ می‌شود؟ / احداث ایستگاه راه‌آهن بین جوادیه و انار یا در بهرمان نوق؟

چند ماه قبل برخی مسئولان شهرستان انار از تلاش برای احداث ایستگاه راه‌آهن در ۲۰ کیلومتری انار (بین جوادیه نوق و انار) خبر داده بودند اما سایت خبری جوادیه فلاح گزارش داده که مسئولان شهر بهرمان نوق با این طرح مخالفند و خواستار احداث ایستگاه در نزدیکی این شهر هستند.

به دلایل کاملا روشن، احداث ایستگاه راه‌آهن بین «انار و جوادیه فلاح» منطقی‌تر از احداث ایستگاه راه‌آهن در نزدیکی بهرمان است:

۱- زیرساخت‌های احداث ایستگاه مانند ریل راه‌آهن در نزدیکی جوادیه فلاح فراهم است. در حالی که در نزدیکی بهرمان مسیر ریلی وجود ندارد و برای احداث ایستگاه، نیاز به هزینه مجدد و کلان برای ایجاد مسیر ریلی است.

۲- احداث ایستگاه بین جوادیه و انار، هیچ تغییری در مسافت بین بندرعباس و بافق ایجاد نمی‌کند اما احداث ایستگاه در نزدیکی بهرمان باعث طولانی‌تر شدن این مسیر خواهد شد.

۳- احداث ایستگاه بین جوادیه و انار به یک مرکز شهرستان نزدیک‌تر است تا احداث در نزدیکی شهر بهرمان. احداث این ایستگاه در نزدیکی جوادیه باعث خواهد شد تا اهالی شهرستان انار نیز از آن استفاده کنند اما احداث ایستگاه در نزدیکی بهرمان و فاصله طولانی بین انار و بهرمان باعث می‌شود که مردم انار برای استفاده از حمل و نقل ریلی، ایستگاه یزد را به ایستگاه بهرمان ترجیح دهند.

۴- امید است که مسئولان مربوطه راضی نشوند طرحی اجرا گردد که نتیجه آن شکست باشد و عملا بیت المال هدر رود. همه باید منصفانه به این موضوع نگاه کنیم و بپذیریم که احداث ایستگاه بین جوادیه و انار از هر نظر نسبت به احداث ایستگاه در نزدیکی بهرمان، دارای اولویت است و صرفه اقتصادی دارد.

۵- از همین الان باید نگران بود که افرادی تلاش نکنند تا با اعمال نفوذ گسترده، محل احداث ایستگاه بین جوادیه و انار را به بهرمان تغییر دهند. هر چند به دلایلی ممکن است برخی افراد علاقه داشته باشند تا با اعمال نفوذ خود، محل احداث ایستگاه را تغییر دهند اما باید بدانند این اقدام هم هزینه سنگین روی دوش دولت می‌گذارد و هم بر خلاف عقل و منطق و توجیه اقتصادی است. امید است که مسئولان نهادهای نظارتی با دقت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار دهند تا خدای ناکرده با اعمال نفوذ، یک طرح اصولی جای خود را به یک طرح غیراصولی و سرمایه‌سوز ندهد.

ثبت دیدگاه