• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سالانه ۱۲۵میلیون مترمکعب آب کشاورزی از سفره‌های زیرزمینی انار برداشت می‌شود

  • 31 فروردین 1395 - 13:12
سالانه ۱۲۵میلیون مترمکعب آب کشاورزی از سفره‌های زیرزمینی انار برداشت می‌شود

علی کاردوست، رئیس اداره مدیریت منابع آب شهرستان انار گفت: سالانه بیش از ۱۲۵میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان برداشت می‌شود و بهره برداران باید به صرفه جویی در استفاده از منابع آب توجه لازم را داشته باشند.

رئیس اداره مدیریت منابع آب شهرستان انار افزود: ۲۴۰حلقه چاه آب کشاورزی در انار وجود دارد که سال گذشته یک ماه خاموش بودند.

به گفته وی، ۹ میلیون متر مکعب آب با خاموشی موتور پمپ‌های کشاورزی در شهرستان انار صرفه جویی شد.

همچنین مهدی مسعودی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار گفت: کشاورزان با مدیریت آبیاری در باغ خود می‌توانند به صرفه جویی در آب کمک بزرگی کنند که می‌توان به کوچک کردن طول و عرض کَرت‌ها و پوشش دادن جوی‌های خاکی با لوله اشاره کرد و اگر جوی‌های خاکی را به لوله مجهز کنند در طول فرایند آبیاری، آب به خاک نفوذ نمی‌کند و علف‌های هرز نیز تولید نمی‌شود.

وی بیان کرد: در این روش از هدر رفت آب در انتقال از محل چاه کشاورزی تا زمین در جوی‌های خاکی جلوگیری می‌شود و در این صورت ۲۰ درصد آب هدر نمی‌رود بلکه صرفه جویی نیز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار یکی دیگر از راه‌های صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را اجرای طرح‌های آبیاری زیر سطحی برشمرد و گفت: در این روش لوله‌ها کنار ریشه و زیر زمین قرار می‌گیرند و ۳۰ درصد آب صرفه جویی می‌شود.

وی همچنین رعایت فاصله استاندارد بین هر دو درخت را دو متر عنوان و اظهار کرد: اگر فاصله بین درختان پسته بیشتر از این باشد آب بیشتری باید به زمین برسد در این حال آب بیشتر به زمین نفوذ کرده و هدر می‌رود.

شهرستان انار دارای بیش از ۲۵ هزار هکتار باغ پسته و در ۲۱۰ کیلومتری شمال کرمان است.

ثبت دیدگاه