عید قربان یا روز بگومگو بر سر حیوان قربانی؟

عید قربان یا روز بگومگو بر سر حیوان قربانی؟

گرفتاری‌های ما مردم انار در روز عید قربان کم نیست، عید است همه باید خوشحال باشند اما این روز عید در بعضی از خانواده‌ها به درگیری و قهر منجر می‌شود، خواهرها و برادرها به خاطر قربانی برای میت بگو مگو می‌کنند و صبح روز عید همه خندانند اما به غروب نرسیده خیلی ها با حالت  قهر خانه مرحوم یا مرحومه را ترک می کنند، مگر عید نیست؟؟

برخی پایبندی‌ها به خرافات باعث دامن زدن به این امر می شود مثلا:

1. قربانی سال اول میت حتما باید پیش از آفتاب باشد

2.قربانی باید حتما در خانه میت باشد(من متعجبم آنهایی که در آپارتمان زندگی می کنند چطور گوساله را به طبقه مثلا هفتم ببرند و ذبح کنند؟ با آسانسور؟؟)

3. باید به چاقو دعا خوانده شود.

4. قربانی باید گوساله و شتر باشد، زشته جلوی مردم گوسفند بکشیم ( محل نزاع خواهر و برادرها همین جاست)

5. گوسفند نباید معیوب باشد یا شاخش شکسته باشد (درحالیکه این شرایط مربوط به قربانی حج ومکه است)

6.خون قربانی به در خانه پاشیده شود.

7. در دهان گوسفند یا گوساله نبات یا نقل بگذارند.

8. قربانی را ببوسند یا به اصطلاح خودمان ماچ کنند تا زمانی که روح گوسفند یا گوساله به میت می‌رسد او هم میت را ببوسد( استغفرا… از جهالت های مدرن امروزی)

و . . .

به راستی بهتر نیست به جای اینکه برسر جنس و نوع قربانی با هم دعوا کنیم وسالها قهر باشیم یک گوسفند قربانی کینم و با هم دوست باشیم ؟؟ بهتر نیست به جای گوساله و شتر نسیه، یک گوسفند قربانی کنیم و پولش را نقد بدهیم؟؟ راست مسلمانی نقد است یا نسیه ؟ قربانی در عید قربان به چه معناست ؟ وسیله تقرب به خدا ست یا بهانه قهر برادرها و خواهرها و خویش و قوم یا به قولی قهر عروس و داماد یا گلایه داماد و مادر زن ؟؟؟ خدابه ما عقل داده که فکر کنیم ، یک ساعت  تفکر از هفتاد سال عبادت برتر است …

ارادتمند همه

دبیر بازنشسته اناری

1,904 بازدید

موافق(0)مخالف(0)

مطالب پیشنهادی :

18 نظر on “عید قربان یا روز بگومگو بر سر حیوان قربانی؟”

  • بانو wrote on 15 اکتبر, 2013, 0:32

    حق با نويسنده محترمه.
    حالا با تمام اين تفاسير، من بعضا در همسايگي مشاهده كردم كه حتي سر گوشت قربوني هم دعوا ميكنن.
    به جاي اينكه به چند تا ادم بدبخت برسه،نيمي از گوسفند فقط توسط اعضاي خانواده مصرف ميشه.

    موافق(0)مخالف(1)
  • محمد رمضانی wrote on 15 اکتبر, 2013, 5:32

    بسیار عالی نوشته بعضی از مردم با گفتن اینکه ما برای مثلا پدر خدابیامرزمان گوساله کشتیم کلاس میگذارند!! بعد از عید قربان هم تازه بعضی چکها که بابت قربانی داده اند پاس نمیشود . البته همه مردم بد حساب نیستند . ادم هم هست که نقدی خریده و قربانی کرده این درسته ولی در مجموع بسیاری عادت های بد و خرافات در روز عید قربان برای قربانی کردن هست بعضیا تازه میگن قربانی باید 3 روز قبل از عید در خانه میت باشد !!!!!!!!!!!!! یعنی 3 روز صدای گاو و گوساله و بع بع بره و گوسفند و لعن و نفرین همسایه ها و در نهایت آمرزش روح مرحمت شان !!!!!

    موافق(0)مخالف(0)
  • چنگیز wrote on 15 اکتبر, 2013, 7:14

    مطلب خوبی نوشتی انارپرس تشکر . اگر بدانید یکی از اقوام ما سر این مطلب که قربان امسال گوساله یا گوسفند چقدر بحث و بگو مگو کردند.جالب است قربانی میکنیم تا روح میت ثواب ببره انوقت دعوا میکنیم که گوساله یا بره انوقت روح میت با این دعواها شاد میشه ؟

    موافق(0)مخالف(0)
  • عباس wrote on 15 اکتبر, 2013, 9:36

    تازه مراسم سورمه کشی - حنا کردن گوسفند - شب قبل تو خونه خدابیامرز باشه تا صبح - قبل از طلوع افتاب مرحوم منتظر قربانی و کنارش وایساده و ... -

    موافق(0)مخالف(0)
  • باران wrote on 15 اکتبر, 2013, 9:55

    وای از این خرامات که دست و پا گیر ما مردم شهرهای کوچک شده .  کار را به جایی می رسانیم که اگر انجام نشود ، فکر می کنیم که از مسلمانی به دور است  . تا حالا فکر کردیم که چرا این مسائل در شهر های بزرگتر نیست . وقتی خوب فکر کنیم باز هم به این می رسیم که اینها از بی توجهی مسئولان کشوری به این مناطق است  که ما و شهرمان را به حال خود رها کرده اند . انگار نه انگار که وقتی همه چیز پیشرفت می کند ، ما هم باید با پیشرفت ها همگام باشیم . اما متاسفانه ما باید مثل انسانهای اولیه با فکر و مغز خود به دنبال رفع مشکلات باشیم   همه سرمایه های مملکت در مناطق بزرگ و شمالی کشور خرج شود و  مناطق حاشیه ای و جنوبی  کشور همیشه باید در فقر و خرافات و کمبود امکانات باشند . این عدالت است ؟
    اگر گوشت قربانی را به آدم های نداری داده می شد که آرزوی آن را دارند ، ثواب بیشتری به مرده ها می رسید . اما چه کنیم که از آنجایی که عقل ها به چشم است  ، همه چیز تظاهر است و خودنمایی ،و کمتر کسی است که به فکر ثواب برای مرده اش باشد . درست مثل ساخت مساجد . که اگر به جای آن به بدبخت بیچاره ها توجه می کردند هم ثوابش بیشتر بود و هم اینکه ندار ها ، چشم و دل سیر می شدند و دزدی و کارهای خلاف کمتر می شد . 

    موافق(0)مخالف(0)
  • دلگرفته wrote on 15 اکتبر, 2013, 9:56

    بهتر است امام جمعه انار بعضی فرهنگ ها و اشتباهات رایج را در میان اناری ها بردارد همانطور که آقای گلوردی بسیاری از این رسوم غلط را از قبیل سه روز پرسه دادن و خرج و نهار و شام دادن و مراسمات عروسی را برداشت اما متاسفانه دوباره رو به رشد است از شما مسئول انار پرس خواهشمندم با روحانیون از قبیل امام جمعه این رسوم غلط را در میان بگذارید تا آنها فرهنگ سازی کنند مثلا این دعوت برای غذا جهت کربلا و مکه و این خرج دادن ها و دعوت کردن ها را.چون خیلی ها دلشان می خواهد کربلا و مکه بروند شاید اگر این رسوم نبود آنها میرفتند چون خرج بعد از کربلا و مکه خیلی بیشتر است. در شهر های دیگر مثل انار نیست طرف خیلی راحت به کربلا و مکه میرود ولی این تشریفات را ندارد که برای 500 نفر غذا بدهد کارت دعوت بفرستد و تا هفت پشتش را دعوت کند اگر چند نفر این کار را بکنند این رسم جا می افتد و خیلی ها آرزوی زیارت از دلششان برداشته میشود.

    موافق(0)مخالف(0)
  • اشنا wrote on 15 اکتبر, 2013, 11:21

    ما هم قراره گوساله بکشیم ولی این مطالب فوق رو دیه انجام نمیدیم
    وتو تمام محله هم پخش میکنیم فک نکنم مشکلی داشته باشه
    به منزل پدری سرذبیر هم میدیم
    خدا رحمتش کنه مرد بسیار خوب وزحمتکشی بود

    موافق(0)مخالف(0)
  • باران wrote on 15 اکتبر, 2013, 12:14

    نظر دلگرفته کاملا درسته . این  شام دادن ها ، باید از بین بره . چون هزینه های الکی هستند و همه توان پرداختش رو ندارند . 

    موافق(0)مخالف(0)
  • مندلی wrote on 15 اکتبر, 2013, 14:04

    عید سعید قربان برطرفداران انار پرس مبارک باد

    موافق(0)مخالف(0)
  • اشنا wrote on 15 اکتبر, 2013, 14:16

    سردبیر شنیدم دوباره تو کمربندی یه کامیون وازگون شده
    صبح بوده اول کمربندی از سمت مسجد امام سجاد

    موافق(0)مخالف(0)
  • دل شکسته wrote on 15 اکتبر, 2013, 17:03

    دردورانحضرت امام (ره)واقا ی منتظری یادم نیست بفرمایش کدامشون بود که پول قربانی به کمیته امداد وجبههداده میشد ای کاش اکنون میشد اضافه این پول به گرسنگان مسلمان دنیا داده میشد حداقل در همدینمون گرسنه کمتر بود
    -

    موافق(0)مخالف(0)
  • مدیر wrote on 15 اکتبر, 2013, 22:33

    ای روزگار من که پول ندارم قربونی کنم چیکار کنم؟کککک

    موافق(0)مخالف(0)
  • داریوش wrote on 16 اکتبر, 2013, 15:27

    ما مطیع امر سردبیر محترم هستیم
    چون ایشون از حق همشهریانش دفاع میکنه نه مسئولین .....

    موافق(0)مخالف(0)
  • یک همشهری wrote on 16 اکتبر, 2013, 21:29

    عید بر تمامی اناری ها مبارک باد

    موافق(0)مخالف(0)
  • فیگو wrote on 19 اکتبر, 2013, 16:10

    عید وقربونی عید مبارک همه باشد اما از خرافات جدا پرهیز کنید وراه درست ومستقیم را بپیماییم.. تشکر

    موافق(0)مخالف(0)
  • کنجکاو wrote on 21 اکتبر, 2013, 19:24

    سر تشنگی حیوان قهر نمیکنند؟

    موافق(0)مخالف(0)
  • پیسک پچل wrote on 22 اکتبر, 2013, 20:43

    بزنین حیوانارو بشلونین

    موافق(0)مخالف(0)
  • پیروزی wrote on 25 اکتبر, 2013, 8:12

    موندم زمانی که حضرت ابراهیم(ع) میخواستندگوسفند قربانی کنند نبات از کجا اوردند گذاشتند توی دهان گوسفند...واقعا که بعضی از خرافه ها مث جک ولطیفه میمونه...

    موافق(0)مخالف(0)

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .