• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

گزینه دوم مقابله با بحران آب در شهرستان‌های انار و رفسنجان: افزایش عرضه و حجم آب ارایه شده به متقاضیان

  • 10 خرداد 1395 - 19:14
گزینه دوم مقابله با بحران آب در شهرستان‌های انار و رفسنجان: افزایش عرضه و حجم آب ارایه شده به متقاضیان

چنانکه در مقاله قبل بیان شد، حجم تقاضای آب کنونی با حجم آب در دسترس و قابل عرضه به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.به عبارت دیگر، حجم آب مورد تقاضا برای آبیاری باغات پسته در مقایسه با آب موجود و قابل عرضه در منطقه به حدی زیاد است که حتی با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی های دنیا نیز نمی توان شکاف بین عرضه و تقاضا را از بین برد.

به عبارت دیگر، یا بایستی بدون ضربه زدن به اقتصاد و معیشت مردم، به نوعی تقاضای آب در بخش کشاورزی منطقه را کاهش داد، و یا اینکه افزایش عرضه آب را در کنار افزایش بهره وری آب مد نظر قرار داد. موانع و مشکلات افزایش عرضه آب در شهرستان های انار و رفسنجان موارد زیر می باشند:

  • *یکی از روش های افزایش عرضه آب، استفاده مجدد از این نهاده می باشد. در این خصوص می توان به استفاده از آب های فاضلاب شهری و صنعتی اشاره کرد. هر چند که این روش می تواند به عنوان یک گزینه مطرح باشد ولی گزینه کار سازی نیست زیرا کل آب مصرف شده در بخش شرب و صنعت تنها ۵ درصد آب مصرفی است. این در حالی است که ۹۵ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی می باشد. با فرض اینکه تمام آب مصرفی بخش شرب و صنعت به فاضلاب تبدیل شود، باز هم تنها ۵ درصد مشکل را حل خواهد کرد. این در حالی است که هزینه های اقتصادی و زیست محیطی تصفیه و انتقال آب فاضلاب را نیز بایستی مد نظر قرار داد.

  • *دومین روش افزایش عرضه آب، استفاده از آب های نا متعارف در منطقه می باشد. مهمترین موضوع در این خصوص، استفاده از آب شیرین کن ها در منطقه و استفاده از آب های شور و بی کیفیت می باشد. این گزینه به ویژه در شهرستان انار و قسمت هایی از منطقه نوق در شهرستان رفسنجان قابل استفاده می باشد. گزینه استفاده از آب شیرین کن ها در شرایط خاص اقتصادی می باشد. بایستی امکان ایجاد این شرایط فراهم شود. همچنین در خصوص آب شیرین کن ها بایستی مسایل زیست محیطی نیز مورد توجه قرار گیرد. در اینجا نیز بایستی به این نکته توجه نمود که مردم در کنار داشتن محیط زیست عاری از آلودگی، شکم سیر نیز می خواهند. شکم گرسنه توانایی لذت بردن از محیط زیست سالم را ندارد. چنانچه تماشای غروب خورشید در کنار ساحل دریا، تنها در صورتی دل انگیز است که جیب انسان پر پول و شکم وی سیر باشد. وگر نه انسان گرسنه و بدهکار هیچ لذتی از آثار زیست محیطی و طبیعی نخواهد برد. دولتی که ملت فقیر، گرسنه و قانون گریز تحول جامعه داده باشد، نبایستی توقع داشته باشد که محیط زیست سالمی داشته باشد.

  • *گزینه سوم برای افزایش عرضه آب در مناطق پسته کاری، انتقال بین حوضه ای آب می باشد. گزینه ای که سال ها مطرح بوده و هر از چندی به تعداد آن اضافه می شود. انتقال آب از چهار گوشه کشور به انار و رفسنجان مطرح است اما واقعا چقدر این موضوع عملی می باشد، جای سئوال دارد. گزینه انتقال بین حوضه ای آب، به ویژه برای کشاورزی از لحاظ اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی مورد تردید می باشد. این گزینه غیر واقعی ترین گزینه برای حل بحران آب منطقه می باشد. با این وجود، مطرح ترین و پر خبر ترین و پر طرفدار ترین طرح در این خصوص است. این طرح مخالفان و موافقان بسیاری دارد. نویسنده این مقاله هیچ شانسی را برای استفاده از انتقال آب بین حوضه ای جهت حل بحران آب کشاورزی در شهرستان های انار و رفسنجان قایل نمی باشد.

  • *گزینه های دیگری نیز جهت افزایش عرضه آب در منطقه مطرح می باشند. گزینه هایی چون باروری ابرها و استفاده از رطوبت هوا جهت تولید آب را می توان در این خصوص ذکر نمود. این گزینه ها هر چند که در شرایط فعلی غیر واقعی و غیر عملی به نظر می رسند اما در کنار سایر گزینه ها، می توانند همچنان مطرح باشند.

     چنانچه چهار نکته فوق نشان داد، افزایش عرضه آب به عنوان یک راه کاهش بحران آب مطرح می باشد. با این وجود، این گزینه به تنهایی هیچ گاه نمی تواند بحران آب را حل کند بلکه به عنوان گزینه ای در کنار سایر گزینه ها می تواند مطرح باشد.

دکتر محمد عبدالهی عزت‌آبادی

ثبت دیدگاه