• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مشکلات و پیشنهاداتی که انارپرس با استاندار کرمان در میان گذاشت

  • 06 تیر 1395 - 0:58
مشکلات و پیشنهاداتی که انارپرس با استاندار کرمان در میان گذاشت

روز شنبه پنجم تیر گروه تلگرامی «با استاندار» میزبان مردم انار بود. مسائل و مشکلاتی که در این گروه مطرح شد تقدیم علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان خواهد شد.

انارپرس در این گروه به موضوعات زیر اشاره کرد:

۱- شهرستان انار با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، می‌تواند به کریدور و هاب اقتصادی منطقه تبدیل شود.

۲- سرمایه‌گذاری در بخش صنعت هنوز با مشکلات زیرساختی روبرو است که البته با حضور فرماندار محترم جناب آقای طباطبایی این امیدواری به وجود آمده که مشکلات زیرساختی برطرف شود.

۳- انار جزو دشت‌های بحرانی و ممنوعه از نظر منابع آبی است و انتظار می‌رود که مجوزی برای حفر چاه جدید کشاورزی در این منطقه صادر نشود.

۴- جوانان در شهرستان انار از امکانات تفریحی مناسبی برخوردار نیستند. دهکده مهتاب که یک طرح بزرگ تفریحی و گردشگری است از جمله طرح‌هایی است که قرار بوده در بام انار اجرا شود اما در همان گام اول متوقف شده است.

۵- زیرساخت‌های ورزش در انار توسعه نیافته است. ورزش بانوان نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

۶- آثار تاریخی انار از جمله ارگ ساسانی و خانه ابوالحسن خان ظرفیت جذب گردشگر را دارند اما نیاز است که این دو اثر مهم به طور اصولی مرمت شود. ارگ ساسانی انار نیز باید آواربرداری گردد تا بناهای داخل ارگ که زیر خاک مدفون هستند، آشکار شوند. در کنار این ارگ یک مقبره با ارتفاع غیرقانونی در حال ساخت است که علیرغم نامه‌های میراث فرهنگی هنوز متوقف نشده است. آثار تاریخی دیگر از جمله قلعه داوودآباد، بادگیر، خانه خادم، اداره طرق، درمانگاه و دبستان سعدی، یخدان، قلعه بیاض، عمارت قل هواللهی، قلعه سنگی ده حیدر و… نیز نیازمند توجه و مرمت است.

۷- در بخش درمان هم دولت و هم خیرین اقدامات موثر و خوبی انجام داده‌اند و وضعیت فعلی قابل مقایسه با چهار سال قبل نیست. امید است که با تداوم کمک‌های دولتی، حوزه درمانی انار به نقطه مناسبی برسد. در برخی از موارد کمبودهایی نیز در بیمارستان وجود دارد که امید است با حمایت علوم پزشکی، برطرف شود.

۸- وضعیت بخش شبکه‌های دیجیتال و همچنین اینترنت پرسرعت در انار مناسب نیست.

۹- انار دارای یک تالاب به نام «تالاب فرهنگ‌آباد» است که پذیرای پرندگان مهاجر بوده اما چند سالی است که با حفر کانال جلوی ورود آب به تالاب گرفته شده که باعث مرگ تدریجی آن شده است.

۱۰- مرزهای انار در سال‌های گذشته دستخوش تغییرات غیرقانونی شده است. از جمله مرز انار و شهرستان مهریز یزد. تا حدود ۴۰ کیلومتر به طرف مهریز جزو انار بوده و حتی قلعه شمش نیز جزو انار بوده اما سالها قبل بدون مصوبه هیات دولت یا مجلس، این مرز به طور غیرقانونی جابجا شده و مرزهای مهریز به داخل اراضی انار توسعه یافته است.

۱۱- اداره آب منطقه‌ای یزد روی برخی اراضی انار که نزدیک به مهریز است، مجوز چاه کشاورزی صادر می‌کند که تعجب‌آور است.

۱۲- با اینکه حدود هفت سال از شهرستان شدن انار می‌گذرد اما هنوز برخی ادارات در انار مستقل نشده‌اند.

۱۳- سال‌ها قبل قرار بوده که در انار ایستگاه راه‌آهن احداث شود اما با برخی اعمال نفوذها این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر طرحی برای احداث توقف‌گاه قطار بین انار و جوادیه فلاح مطرح است که امید است به نتیجه برسد. همچنین راه‌آهن جدید از یزد به طرف احمدآباد رفسنجان نیز قرار است در سال‌های آینده احداث شود که در آن یک ایستگاه در نزدیکی انار پیش بینی شده و امید است که این اتفاق رخ دهد و این پروژه اجرایی شود.

۱۴- مشکلات روستاها از جمله آب، بهسازی و بهداشت اگر مورد توجه قرار گیرد، مهاجرت کمتر خواهد شد.

۱۵- تقاطع چندسطحی کمربندی انار از جمله طرحهای خوبی است که امید است با اختصاص اعتبارات هر چه زودتر تکمیل شود.

۱۶- آلودگی ناشی از مس میدوک که روانه انار می‌شود، مورد مطالعه قرار گیرد تا راه‌هایی برای کاهش این آلودگی اتخاذ گردد و از سوی دیگر بودجه آلودگی انار نیز به رقم قابل قبول برسد.

۱۷- جوانان انار کمتر برنامه‌های هنری و شاد را تجربه کرده‌اند که نیاز است در این زمینه نیز به تقویت برنامه‌های فرهنگی و هنری همت گماشت.

ثبت دیدگاه