• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

گزارشی از آنچه مردم انار با استاندار کرمان در میان گذاشتند

  • 06 تیر 1395 - 2:37
گزارشی از آنچه مردم انار با استاندار کرمان در میان گذاشتند

روز شنبه پنجم تیر کارگروه تلگرامی عمرانی و زیربنایی «با استاندار» میزبان مردم انار بود. مسائل و مشکلاتی که در این گروه مطرح شد تقدیم علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان خواهد شد.

برخی از مسائل، توضیحات و مشکلاتی که از سوی مردم و مسئولان انار در این گروه مطرح شد، به شرح زیر است:

توضیح درباره جابجایی غیرقانونی مرز انار و مهریز

یکی از مسئولان فرمانداری انار در خصوص جابجایی غیرقانونی مرز انار و مهریز در این گروه نوشت: درمورد مرز انار با مهریز یزد سال‌ها قبل در سال۷۴ یا ۷۵ تا ۱۳۰۰ متر بعد از قلعه شمش به سمت یزد جزو انار بود .اما یزد در این سال، خودسرانه تابلوهای حوزه استحفاظی شهرستان انار را کند و به ۱۶۰۰ متر قبل از قلعه به سمت انار انتقال داد که در آن زمان بخشداری وقت مکاتبات متعددی نمود اما راه به جایی نبرد. هر از چندگاهی نیز نامه‌نگاری‌هایی صورت می‌گیرد که همین چند روز پیش مجددا با استان مکاتبه شده تا کارشناس و مسئول تقسیمات کشوری به انار بیاید و ابهامات را مرتفع نماید.انشاءالله بزودی انجام خواهد شد.

ساخت مقبره شهید گمنام با طرح فعلی «غیرقانونی» است

محسن پورمنصورآبادی، مسئول میراث فرهنگی شهرستان انار در خصوص ساخت مقبره شهید گمنام در حریم ارگ انار نوشت که این مقبره بر اساس مجوزها، باید به صورت مجوف و چیزی شبیه آرامگاه حافظ باشد. مقبره‌ای که فعلا در حال ساخت است، مجوزی ندارد.

جوانان افسرده شده‌اند

یک جوان اناری نیز نوشت: خواهشا فقط جذب سرمایه گذار را در برنامه به طور جدی داشته باشید. این بیکاری است که جوانای ما را افسرده و داغون کرده است.

انتقاد از وضعیت ورزش انار

یکی از ورزشکاران در این خصوص نوشت:‌شهری که برای ورزشش هزینه نکند محکوم به فنا و نابودیست. آمار و ارقام و سرانه پیشرفت ورزشی شهرستان طی ۱۰ سال اخیر به زیر صفر رسیده است. عقل سالم در بدن سالم است و بدنهای سالم از مکانهای ورزشی بیرون می‌آیند نه از خلوتهای شبانه. برای جامعه سالم همیشه دنبال درمان بودیم در صورتی که پیشگیری ساده جلو چشممان هست. ورزش.ورزش.ورزش. ورزش این شهرستان واقعا در بحران حقیقی است و سوء مدیریت و کمبود بودجه از عوامل اصلی این اتفاق است. امید است در دولت امید با حمایت استاندار محترم و تلاش فرماندار عزیز شاهد بازگشت ورزش این شهرستان به جایگاه اصلی اش باشیم.

یکی از بانوان ورزشکار نیز در این زمینه نوشت: «فرماندار محترم…خواهش می‌کنیم به وضعیت والیبال بانوان و آقایان اناری توجه کنید. اقای صادقی رئیس هیت والیبال انار و همچنین خواجه‌پور رئیس ورزش انار را اکثر ورزشکاران قبول ندارند و خواستار برکناری و جایگزینی ایشان هستند. والیبال یک ورزش تخصصی هست…چرا ‌می‌دهید دست آقای صادقی که تخصص ایشان در این زمینه هیچ است!!!

مجموعه ورزشی بانوان در انار احداث می‌شود

علی رحیمی‌راد، شهردار انار اعلام کرد: موضوع مورد نظر شما در دستور کار شهرداری قرار دارد ان شاالله  بعد از اتمام عملیات عمرانی، ساخت مجموعه ورزشی بانوان آغاز خواهد شد.

انتقاد از عدم وجود ترمینال مسافربری

یکی بانوی دانشجو در این زمینه نوشت: من دانشجوی رفسنجان هستم و به خاطر مشکلاتم همیشه در حال رفت و آمدم. می‌خواستم بدانم چرا انار سرویس برای رفسنجان ندارد که دانشجو های اناری و حتی دانشجو های رفسنجان و سایر افراد راحت رفت و آمد کنند. ما خیلی مشکل داریم. مثلا روزهای های تعطیل که سرویس های یزد شلوغ هستند و ما را سوار نمیکنند و یا با التماس ما همیشه باید یا توی راهرو بشینیم و یا ایستاده یا بعضیا مجبورند خانه بگیرند یا خوابگاه خودگردان با هزینه زیاد. اتوبوس های یزدی کرایه زیادی از ما میگیرند وسایر اتوبوس ها مثل اتوبوس تهران اصفهان و زاهدان هم ما را در کمربندی پیاده می‌کنند که ما باید پیاده بریم و واقعا توی زمستان یا سر ظهر یا غروب که می‌خواهیم برگردیم انار سخت است. من به خاطر این مشکلات گاهی مجبور می‌شوم شب رفسنجان بمانم.

یک دانشجوی دیگر نیز در همین زمینه نوشت: تا کی دانشجوهای دختر و پسر اناری باید گرما و سرمای لب جاده و میدان انار را بخورند!!!! به نمایندگی از تمامی این عزیزان و برای رفع نگرانی های مادران و پدرانمان خواستار ساخت ترمینال کوچک برون شهری هستیم. زمان هایی که مناسبت ها در راه هستند حق اناری ها را می گیرند چون باید میانه راه پیاده شوند و این حق را به یزدی ها یا مسیرهای طولانی تر می دهند…

تقاضا از استاندار برای احیای ارگ انار/ فرماندار سابق بودجه میراث فرهنگی را به صفر رساند

محسن پورمنصورآبادی، مسئول میراث فرهنگی انار در خصوص آثار تاریخی انار نوشت: جناب مهندس رزم حسینی، ارگ انار همه جا و همه وقت مورد بی مهری قرار گرفته است، چه توسط دولت‌ها چه توسط مردم ،نهادها ،و … اما درحال حاضر فارغ از تمام بی مهری‌های گذشته آیا واقعا حق شهرستان انار ورودی و پیشانی استان کریمان نیست که یک اثر شاخص و ۱۸۰۰ساله آن مرمت کلی گردد؟ در هر  شهر و شهرستان اثر شاخصى وجود دارد که نماد تاریخی است مانند بم ،شهداد ،راین ،شهربابک،رفسنجان. ارگ انار با قدمت بالا و ساختار منحصر به فردش که از جمله ارگ‌های سه طبقه بوده نیاز به حمایت و کاوش و مرمت واحیا دارد و بودجه هاى چند میلیونی شهرستان و استان نیاز ارگ را برطرف نمی‌سازد. ارگ انار باید مانند روستای میمند ، عمارت حاج آقا علی رفسنجان ،ارگ راین ،و …از بودجه های ملی برخوردار شود و تحت حمایت کشوری قرار بگیرد تا نجات یابد. این خواهش و خواست تمام مردم این شهرستان است که دست یاری و لطف حضرتعالی را می‌طلبد.

زمان فرماندار سابق مبلغ قابل توجهی برای مرمت برخی آثار تاریخی برآورد شد اما متاسفانه زمان تخصیص بودجه این بودجه صفر شد.

عدم همکاری اداره برق انار برای وصل برق در برخی مناطق

یکی از شهروندان در این خصوص گفت الان یک سال است که من سر میدان امام علی (ع) ابتدای جاده امین شهر خانه درست کرده‌ام اما برق ندارم. هر وقت هم می‌روم با تندی می‌گویند بودجه نیست که تیر بگذاریم. تکلیف من چیست؟
چطور برای جاهای دیگر بودجه دارند اما به ما که چند خانواده بدون برق هستیم، بودجه ندارند؟

مسئولان اداره برق انار به مشکلات مطرح‌شده در خصوص وضعیت برق پاسخی ندادند.

بی‌مهری به هنرمندان

حسین صیادی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان انار در این خصوص نوشت: هنرمندان انار در بخش‌های مختلف سرآمد بودند اما متاسفانه در هشت سال دولت قبل با بی‌مهری‌هایی روبروشدند که باعث رکود گردید. در بخش تئاتر نام انار در بین هنرمندان استان کرمان زبانزد هنرمندان شهرستانهای استان بود و چندین نوبت به نمایندگی از استان به جشنواره های استانی و کشوری راه یافت.

در بحث آثار مکتوب انار نویسندگان بزرگی همچون دکتر اکبری فرد، پروفسور مهرابی، حجج اسلام رشیدی و عبداللهی، حسن حسینی، محمدرضا نسب عبداللهی، امین پورگنجی، خانم دکتر باقری، خانم شیبانی، سیدداود صابری، محمدعلی صالحی و…دارد. در صورت اختصاص بودجه به بخش فرهنگ و هنر شهرستان، هنرمندان انار توانایی اجرای بهترین برنامه‌های فرهنگی‌هنری را دارند.

مجتمع فرهنگی هنری شهرستان انار که چندین سال است ساخته شده به علت بدهی به پیمانکار تحویل داده نشده است. فرماندار سابق هم در کمال بی مهری و بی‌توجهی علاوه بر اینکه بودجه‌ای نگذاشت بخشی از همان بودجه‌ای را هم که از مرکز استان پیش‌بینی شده بود، به جاده امین‌شهر منتقل نمود.

انتقاد از عدم واگذاری سند اراضی کشاورزی در انار

انتقاد از عدم واگذاری سند اراضی کشاورزی در انار از جمله مسائل مطرح شده در کارگروه «با استاندار» بود.

یکی از شهروندان در این خصوص نوشت: «در خصوص اسناد زمین‌های کشاورزی جهت اخذ تسهیلات هم باید فکری کرد چون که منطقه انار اصلا اسناد ثبتی ندارند.»

جهاد کشاورزی شهرستان انار در این زمینه اعلام کرد: «در مورد مشکل سندهای باغات پسته شهرستان انار تا پایان سال ۱۳۸۵ باغداران می‌توانستند با پرداخت جریمه بوته کنی مراتع منابع طبیعی سند دریافت کنند ولی از آن  سال به بعد با پیگیری نهادهای نظارتی این رویه مخالف قانون تشخیص داده شده و لغو شده است و نیاز به تصویب قانون جدید است که جهاد کشاورزی پیگیر حل مشکل هست.»

انتقاد از شهرداری و شورای شهر انار در گروه «با استاندار»

یکی از مشکلات عمده‌ای که در گروه «با استاندار» مطرح گردید، مربوط به شهرداری و شورای شهر انار بود. از جمله مشکل عدم تفکیک زمین در برخی مناطق، عدم آسفالت کوچه‌ها، زمین‌های خاکی، نابسامانی پارک‌های محله‌ای صدرآباد و سجادیه، آسفالت نامناسب ورودی‌های انار در میدان امام حسین و بولوار خلیج فارس و …

توضیح درباره تقاطع غیرهمسطح انار

حسینی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان انار در خصوص تقاطع غیرهمسطح کمربندی اعلام کرد: در خصوص احداث تقاطع غیر همسطح کمربندی انار قابل ذکر است که پروژه متوقف نمی باشد و در حال اجرای شمعهای پل زیرگذر ورودی انار می باشد و در ضمن طراحی این گونه تقاطعها بر اساس اینکه کدامیک از محورها به عنوان روگذر و کدام یک به عنوان زیر گذر انتحاب گردند بستگی به اهمیت محورها و شرایط فنی و نیز ترافیک و عوامل دیگری دارد که مهندسان مشاور و طراح اینگونه موارد را در زمان طراحی در نظر می گیرند و اینکه این تقاطع با تقاطع زیر گذر مهریز مقایسه میگردد بدیهی است که در مهریز فقط یک زیر گذر طراحی و اجرا می‌گردد در حالی که در تقاطع انار یک پل روگذر و ۲ زیرگذر و ۵ راه محتلف اجرا میگردد که هم هزینه اجرایی بالاتری دارد هم زمان اجرای بیشتری را می طلبد.

پیشنهاد همکاری بانوان هنرمند به شهرداری انار

یکی بانوی هنمند در این باره نوشت:‌باتوجه به اینکه شهر انار از لحاظ زیبایی های بصری در شرایط مناسبی نیست و اینکه چشمهای ما نیاز و لیاقت دارند که زیبا ببینند، لازم است در جهت زیباسازی شهر تلاش‌هایی صورت بگیرد. در این خصوص تعدادی از خانم‌های هنرمند اناری (معماری، نقاشی، عکاسی و…) آمادگی هر نوع همکاری را برای این حرکت دارند.

مشکلات واحدهای صنعتی انار

یکی از شهروند در خصوص سرمایه‌گذاری صنعتی نوشت: یکی از مشکلات شهرستان انار کم توجهی و بعضی اوقات بی‌توجهی به واحدهای صنعتی شهرستان انار است تا جایی که بعضی از این واحد ها با کمبود اعتبار مواجه بودند و مجبور به تعدیل نیرو شدند. مشکل بعدی نداشتن آب اشامیدنی در شهرک صنعتی است. مورد بعدی رها شدن  پروژه گازرسانی به شهرک صنعتی می‌باشد. مورد بعدی نبودن انگیزه در بین سرمایه‌داران شهرستان انار برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان است زیرا می‌گویند صنعت در انار باعث پیشرفت نمی‌گردد و در آخر همکاری نهاد های دولتی با واحدهای صنعتی در شهرستان انار می‌باشد.

ممنوعیت حضور افغان‌ها در انار لغو شود

یکی از شهروندان در خصوص ممنوعیت حضور افغان‌ها در انار نوشت: باعرض سلام خدمت فرماندار محترم جناب آقای طباطبایی و استاندار محترم آقای رزم حسینی… مشکل که هر چی بگویم کم گفتیم. این طرح افاغنه ممنوع در شهرستان انار را بردارید. واقعا کارگر گیر نمی‌آید.

عدم فعالیت سونوگرافی در بیمارستان انار

یکی دیگر از شهروندان در خصوص بیمارستان انار نوشت: بیمارستان انار سونوگرافی ندارد. از رفسنجان چند وقتی می‌آمدند برای سونوگرافی که آن هم چند تا از سونوگرافی ها را انجام نمی‌دادند یا نوبت نبود. حالا دیگر همان هم نیست. همیشه توی راه یزد و کرمان و رفسنجان باید باشیم. لطفا چند متخصص و سونوگرافی لااقل در انار باشند. واقعا در حق انار ظلم می‌شود.

انتقاد از میراث فرهنگی انار

علی یوسف‌زاده، عضو شورای شهر در این خصوص در انتقاد از مسئول میراث فرهنگی انار گفت: فقط می‌بینم که ارگ انار مخروبه ای بیش نیست و محلی برای تجمع سگ‌ها شده. سقف بشر حافی در حال فرو ریختن است. خانه ابوالحسن خان ویرانه شده. تا چند ماه دیگر اثری از خانه خادم آستانه نخواهد بود و…به عمل کار برآید…

انتقاد یک کامیون‌دار از مسئولان انار

یکی از کامیون‌داران شهرستان انار در این خصوص نوشت: «بنده یک کامیون‌دار هستم و به نوعی راننده کمپرسی که روزانه به سختی خرج و مخارج خانواده‌ام را در می‌آورم، البته اگر بانک‌ها بگذارند چیزی به خوشی از گلوی زن و بچه‌ام پایین برود…من نمیدانم طرفم مقابلم چه کسی هست فقط می‌خواهم بدانم چرا یک شخص باید این همه معادن به نامش باشد  و مال بیت‌المال را بدون هیچ مالیاتی استفاده کند؟ چرا معدن ریگ انار باید فقط به نام یک شخص باشد و خاک خودمان را باقیمت بالا به خودمان بفروشد؟ برای اینکه این شخص پولدار است یا چون مسئولیت و مقام در شهر دارد این چنین به راحتی حق ما را می‌خورد؟ چرا باید تمام کارهای بزرگ برای این افراد باشد و ما در طول سال بیکار باشیم؟؟ به راستی چه کسی حق ما را می‌گیرد و ادعا می‌کند می‌تواند حق ما را پس بدهد؟؟؟‌

عدم واگذاری زمین برای راه‌اندازی نمایندگی سایپا در انار

یکی از شهروندان در این خصوص نوشت: بنده برای دریافت زمین برای احداث نمایندگی سایپا از سازمان زمین شهری اقدام کردم. با توجه به اینکه مجوز احداث نمایندگی از شرکت سایپا را داشتم و کارگروهی که در فرمانداری انار هم تشکیل شده بود اجازه دریافت زمین از سازمان زمین شهری را نیز به اینجانب داد و باتوجه به کامل بودن مدارک بنده و تشکیل پرونده در سازمان زمین انار و ارسال آن به کرمان اما سازمان زمین شهری کرمان به بهانه های مختلف از واگذاری زمین خودداری می‌کند.

احداث میدان بزرگ به جای میدان امام علی (ع) انار

علی رحیمی‌راد، شهردار انار در خصوص میدان امام (ع) که در ابتدای جاده انار-امین‌شهر قرار دارد، گفت: با توجه به طرح جامع شهر میدان فعلی باید جمع‌آوری گردد و میدانی با وسعت سه برابر احداث شود. لذا هرگونه هزینه در میدان فعلی قابل توجیه نیست.شورای محترم شهر برای این میدان بودجه ای در نظر گرفته و امسال اجرا می‌شود.

مشکلات شهرک سجادیه

یکی از اهالی شهرک سجادیه در این خصوص نوشت: شهرک سجادیه یکی از مناطق مسکونی جدید و تازه تاسیس در شهر انار می‌باشد که هنوز برخی از زمینهای آن در مالکیت شهرداری است و توسط شهرداری به مزایده گذاشته می‌شود و پول آن خرج سایر قسمت‌های شهر می‌شود.
از آنجا که قشر ساکن در این شهرک قشر جوان هستند جمعیت کودک و نوجوان در شهرک زیاد است جمعیتی که به مقتضای سنشان بیشترین نیاز به وجود امکانات (تفریحی_ورزشی و….) را دارند اما شاهد وجود هیچ گونه امکاناتی در، شهرک نیستیم.
پارک شهرک فاقد ابتدایی‌ترین امکانات و وسایل تفریحی است هر روز تعداد زیادی از همین بچه‌ها در پارکی پر از سنگ و شیشه که شب‌ها جولانگاه سگ‌ها و گربه‌ها است روزگار می‌گذرانند که همگی دچار بیماری پوستی و آسم شده‌اند.
در این منطقه مسکونی هیچ کوچه آسفالتی نمی‌توانید مشاهده کنید فقط خاک است و خاک و از انجا که راه ارتباطی مسکن مهر از خیابانهای خاکی این شهرک می‌گذرد و تردد وسایل تقلیه زیاد است اما شهرداری هیچ گونه تصمیمی برای آسفالت و حتی هموار کردن کوچه و خیابان را ندارد. در اینجا مردم می‌گویند خدا کند باران نیاید که آب پشت درب خانه‌ها جمع می‌شود. ارائه نقشه از پیش تعیین شده برای ساخت و ساز که تنها چند سال اول اجرا گردید یکی دیگر از مشکلات ساکنین این منظقه می‌باشد . به صورتی که هنوز شهرداری در این زمینه به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند
آقای شهر دار آقایون شورای شهر لطفا پاسخگو باشید. چه اقدامی برای این شهرک انجام داده‌اید؟

انتقاد در خصوص مشکلات بیاض و لطف‌آباد

یکی از اهالی لطف‌آباد در این خصوص نوشت: «آیا کسی جوابگوی کانال‌هال حفر شده برای لوله‌کشی گاز در لطف‌آباد نیست که بعد از سه سال همین چند خیابانی هم که آسفالت بود از بین بردند و هیچ کس به فکر خسارات و خطرات وارد شده بر مردم نیست. پس مسئول کیست که وجدان داشته باشد و تا اصلاح کار پیگیر باشد. در لطف آباد که مرکز دهستان است یک سالن یامجموعه ورزشی کوچک هم وجود ندارد.پس بیت المال متعلق به کیست.»

محسن هاوشکی، بخشدار انار در این خصوص گفت: «در خصوص کانال گاز روستای لطف آباد به اطلاع می‌رساند پیگیری و مکاتبات لازم با اداره گاز جهت انجام آسفالت صورت پذیرفته اما متاسفانه پس از انجام کار هیچ خسارتی شرکت پیمانکاری گاز جهت انجام آسفالت نداده است. اداره گاز استان قول تامین اعتبار در سال ۹۵ را داده است.با این وجود قریب به دو هزار متر آن با هزینه دهیاری آسفالت شده است.»

یکی دیگر از مشکلات لطف‌آباد که در این کارگروه مطرح شد، این بود: «چرا حمام قدیمی و بسیار زیبای زیر زمینی در لطف‌آباد که درحال تخریب است و همه مسئولین هم خبر دارند به ثبت میراث فرهنگی نمی‌رسد یا جلوی تخریب آن گرفته نمی‌شود. لطفا مسئول میراث فرهنگی پاسخگو باشد یا بگویند وظیفه چه نهاد دیگری برای حفظ این میراث با ارزش است؟»

محسن پورمنصورآبادی، مسئول میراث فرهنگی انار در این خصوص گفت: «در خصوص حمام لطف‌آباد با شورا و دهیاری صحبت شده، چندین بار نیز بازدید شده اما تاکنون اقدامی جز دو بار نامه‌نگاری انجام ندادند.»

عدم وجود پارک مناسب در بیاض، ساخت و سازهای غیر مجاز و عدم توجه به آثار تاریخی بیاض نیز از جمله مسائل مطرح شده در خصوص این روستا بود.

پیشنهاد یک شهروند اناری به کارگروه «با استاندار»

یکی از شهروندان اناری در کارگروه «با استاندار» پیشنهاداتی مطرح کرد. وی نوشت: «از آنجا که شهرستان انار پیشانی شمالی استان کرمان و در مسیر شاهراه اصلی کشور قرار دارد، هزینه کردن برای انار نه تنها باعث ترقی این شهرستان با پتانسیل بالا می گردد که باعث توجه ویژه به استان نیز می گردد. در این بین اولویت بندی امور از اهمیت زیادی برخوردار هست تا با هزینه معقول بهره وری بهتری عاید شهروندان گردد. از نظر اینجانب بخشی از اولویت‌ها شامل موارد ذیل می باشند:
۱- بهسازی ورودی های شهر انار از جمله جاده های چند بانده و طبقاتی، فضای سبز، نورپردازی مناسب
۲- احداث استراحتگاهها و رستورانهای شایسته و مناسب جهت گردشگران داخلی و خارجی
۳-  احیای جاذبه های گردشگری با توجه به پتانسیل بالای موجود در شهرستان که نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد
۴- توجه ویژه به صنایع کوچک و زود بازده و همچنین صنایع تبدیلی مربوط به فرآوری پسته
۵- پیگیری احداث واحد پردیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در انار
۶- اعطا وام جهت آبیاری تحت فشار زمینهای پسته و برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان
۷- احداث ایستگاه راه آهن، ترمینال مسافربری، مرکز خرید، شهربازی

ثبت دیدگاه