• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

سلامتی مردم انار، قربانی سموم کشاورزی و بی‌مسئولیتی ادارات

  • 11 تیر 1395 - 20:41
سلامتی مردم انار، قربانی سموم کشاورزی و بی‌مسئولیتی ادارات

سال‌هاست که برای کنترل آفات پسته از روش‌های شیمیایی مانند سموم کشاورزی استفاده می‌شود.

شهرستان‌های انار و رفسنجان بیشترین استفاده از سموم کشاورزی را در کشور دارند و متاسفانه شرکت‌های متعدد نیز برای به دست آوردن منافع مالی، اقدام به تولید یا عرضه انواع سموم می‌کنند و کشاورزان نیز به ناچار از این سموم استفاده می‌کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در همه این سال‌ها تلاش موثری برای چاره‌اندیشی در این خصوص نداشته است تا راه‌های غیرشیمیایی برای کنترل آفات جایگزین سموم خطرناک شود.

محیط زیست نیز در خصوص عواقب این سم‌پاشی‌ها و تاثیر ناگوار آن بر سلامت انسان و طبیعت اقدام جدی انجام نداده است.

در مواقع سم‌پاشی، هزاران لیتر سم هوا و زمین را آلوده می‌کند و نتیجه آن نیز بروز انواع بیماری‌ها از جمله سرطان است. گویا در هنگام سم‌پاشی یک مسابقه بزرگ برگزار می‌شود و همگان در استفاده از این سموم خطرناک آن چنان دست و دلبازی به خرج می‌دهند که گویی سلامتی خودشان، سلامتی محیط زیست و سلامتی محصولی که چپ و راسا هدف سموم قرار می‌گیرد، هیچ ارزشی ندارد و تنها چیزی که مهم است درآمد پسته است.

کشاورز هم غیر از این چاره‌ای و راهی پیش رو ندارد؛ کم‌کاری از جهاد کشاورزی و محیط زیست است که ظاهرا احساس مسئولیتی در این خصوص نمی‌کنند. نتیجه این بی‌مسئولیتی نیز چیزی نیست جز افزایش استفاده از سموم، آلودگی محیط زیست، بروز انواع بیماری‌ها، تولید محصول ناسالم و در یک کلمه تباهی.

 

ثبت دیدگاه