• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

بی‌تفاوتی مسئولان در خصوص پیگیری ایجاد منطقه اقتصادی در انار

  • 04 مرداد 1395 - 7:57
بی‌تفاوتی مسئولان در خصوص پیگیری ایجاد منطقه اقتصادی در انار

شواهد نشان می‌دهد که مسئولان برای ایجاد منطقه اقتصادی در انار چندان جدی نیستند و این بی‌تفاوتی، فرصت طلایی تحول و توسعه را از انار خواهد گرفت.

بدون شک در وضعیت کنونی که بحران آب شدت گرفته و کشاورزی آینده روشنی ندارد، عدم درک ضرورت ایجاد منطقه اقتصادی در انار، اشتباهی استراتژیک و نگران‌کننده است.

پیگیری‌های حدود ۱۰ روز اخیر انارپرس نشان می‌دهد که در خصوص ایجاد منطقه اقتصادی در انار، عزم و اراده جدی در مسئولان وجود ندارد.

از سوی دیگر شواهد نیز نشان می‌دهد که برخی مسئولان به دلیل مخالفت مقامات رفسنجان با ایجاد منطقه اقتصادی در انار، منفعل شده‌اند و آینده و سرنوشت این شهرستان را فدای رفسنجان می‌کنند.

بدون شک از دست دادن فرصت طلایی ایجاد منطقه اقتصادی در انار، به عنوان یک کارنامه تیره در عملکرد مسئولان مربوطه ثبت خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی باعث رونق اقتصاد و تجارت خواهد شد.  سرمایه‌گذاران می‌توانند مواد خام و کالاهای مورد نیاز خود را بدون عوارض و گمرک، وارد منطقه ویژه اقتصادی کنند و این خود، روی قیمت تاثیر مثبتی دارد. سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند قطعات خودرو را از خارج کشور بدون عوارض و گمرکی وارد کند و با مونتاژ آن به بازار عرضه کند، در منطقه ویژه اقتصادی می‌توان سوله‌های بزرگ انبار کالاها ایجاد کرد.

مزیت عمده مناطق ویژه اقتصادی در چیست؟

– ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی

– تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه

– صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان

– عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه

به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا ، انتقال فناوری ، صادرات غیرنفتی ، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد ، عبور خارجی( ترانزیت ) و انتقال کالا ( ترانشیب ) به دولت اجازه داده داده شده در شهرستان‌هایی که استعداد و توان لازم برای تحقق اهداف مذکور را دارند، مناطقی را با عنوان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد نماید.

دولت در حال حاضر نام ۱۱ شهرستان برای ایجاد منطقه اقتصادی به مجلس پیشنهاد شده که شهرستان انار نسبت به برخی از این شهرستان‌ها از استعداد و توان بیشتری برخوردار است.

امید است که مسئولان از این فرصت برای گنجاندن نام انار به این فهرست استفاده کنند چون اگر این فرصت از دست برود دیگر مشخص نیست چنین فرصتی چه زمانی پیش بیاید.

 

ثبت دیدگاه