• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

بقای ایران به دلیل بحران آب در معرض تهدید است

  • 05 مرداد 1395 - 17:02
بقای ایران به دلیل بحران آب در معرض تهدید است

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو هشدار داد که ادامه حیات و تمدن و بقای ایرانی را به‌دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید دانست و گفت: ما ناچاریم در وضعیت مصرف آب تجدیدنظر کنیم. وی افزود: تأمین آب برای آشامیدن مردم به یکی از معضلات کشور تبدیل شده است.

حمید چیت‌چیان در نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب اظهار داشت: براساس مطالعات، تا سال ۲۰۳۰ میزان نیاز به آب در کره زمین ۴۰ درصد نسبت به میزان فعلی افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث ایجاد نگرانی برنامه‌ریزان آب در سطح جهان شده است.

وی افزود: از این‌رو در سال ۲۰۳۰ یک‌سوم از مردم جهان که عمدتاً در کشورهای توسعه ‌یافته زندگی می‌کنند، با ۵۰ درصد کمبود منابع آب مواجه می‌شوند.

وزیر نیرو ادامه داد: تغییر اقلیم موجب شده که از نظر نوع، شدت و تعداد بارندگی‌ها دچار تغییر شویم و سالهاست که گرفتار مشکلات خشکسالی هستیم؛ حرارت متوسط کشور ما حدود دو درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و این موضوع، میزان تبخیر آب را افزایش داده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه«میزان آب تجدیدشونده کشور از متوسط ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به متوسط ۱۱۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و در سال‌های اخیر باز هم کاهش می‌یابد»، گفت: طبق استانداردهای جهانی اگر در یک منطقه ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر استفاده شود منطقه در حال پایداری است، اما اگر میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر به بالای ۴۰ درصد برسد، منطقه در وضعیت بحرانی قرار دارد و این در حالی است که در حال حاضر در کشور ما بیش از ۸۶ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می‌شود.

وی افزود: برای کاهش مصرف منابع آب تجدیدپذیر، قیمت آب در بخش‌های مختلف مناسب نیست، قیمت پایین آب در بخش‌های مختلف مانند شرب، صنعت و کشاورزی، اثر عکس در کاهش مصرف آب دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه «علامت‌هایی که قیمت آب به ما می‌دهد، این است که هر چقدر می‌توانید آب مصرف کنید»، گفت: فرهنگ و مبانی دینی‌مان نسبت به صرفه‌جویی آب تأکید دارد، اما چرا این موضوع عملی نمی‌شود، به‌نظرم عامل بسیار تعیین‌کننده در آن قیمت آب است.

وی افزود: آب برخی از مناطق، قبل از انتقال به‌دلیل وجود مواد نیترات و نیتریت و همچنین فلزات سنگین، باید اصلاح و تصفیه شود که همه این موارد هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری برای انتقال آب به وجود می‌آورد؛ در حالی که با فروش نفت ۱۱۰ دلاری فاصله گرفته‌ایم، با کدام منابع می‌خواهیم پاسخگوی رفع این نیازها باشیم؟

ثبت دیدگاه